نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت با انتقاد از عدم تحقق وعده‌ها در برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت گفت: به روزهای پایانی بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون تلفیق مجلس نزدیک می‌شویم و خبرهای ناخوشایندی در مورد برقراری اصلی‌ترین مطالبه مدافعان سلامت به گوش می‌رسد که امیدواریم نادرست باشد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا سقاییان‌فرد ادامه داد: طی سه سال گذشته از زمان همه‌گیری کرونا تاکنون بارها بر اهمیت قدردانی از مدافعان سلامت، سخنان جذابی از سوی مقامات مختلف شنیده‌ایم که همه آنها در حد حرف باقی مانده است.

به گفته این فعال صنفی، علت‌ عدم تحقق این مطالبه را باید در نگاه حاکم بر سازمان برنامه و بودجه دید. سوال این است که این افراد چگونه و با چه استقلال رأیی چنین دستوراتی را صادر می‌کنند و چرا سنگ‌اندازی آنها مقابل برقراری فوق‌العاده خاص باید تا این حد اثرگذار باشد تا جایی که حتی تأکید مسئولان و الزام قانون هم نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: به‌رغم اینکه وزارت بهداشت بر پیشنهاد برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت با ضریب ۱ در زمان تنظیم بودجه دستگاه‌های دولتی تأکید داشته اما هیچ اعتباری در ردیف‌های اعتباری آن وزارتخانه برای این موضوع مشخص درج نشده است و صرفا مبالغی مشخص و مساوی در ردیف‌های تکراری در بودجه این وزارتخانه منظور شده و تصمیم‌گیری در خصوص حذف یا افزایش اعتبار سایر ردیف‌ها به کمیسیون تلفیق مجلس محول شده است.

سقاییان‌فرد گفت: کمیسیون تلفیق قادر به ایجاد ردیف جدید در بودجه وزارت بهداشت نیست و کوتاهی سهوی یا تعمدی سازمان برنامه و بودجه را نمی‌تواند اصلاح کند. معتقدیم با افزایش ردیف اعتباری حقوق و دستمزد اختصاصی به کادر سلامت می‌توان مسیر تحقق مطالبه چندساله مدافعان سلامت را هموار کرد. تحقق این مهم دست مسئولان وزارت بهداشت را برای برقراری اصلی‌ترین مطالبه کادر سلامت باز می‌کند.

وی تأکید کرد: انتظار داریم نمایندگان کمیسیون تلفیق و به خصوص نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در صحن علنی پیشنهادهای قانونی برای تحقق این مطالبه ارائه بدهند و بیش از این تحقق این حق بارها وعده داده شده را به تاخیر نیندازند. کادر سلامت بعد از ۳ سال تلاش و مبارزه با کرونا و مشاهده قدرناشناسی‌ها در برآورده کردن اصلی‌ترین مطالبه به حق خود، یعنی فوق‌العاده خاص، دیگری چیزی برای از دست دادن ندارد و چنانچه حمایتی از سوی نمایندگان مجلس نبیند در آینده نیز حمایتی از آنها نخواهد داشت.