نسرین هزاره مقدم

قرار بود ششم آذر طرح ساماندهی به صحن علنی مجلس بیاید و مطابق وعده‌های نمایندگان این نهاد، مصوب شود. اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در روزهای میانی آبان ماه به هزاران کارگر مشمول طرح ساماندهی قول دادند که بعد از تعطیلات مجلس، طرح ساماندهی استخدام اولین دستور کار صحن علنی خواهد بود. این وعده در آن زمان با قاطعیت بسیار مطرح شد اما باز هم رنگ اجرا به خود ندید.

اکنون نزدیک 20 روز از پایان تعطیلات مجلس گذشته ولی هنوز خبری از آمدن طرح به صحن علنی نیست. «رامین اناری» نماینده کارگران شرکتی و قراردادی کشور که در سه سال گذشته از تمام مجاری قانونی، تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت را مطالبه‌گری و پیگیری کرده، می‌گوید: مشخص نیست منافع چه کسانی با حذف دست‌های واسطه به خطر می‌افتد که نمایندگان مجلس حاضر نیستند حتی نام این مخالفان را ببرند!

در این مدت 20 روزه، باز هم وعده و وعیدهای بسیار مطرح شده است. چند روز بعد از بازگشایی مجلس، یک همایش با همت پویش طرح ساماندهی در تهران برگزار شد که در آن نمایندگان جامعه هدف از نهادهای مختلف حضور داشتند و دغدغه‌های خود را مطرح کردند. فعالان کارگری در این نشست تاکید کردند که حتی یک میلی‌متر از مواضع خود عقب نمی‌نشینیم و «فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت مجلس که در این همایش شرکت داشت، هم گفت «همین امروز آمدن طرح به صحن را از هیات رئیسه مجلس پیگیری می‌کنم».آن همایش چهاردهم آذر برگزار شد و نه تنها «همان روز» آن طور که آن نماینده مجلس وعده داده بود، آمدن طرح به صحن علنی مجلس، پیگیری و زمان دقیق آن خبررسانی نشد بلکه در بیش از یک هفته‌ای که از پی آن آمد، نمایندگان مجلس و هیات رئیسه آن هیچ نشانه‌ای از آمدن طرح به صحن علنی بروز ندادند.

 اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در دو سال گذشته بارها با اطمینان خاطر اعلام کرده‌اند به‌زودی طرح ساماندهی مصوب می‌شود اما نزدیک به دو سال از این وعده‌های قطعی گذشته و هنوز این به‌زودی فرا نرسیده است

نمایندگان جامعه هدف که برای همایش چهاردهم آذر با سختی و مرارت بسیار از شهرستان‌های دور و نزدیک به تهران آمده بودند، می‌گویند: در این شرایط اقتصادی رنج آمدن به پایتخت را به جان خریدیم. آمدیم و حرف‌هایمان را زدیم و به صراحت گفتیم که عدالت در پرداخت هیچ راه دیگری به جز تصویب طرح ساماندهی ندارد اما گویا باز هم گوش شنوایی در کار نبود. آیا نمایندگان مجلس صدای ما را نشنیدند؟

اتفاقاتی پشت پرده در جریان است

به باور فعالان کارگری، در این مدت اتفاقاتی پشت پرده رخ داده که برآمده از مخالفت سرسختانه «برخی» با تصویب طرح ساماندهی است. اناری می‌گوید: نمی‌دانیم این برخی چه کسانی هستند و سنگ‌اندازی‌ها از چه ناحیه‌ای است اما نمایندگان مجلس نیز با ما صداقت و صراحت ندارند و شفاف‌سازی نمی‌کنند. بعد از آن همه قول و اطمینان که ما از تصویب طرح ساماندهی کوتاه نمی‌آییم و مطمئن باشید پای منافع کارگران ایستاده‌ایم، حالا خبر از نشست‌های پشت پرده می‌آید؛ نشست‌هایی که به‌رغم اصرار زیاد ما، جزئیات آن رسانه‌ای نمی‌شود و نمایندگان مجلس در پاسخ به ما فقط می‌گویند «انشالله خیر است».

اناری می‌گوید: روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) نشستی با حضور نمایندگان مجلس و مدیران سازمان امور استخدامی و البته با حضور «قالیباف» رئیس مجلس برگزار شد که هیچ خبری از خروجی این نشست و تصمیمات احتمالی آن نداریم. تاکید می‌کنم دقیقاً هیچ خبری!

