پس از گذشت حدود ۹ ماه از بلاتکلیفی شغلی نزدیک به ۷۳ کارگر کارخانه روغن‌نباتی جهان، هنوز وضعیت این کارگران بیکار شده مشخص نشده است.

به گزارش ایلنا، جمعی از کارگران بیکار شده روغن‌نباتی جهان خواستار مشخص شدن وضعیت شغلی و آغاز فعالیت محل کار سابق خود شدند و اظهار کردند: کارخانه اواخر مرداد ماه سال گذشته (۱۴۰۱) به دلیل مشکلات مدیریتی و رکود بازار فروش محصولات به حالت تعطیلی درآمد. کارگران شاغل در کارخانه بعد از تعطیلی، همه به جز تعداد محدودی به عنوان نگهبان یک‌جا بیکار شدند. در نهایت کارگران از ابتدای شهریور ماه سال ۱۴۰۱ برای دریافت مقرری بیمه بیکاری به اداره کار معرفی شدند. بعد از گذشت ۹ ماه خواستار مشخص شدن وضعیت محل کار و بازگشت به کار خود هستیم. یکی از این کارگران با بیان اینکه اقدامی از سوی مسئولان استانی برای بازگشایی کارخانه انجام نشده، افزود: کارگران بیکار شده تاکنون موفق نشده‌اند شغلی برای خود پیدا کنند در نتیجه منتظرند فعالیت محل کار از سر گرفته شود تا بازگشت به کار شوند.

او درباره دریافت مقرری بیمه بیکاری گفت: مقرری چهار میلیون و ۸۰۰هزار تومانی تامین‌کننده معاش خانوادهایمان نیست، ولی اگر بخواهیم برای تامین مایحتاج زندگی خود به اشتغال موقت روی بیاوریم، بازرسان اداره کار و بیمه تامین اجتماعی مقرری بیمه بیکاری ما را قطع خواهند کرد.

به گفته این کارگر، کارخانه روغن نباتی جهان طی سال‌های گذشته چندین نوبت تعطیل شده و با پیگیری کارگران به فعالیت خود ادامه داده است. او با اشاره به اینکه کارخانه روغن‌نباتی جهان، معیشت حدود ۵۰۰ خانوارکارگری را به صورت مستقیم تامین می‌کند، افزود: بعد از تعطیلی کارخانه قرار شد با همکاری دستگاه‌های مربوطه استان مشکل روغن جهان به زودی رفع شود که نشد. در عین حال استاندار زنجان به کارگران بیکار شده وعده داد آنها را برای اشتغال به سایر واحد‌های تولیدی دیگر استان معرفی خواهد کرد. در حال حاضر نه ماه از این وعده گذشته اما اتفاقی نیفتاده است.

به گفته یکی دیگر از این کارگران، طی چند ماه گذشته چند شرکت سرمایه‌گذار و صاحب‌نام در حوزه مواد غذایی برای راه‌اندازی این کارخانه پیشقدم شده‌اند و ادعا کرده‌اند برای ۸۰۰ نفر شغل ایجاد خواهند کرد اما ظاهرا نه مالک فعلی و نه مسئولان اراده‌ای برای راه‌اندازی کارخانه ندارند. وی با تاکید بر لزوم پیگیری مسئولان استانی درباره وضعیت کارخانه روغن جهان و کارگرانش گفت: خارج شدن شرکت از دست مدیریت فعلی تنها راه نجات روغن‌نباتی جهان است. اگر این اتفاق بیافتد، کارخانه فعالیت تولیدی خود را با جذب تعداد زیادی کارگر از سر خواهد گرفت.