پرستاران خواستار محاسبه و پرداخت تعرفه شغلی خود مانند سایر گروه‌های تعرفه‌دار شاغل در وزارت بهداشت و تبعیت بیمه‌ها از همین فرمول هستند.

به گزارش ایلنا، در یک ماه اخیر پرستاران در استان‌های مختلف به نحوه تعرفه‌گذاری‌ها اعتراض کردند؛ پرستاران مشهدی مقابل استانداری رفتند، در قزوین، کردستان و قم نیز پرستاران و کادر درمان با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی به خواسته‌های قانونی خود شدند.

یکی از مهم‌ترین این خواسته‌ها، تغییر مناسباتِ اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری با بازبینی و تدوین مجدد آیین‌نامه‌ی آن است؛ آیین‌نامه‌ای که اگر یک نظرسنجی منصفانه و بی‌طرف از نیروهای پرستاری کشور صورت بگیرد، نمره‌ قبولی نمی‌آورد.

پس از واریز معوقاتِ هشت یا نُه ماهه‌ی تعرفه‌گذاری در روزهای بعد از تعطیلات نوروز، مطالبه‌گری پرستاران آغاز شد؛ پرستارانی بودند که تعرفه‌گذاری آن‌ها برای یکماه کار سخت، به پانصد هزار تومان هم نرسید! یک فعال صنفی پرستاران و کادر درمان در رابطه با مطالبات پرستاران می‌گوید: کلید حل مشکل پرستاران در دست وزارت بهداشت است و تا امروز این وزارتخانه هیچ پاسخ روشنی نداده است.

جواد توکلی ادامه می‌دهد: بایستی تعرفه پرستاران را مانند سایر گروه‌های تعرفه‌دار شاغل در وزارت بهداشت محاسبه و پرداخت کنند؛ بیمه‌ها را نیز متقاعد کنند که همین فرمول را به کار ببرند.

وی تصریح می‌کند: برخی مسئولان وزارت بهداشت فکر می‌کنند دغدغه‌ی اصلی پرستاران فقط پول است؛ برای این طرز فکر متاسفیم؛ چراکه آنچه پرستاران زحمتکش را رنج می‌دهد، قبل از هرچیز دیگر، تبعیض در نظام بهداشت و درمان کشور است.

توکلی اضافه می‌کند: این سیستمِ توام با تبعیض، نگاه از بالا به پایین به جامعه‌ پرستاری دارد و حقوق این جمعیت عظیم را به رسمیت نمی‌شناسد؛ این نگاه باید تغییر کند تا آرامش روانی به جامعه‌ پرستاری کشور برگردد.

پرستاران معتقدند تا تعرفه‌گذاریِ عادلانه اجرا نشود، حق و حقوق پرستاران اعاده نشده اما همانطور که فعالان صنفی می‌گویند تا امروز وزارت بهداشت به این مطالبه‌گری پاسخ روشنی نداده است.