او ادامه می‌دهد: به‌رغم پیگیری‌های بسیار، نمایندگان مجلس حاضر نشده‌اند جزئیاتی از این نشست را در اختیار ما بگذارند و بعد از آن حتی یک مصاحبه با رسانه‌ها در مورد سرنوشت طرح ساماندهی نداشته‌اند. ما هر چه پرسیدیم و پیگیری کردیم فقط یک جواب شنیدیم «خیر است، انشالله درست می‌شود».

اناری با انتقاد از این سکوت سنگین می‌گوید: فقط می‌گویند انشالله درست می‌شود. آخر کی قرار است درست شود؟ چرا باز هم وعده می‌دهند؟ تا کی گفتاردرمانی و وعده؟ نمایندگان و هیات رئیسه مجلس چرا شفاف‌سازی نمی‌کنند و اطلاعات دقیق به جامعه هدف نمی‌دهند؟ چه کسانی با طرح ساماندهی و تصویب آن مخالفند و دقیقاً منافع میلیاردی چه کسانی در میان است که نمایندگان مجلس حتی حاضر نیستند شفاف‌سازی کنند و اسامی آنها را به جامعه هدف بگویند.

مجلسی که انگار  در راس امور نیست

این فعال کارگری ضمن هشدار نسبت به این تاخیر بیش از دو ساله و خلف وعده‌های مکرر می‌گوید: مگر مجلس در راس امور نیست؟ اگر مجلس در راس امور است، چرا برخی خیلی راحت می‌توانند رای نمایندگان مجلس را بزنند و آنها را از راهی که در پیش گرفته‌اند، منصرف کنند؟ چرا گام‌های نمایندگان مجلس هر بار که می‌خواهند به سمت تصویب طرح ساماندهی بروند، این چنین می‌لرزد؟ با این رفتار نمایندگان، مردم و جامعه هدف دیگر چطور می‌توانند به مجلس اعتماد کنند؟ ما در دو سال گذشته به نمایندگان مجلس اعتماد کردیم، حالا کم‌کم از این اعتماد پشیمان می‌شویم.

روز سه‌شنبه (۲۲ آذر) نشستی با حضور نمایندگان مجلس و مدیران سازمان امور استخدامی و البته با حضور «قالیباف» رئیس مجلس برگزار شد که هیچ خبری از خروجی این نشست و تصمیمات احتمالی آن منعکس نشده است

نمایندگان جامعه هزاران نفری طرح ساماندهی سه روز تمام را به پیگیری و رایزنی گذرانده‌اند، سه روز بعد از برگزاری نشست دولتی‌ها و مجلسی‌ها اما هنوز هیچ نتیجه‌ای از این پیگیری مدام حاصل نشده است. اناری می‌گوید: تشویش و اضطراب این سه روز برای کارگران شرکتی و قراردادی که در انتظار بریدن دست‌های واسطه و حذف کامل پیمانکاران هستند از آن سه سال بیشتر بوده است. سه سال مطالبه‌گری قانونی کرده‌ایم و حالا سه روز است که هیچ پاسخی به ما نمی‌دهند. نکند از تصویب طرح ساماندهی منصرف شده باشند و نکند باز هم منصرفشان کرده باشند؟

این «به‌زودی»

 هیچ وقت فرا نمی‌رسد

تصویب طرح ساماندهی، یک مطالبه برحق و قانونی است و مخالفان با هیچ استدلال و گفتمانی نتوانسته‌اند منکر این حقیقت شوند. مجلس قبل قرار بود طرحی برای حذف پیمانکاران داشته باشد که این طرح از حد صحبت و وعده فراتر نرفت اما این مجلس، از همان زمان آغاز به کار، برگ برنده طرح ساماندهی و تصویب آن را همیشه در دست داشته است. کافی‌ست به آرشیو مصاحبه‌های مکرر اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در بیش از یک سال گذشته توجه کنیم. همه آنها بارها با اطمینان خاطر و بدون هیچ شک و تردیدی اعلام کرده‌اند «به زودی» طرح ساماندهی مصوب می‌شود اما نزدیک به دو سال از این وعده‌های قطعی گذشته و هنوز این «به زودی» فرا نرسیده است.

نمایندگان بارها گفته‌اند «قاطبه مجلس با طرح ساماندهی و حذف پیمانکاران موافقند» اما هر بار این امیدواری قطعی به یک دوران فترت طولانی و یک ناامیدی سنگین گره خورده است. این بار اما اناری می‌گوید: «کارگران این مطالبه را به حق خواستارند و باز هم تاکید می‌کنم ما یک میلی‌متر از تصویب طرح ساماندهی عقب نمی‌نشینیم. نمایندگان مجلس به ضرر منافع جمعی مردم حرکت نکنند و نشان بدهند که واقعاً مجلس در راس امور است یا پای نمایندگان آن در مقابل اصحاب قدرت و ثروت می‌لرزد».