دبیرکل خانه کارگر گفت: خطای نظام مالیاتی ما این است که منابع مالیاتی ما بر مزدبگیران متکی است و ثابت‌ترین درآمد مالیاتی ما مالیات از مزدبگیران است. مالیات باید از ثروتمندان گرفته و به حقوق‌بگیران داده شود اما اینجا برعکس است؛ از حقوق‌بگیران مالیات می‌گیرند و خرج ثروتمندان می‌کنند.

به گزارش ایلنا، علیرضا محجوب در جلسه دبیران اجرایی خانه‌های کارگر کشور درباره بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۲ گفت: اساس اقتصاد و سلامت اقتصاد یک کشور را مالیات تضمین می‌کند اما اینکه مالیات از چه کسانی گرفته شود و کجا خرج شود، مهم است.

وی افزود: مالیات وسیله‌ای برای توزیع مجدد درآمد است. باید پول اضافی را از دست ثروتمندان، به‌خصوص بخش غیرمولد گرفت و به فقرا داد، ضمن اینکه تنها درآمدی که فاقد بار تورمی است درآمد مالیاتی است. تساوی و برابری و جلوگیری از فاصله تورمی باید با گرفتن صحیح مالیات اتفاق بیفتد.

این فعال صنفی تاکید کرد: با اصل درآمد مالیاتی در بودجه مشکل نداریم و بحث ما بر سر نحوه تخصیص و تمرکز منابع آن است. می‌گوییم اگر مالیات از ما می‌گیرید آن را برای خودمان خرج کنید. از حقوق‌بگیران مالیات می‌گیرید اما حتی سهم و بدهی سازمان تامین اجتماعی را نمی‌دهند.

محجوب گفت: دولت، طلب خود را در قالب مالیات از ما می‌گیرد اما بدهی خود را پرداخت نمی‌کند و آن را خرج دیگری می‌کند.

دبیرکل خانه کارگر به بدهی کلان دولت به تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: تأمین اجتماعی یک طلبکار - بدهکار است و هنوز نتوانسته مابه‌التفاوت شش ماه اول حقوق بازنشستگان را پرداخت کند. تامین اجتماعی سر تا پا نیاز است. دائم گفته می‌شود تامین اجتماعی پولدار است اما نسبت تعادل بین درآمد و هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی به شدت نامتعادل است. بودجه‌ای که این سازمان بسته، بودجه‌ای با کسری است و مهم است چون در لبه تیز و وضع خطرناکی قرار دارد.

وی تأکید کرد: چرا مالیاتی که از حقوق‌بگیران دریافت می‌کنید را بابت بدهی خود به تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کنید؟ اگر نمایندگان مجلس شجاعت دارند این کار را انجام دهند.

محجوب به بار تعهداتی که طی سال‌ها روی دوش تأمین اجتماعی گذاشته شده، اشاره کرد و گفت: وظایف حاکمیتی اصل ۲۹ قانون اساسی روی دوش سازمان گذاشته شده اما دولت به ازای آن سهم خود را نداده که همه اینها باید پرداخت شود. دولت برای تامین اجتماعی تعهد ایجاد کرده و با ندادن بدهی خود، وضعیت آن را بحرانی کرده است.