سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس از بررسی تخلف دولت در آیین‌نامه ابلاغی جدید درباره چگونگی افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا، رحیم زارع درباره افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: از آنجا که تخلف دولت در آیین‌نامه ابلاغی جدید چگونگی افزایش ۲۰درصدی حقوق کارکنان دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور محرز است، انتظار داریم این آیین‌نامه به زودی در هیأت تطبیق باطل و برای اصلاح به دولت بازگردانده شود.

وی خاطر نشان کرد: دولت با تخلف از قانون بودجه ۱۴۰۲، خودسرانه افزایش حقوق ۲۰درصدی سال جدید کارکنان خود را محدود و برای آن سقف حداکثر ۷ برابری حداقل حقوق تعیین کرده است. به گفته زارع، در تبصره دو آیین‌نامه ابلاغی اخیر دولت سقف حقوق دریافتی ماهانه کارکنان دستگاه‌های ماده ۲۹ قانون برنامه ششم حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق دولت در سال ۱۴۰۲ و به میزان ۲۰ میلیون و ۷۶۰هزار تومان تعیین شده که این روش محاسبه مبنای قانونی ندارد و تخلف محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: رقم افزایش ۲۰درصدی حقوق که برای همه گروه‌های کارکنان دولت در قانون بودجه ۱۴۰۲ تعیین شده در حد مقدورات نسبتا عادلانه بوده و تلاش شده با توجه به متغیر‌های تورمی، سنوات خدمتی و رتبه‌بندی‌های تخصصی، رضایت کلی کارکنان دستگاه‌های ماده ۲۹ قانون برنامه ششم ازجمله نخبگان و متخصصان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، قضات و پزشکان مناطق محروم و دورافتاده را برای ادامه خدمت موثر جلب کند. بنا بر این گزارش، دولت ۱۵ فروردین آیین‌نامه چگونگی پرداخت افزایش ۲۰درصدی حقوق و دستمزد کارکنان دستگا‌های اداری اجرایی کشور را در سال جدید در دو تبصره و ۱۰ بند تصویب و به همه این دستگاه‌ها ابلاغ کرد. براساس قانون همه آیین‌نامه‌ها و مصوبات دولت برای آنکه ضمانت و نفوذ اجرایی داشته باشند باید نخست در هیأت تطبیق مصوبات دولت با قانون که در مجلس مستقر و زیر نظر رئیس مجلس است، بررسی شوند. درصورتی‌که این مصوبات خلاف و مغایر با قوانین باشد در این هیأت ابطال می‌شوند.