اظهارات سخنگوی دولت، باعث انتقاد نمایندگان مجلس شد. به گزارش «توسعه ایرانی»، روز سه‌شنبه «بهادری جهرمی» سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در بودجه 1402 بیان کرد: دولت درباره افزایش حقوق‌ها درخواست افزایش پلکانی را داشت ولی در مجلس به آن عمل نشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با انتقاد از این سخنان گفت: برخلاف گفته‌های سخنگوی دولت، در لایحه بودجه موضوع پلکانی کردن حقوق ذکر نشده و تنها در این لایحه تاکید شده بود که حقوق‌ها متوسط ۲۰درصد افزایش یابد.

رحیم زارع در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: در لایحه بودجه متوسط 20درصد افزایش حقوق مطرح شده بود که این مسأله مبهم و غیرشفاف بود و مشخص نبود که قرار است حقوق‌ها به چه نحوی تعیین شود.

وی تاکید کرد: مجلس در لایحه بودجه 1402 تاکید کرد که حقوق همه افراد 20درصد افزایش یابد بنابراین مجلس عبارت متوسط را از بند مربوط به حقوق و مزایا حذف کرد تا در حق مردم و کارمندان اجحاف نشود.

نماینده آباده و بوانات در مجلس تصریح کرد: در افزایش حقوق باید تمامی سطوح مورد توجه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه اقدام مجلس در زمینه حقوق و دستمزد در سال آینده منطقی بود، تأکید کرد: همچنین معافیت مالیاتی تا سقف 10میلیون تومان اقدام دیگری بود که می‌تواند پلکانی کردن حقوق را جبران کند و به نفع حقوق و دستمزدهای پایین توسط مجلس مورد توجه قرار گیرد.

همچنین یک عضو دیگر کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بسیار مبهم و غیرشفاف به افزایش متوسط ۲۰درصدی حقوق‌ها اشاره کرده بود و مشخص نبود حقوق چه کسانی را می‌خواهد به صورت پلکانی افزایش دهد. با این حال مجلس با افزایش حداقل حقوق‌ها و معافیت‌ مالیاتی پیش‌بینی شده حقوق‌‌های پایین را تا بیش از ۳۰درصد افزایش داده و در راستای وظایف خود این خدمت را به کارمندان داشته و حقوق‌ها را بیش از آن چیزی که دولت در نظر گفته بود، تصویب کرده است.

اسماعیل حسین زهی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: ضمنا دولت در لایحه بودجه حداقل حقوق‌ را 7 میلیون تومان پیشنهاد کرده بود که نمایندگان در کمیسیون تلفیق و صحن این رقم را به 7 میلیون 900هزار تومان افزایش دادند. همچنین با توجه به شرایط کشور، گرانی و تورم، با تصویب نمایندگان سقف معافیت مالیات بر حقوق و مزایا نیز به 10میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: با افزایش حداقل حقوق‌ها و معافیت‌ مالیاتی پیش‌بینی شده می‌توان گفت مجلس حقوق‌‌های پایین را تا بیش از 30درصد افزایش داده و در راستای وظایف خود این خدمت را به کارمندان داشته و حقوق‌ها را بیش از آن چیزی که دولت در نظر گفته بود، تصویب کرده است. نمی‌دانم سخنگوی دولت چرا چنین مطالبی را بیان کرده یا لایحه را دقیق مطالعه نکرده یا در جریان تصویب نبوده چرا که در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس، نمایندگان دولت نیز حضور داشته و دفاعیات خود را انجام داده‌اند.