صبح روز یکشنبه (27 آذر ماه) نخستین جلسه سراسری کمیته بیمه و درمان با حضور مسئولین درمان سازمان تأمین اجتماعی و روسای کمیته‌های بیمه و درمان شعب خانه کارگر سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، «شهرام غفاری» مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی در این جلسه گفت: ما قبل از اینکه مشکلات خود را حل کنیم باید تصویر کلی از نظام سلامت کشور داشته باشیم. نتوانستیم و نمی‌توانیم مشکلات درمان را بدون توجه به مشکلات کلان اقتصادی و نظام سلامت حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: در کشور ما چندین تعرفه پزشکی وجود دارد؛ بخش خصوصی، خیریه، دولتی، غیردولتی، دانشگاهی، دانشگاهی تمام‌وقت و دانشگاهی پاره‌وقت. این تکثر تعرفه در حالی است که ما از همه اینها یک جنس می‌خریم اما هر کدام اسمی گذاشتند و ما را موظف کردند با توجه به این اسم از آنها خرید کنیم و نه با توجه به کیفیت خدمتی که به ما ارائه می‌شود!

غفاری بیان کرد: نظام سلامت در کشور ما بازارمحور است و هر کس می‌تواند وارد این بازار شود. ما ارائه‌کنندگان مختلفی داریم که کارشان درمان نیست. این سبب می‌شود هر جا قانون هم تنظیم کنیم در این بازار به مشکل بخورد.

وی گفت: ما مجبوریم خدمات خود را جزء به جزء بخریم و صراحتا می‌گویم توان این را نداشتیم که این موارد را اصلاح کنیم. ما تنها 10درصد از بازاریم و نه همه بازار و زورمان به آنها نرسیده است.

غفاری ادامه داد: اینها مشکلاتی است که نظام سلامت باید حل کند. ما بارها در جلسات از این مشکلات گفتیم اما به نتیجه نرسیدیم. برنامه هفتم در حال تنظیم است، درخواست ما این است که در این برنامه مسائل کلان اساسی را بیاورند. آنچه در برنامه‌ها گفته می‌شود دردی از ما دوا نمی‌کند.

غفاری گفت: دو موضوع همیشه با هم خلط می‌شود. باید توجه کنیم که اقتصادی اداره کردن درمان با بهره‌وری حداکثری فرق دارد. ما به دنبال اقتصادی اداره کردن درمان نیستیم بلکه به دنبال بیشترین بهره‌وری هستیم. وقتی می‌گوییم اقتصادی اداره کنیم یعنی آن خدمتی را که سود بیشتری دارد را ارائه و خدمتی که سود کمتری دارد را ارائه ندهیم. بهره‌وری اما به معنای این است که ما با این میزان از امکانات، بیشترین خروجی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در خصوص مشکلات حوزه ما، یعنی پرداخت هزینه خسارت متفرقه باعث شرمندگی است که نتوانستم این مشکل را حل کنم. باید برای پرداخت این هزینه رسیدگی‌های لازم یک ماهه انجام شود و ظرف یک ماه هم سازمان آن را پرداخت کند اما متاسفانه الان رسیدگی ۴ ماهه است که تلاش می‌کنیم این مشکل را حل کنیم.

وی گفت: در مورد حق فنی داروخانه‌ها نیز باید بگویم که داروخانه‌ها بابت الکترونیکی شدن نسخ حقی از ما گرفتند اما مجلس قانونی داد که این دریافتی غیرقانونی است و ما هم آن را از حساب داروخانه‌ها کسر کردیم و این باعث ناراحتی داروخانه‌دارها شد. بالاخره ما باید تعامل کنیم. وقتی این فضای تعاملی شکل نمی‌گیرد، داروخانه به بیمه‌شده می‌گوید سیستم قطع است تا او پول دارو را آزاد بپردازد. برای همین باید یک فضای تعاملی فراتر از سازمان شکل بگیرد.

غفاری ادامه داد: در زمان وزیر قبل حق فنی تصویب شد و در حال حاضر وزارت بهداشت بر این اساس برای هر دارو ۳ تا ۴ هزار تومان از بیمه‌شده پول می‌گیرد. نظر ما این است که اگر حق فنی قانونی است، تصویب کنند و از گردن بیمه‌شده بردارند چون تا زمانی که قانونی نشود سازمان نمی‌تواند آن را پرداخت کند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی گفت: باید بپذیریم بودجه ما کم است و نمی‌توانیم همه را راضی کنیم و با آن کیفیتی که مدنظر است خدمات ارائه دهیم. نه ما این پول را داریم و نه کشورهای شبیه ما و نه حتی کشورهای بهتر از ما اما آنها از مکانیزم‌هایی استفاده می‌کنند. به طور مثال می‌گویند در یک بیمارستان چند درصد از تخت‌های تامین اجتماعی را به توریست بدهیم تا بخشی از هزینه‌ها فراهم و کیفیت بالا برود. اسم این رانت نیست بلکه مکانیسمی برای بالا بردن کیفیت و بالا بردن خدمات است اما با اینها مخالفت می‌شود.

غفاری در مورد بیمه تکمیلی هم گفت: واقعیت این است که نظام مدیریتی ما نظام خوبی نیست و معتقدم مشکل ما از مدیریت است و لاغیر. برای بیمه تکمیلی سازمان ۵هزار میلیارد تومان پول می‌دهد. می‌توانستیم ۷۰بیمارستان و ۴۰۰ درمانگاه تعیین کنیم و بیمه‌شده‌ها از این مراکز خدمات بگیرند. اگر بیمه‌شده‌ها به این مراکز رفتند و اینها گفتند و مهر زدند که توان ارائه خدمت ندارند، بیمه‌شده هر جا برود ما باید پول آنها را پرداخت کنیم.