رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تهران گفت: سال آینده سازمان تامین اجتماعی با کسری بودجه ۲۱۴هزار میلیاردی مواجه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی دهقان‌کیا در یک نشستی خبری با بیان اینکه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در ابتدای سال جاری ابلاغ شد، گفت: متأسفانه تیم اقتصادی دولت هیچ‌کدام از موارد این سیاست‌ها را در لایحه بودجه ۱۴۰۲ لحاظ نکرده‌اند.

وی با اشاره به بند ل تبصره ۵ لایحه بودجه که در مجلس رد شد، گفت: از دولت انتظار داشتیم که بدهی دولت با توجه به قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی به تأمین اجتماعی به‌روزرسانی شود درحالی‌که در لایحه بودجه به محاسبه این بدهی با نرخ ساده اشاره شده بود. امروز بدهی دولت به تأمین اجتماعی به ۴۶۳هزار میلیارد تومان یا ۱۷.۶میلیارد دلار رسیده است. این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۶۳هزار میلیارد تومان یا ۱۸میلیارد دلار بود که حاکی از کاهش ارزش پول است.

دهقان‌کیا ادامه داد: کسری بودجه سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری ۱۸۳هزار و ۹۰۳ میلیارد تومان است که در سال ۱۴۰۲ به ۲۱۴هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه در آذرماه جاری سازمان بازرسی کل کشور نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کرد و محتوایش این است که دولت براساس ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی که باید سه درصد حق بیمه را بپردازد نپرداخته است، همچنین تعهدات دیگری برای بیمه‌شدگان اقشار خاص دارد که باید ماهانه ایفا کند، گفت: این عدد به ماهانه 7هزار میلیارد تومان می‌رسد. همچنین دولت تعهداتی در زمینه همسان‌سازی حقوق دارد که باید سالانه تسویه شود اما به طور کامل محقق نمی‌شود.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تهران افزود: در مجموع بدهی دولت تا پایان امسال به ۶۰۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. در سال ۹۸ مولدسازی دارایی‌های دولت کلید خورد. قبلاً این‌گونه بود که سهام شرکت‌های خوب را واگذار نمی‌کردند درحالی که در کشورهای دیگر رویه طور دیگری است و شرکت‌های خوب را به صندوق‌های بیمه می‌دهند.

دهقان‌کیا با بیان اینکه انتظار این است دولت از محل مولدسازی، بخشی از بدهی‌اش را با سازمان تسویه کند و علاوه بر این نمایندگان مجلس در کمیسیون تلفیق همراهی کنند تا تادیه این بدهی‌ها در لایحه بودجه گنجانده شود، گفت: اگر دولت به تادیه بدهی جاری‌اش به تأمین اجتماعی توجه نکند این سازمان با مشکلات بزرگی مواجه خواهد شد.

وی افزود: باید به قوانین و اسناد بالادستی توجه شود. بحث بعدی ما به تعیین دستمزد برمی‌گردد. درباره مشمولان قانون کار در شورای عالی کار تصمیم‌گیری می‌شود. در لایحه افزایش ۲۰درصدی برای شاغلان و بازنشستگان کشوری مشخص شده و درواقع غیرمستقیم به شورای عالی کار هشدار می‌دهند که افزایش حقوق کارگری نیز در همین حدود باشد درحالی‌که طبق قانون و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی، باید تعیین حقوق متناسب با تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و در راستای رفع فقر باشد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تهران به مشکلات حوزه درمان نیز اشاره کرد و گفت: هر روز داروهایی را از شمول بیمه خارج کردیم. این اواخر داروهای سرماخوردگی را هم از شمول بیمه خارج کرده‌اند. حتی بیمارستان میلاد در یک مورد ۵۴هزار تومان برای داروهای سرماخوردگی از بازنشسته ما گرفته بود که اعتراض کردیم. بیمارستان‌های دیگر تأمین اجتماعی هم می‌گویند دارو نداریم و باید از بیرون تهیه کنید.

دهقان‌کیا از نپذیرفتن دفترچه‌های بیمه در برخی بیمارستان‌های دولتی و اختلاف دریافتی پزشکان تأمین اجتماعی با بیمارستان‌های دولتی که منجر به مهاجرت پزشکان از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی شده نیز گلایه کرد و گفت: باید در قبال شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت مطالبه‌گر باشیم.