زهرا معرفت

حداقل دستمزد امسال کارگران در شورای عالی کار ۲۷درصد تعیین شد یعنی امسال دستمزد کارگران با بیشترین فاصله از نرخ سبد معیشت و تورم تعیین شده است. این موضوع با اعتراض بسیاری از کارگران همراه شده است.

در حاشیه بازدید وزیر کار از یک مجموعه تولیدی از «علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت کار در خصوص وضعیت معیشت کارگران، دستمزد و انگیزه پایین کارگران برای کار پرسیدیم.

با توجه به وضعیت بد معیشت کارگران و افزایش 27درصدی حداقل دستمزد، برای جلوگیری از افول انگیزه کارگران چه برنامه‌ای دارید و چگونه از کارگرانی که دستمزدشان کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد، انتظار انگیزه تولید دارید؟ البته اگر شما پاسخ بدهید که انگیزه کارگران کم نشده، قابل پذیرش نیست!

اینکه شما می‌گویید نمی‌پذیرید دیگر چه پاسخی می‌توانم بدهم!

یعنی معتقدید همچنان انگیزه کارگران باقی می‌ماند!

در این خصوص فضای استدلال باز است. برای پاسخ به سوال شما، روایت خود آقای وزیر را تکرار می‌کنم. حداقل مزد، پایه حداقلی است و دستگاه‌های بزرگ اگر تولید بیشتر و باکیفیت‌تری داشته باشند، سود بالا می‌آید. حداقلی که تعیین شده کف است و باید ترازی در حوزه ارزیابی ایجاد کنند که سود را تقسیم کنند. به طور مثال سهامی که از سال ۸۶ به کارگران شرکت سایپا داده شده نمونه‌ای از این تقسیم سود است. این سهام جزو منابع مالی کارگران است. معتقدم که تاکنون کارسازی نشده است. اگر کارسازی شود، مزد خوب و منابع خوبی به کارگران تعلق می‌گیرد. غیر از این، حوزه‌های رفاهی است که این مجموعه به کارگرانش می‌دهد. ازجمله رفاهیات غیرنقدی که می‌توان به تعداد مسافرت‌ها و بسته‌های غذایی و... اشاره کرد. حداقل مزد، حداقلی است که باید پرداخت شود و از آن حداقل به بعد، دستگاه‌های بزرگ، موارد دیگری برای کارگران در نظر گرفته‌اند.

شما درباره مجموعه‌های بزرگ صحبت می‌کنید اما پاسختان درباره کارگران حداقل‌بگیری که بیش از نیمی از کارگران را تشکیل می‌دهند و در کارگاه‎های کوچک کار می‎‌کنند، چیست؟

امسال بزرگترین دستاورد دولت این بود که سعی کرد با وضعیت تورمی و مشکلاتی که کارگران دارند، کمتر از کارمندان حقوق نگیرند و حتی مقداری بیشتر هم بگیرند. در حوزه کارگری، به‌رغم اینکه مشکل کارگران و معیشت جامعه را حس می‌کنیم، سعی کردیم تا حداقل دستمزد کارگران چند درصد از دستمزد کارمندان بالاتر باشد. این تلاش از سالیان گذشته شروع شده و مطئنم در سالیان بعد هم ادامه پیدا می‌کند. گلایه سنگینی که قبلا وجود داشت این بود که چرا کارگران کمتر از کارمندان حقوق می‌گیرند. امسال نه تنها این پایاپا شده، بلکه چند درصدی بیشتر هم شده است.

البته حقوق و مزایای کارمندی با کارگری قابل مقایسه نیست. بیش از نیمی از کارگران حداقل حقوق را می‌گیرند و دستمزد آنها با دستمزد کارمندان فرق دارند.

خیر، من توضیح دادم که نهایت حقوق کارگران، حداقل حقوق نیست. عنوانش حداقل است و به این منظور تعیین شده که بین حقوق همه صنایع تعادل برقرار شود که می‌توانیم افزایشش بدهیم. در خصوص کارمندها هم همین‌گونه است. کارمندان هم حداقل دریافتی دارند و یک‌سری مزایا هم به آنها تعلق می‌گیرد. به عنوان مثال طبق قانون مدیریت خدمات کشوری کسی نمی‌تواند کمتر از 7میلیون تومان بگیرد. این کف مصرح است که یک‌سری مزایا هم به آن تعلق می‌گیرد. در خصوص حقوق کارگری باید بگویم که امسال تمام تلاش بر این صورت گرفت که با درک تمامی جوانب موجود، یعنی با در نظر گرفتن توان دولت و کارگاه و...، عدالت قابل قبول و نسبی برقرار شود.