رئیس فراکسیون کارگری مجلس با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بعد از تصویب ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، این قانون از ماه آینده وارد فاز اجرایی شود، گفت: اجرای این قانون در حالی به ۱۴هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد.

علی بابایی کارنامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در تشریح نتیجه بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در صحن علنی مجلس گفت: اجرای این قانون که به پوشش بیمه‌ای یک میلیون و 200هزار کارگر ساختمانی که در کشور فعالیت دارند، منتهی می‌شود در حالی به 14هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد که تامین اجتماعی برای اجرای آن با 8هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است. وی ادامه داد: کلیات و فوریت این طرح به تصویب مجلس رسیده و روز چهارشنبه نیز بررسی جزئیات آن در دستورکار صحن قرار داشت و اکثر بندهای این ماده واحده مصوب شد و تنها تعدادی از پیشنهادات نمایندگان درباره طرح باقی مانده که در نشست بعد از اتمام تعطیلات مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حقوق و دستمزد با اشاره به دغدغه تعدادی از نمایندگان، تصریح کرد: برخی نمایندگان این نگرانی را داشتند که اگر این طرح به تصویب برسد نرخ ساخت و ساز در کشور کاهش پیدا کند اما هم ایجاد شرایط مطلوب برای روستاییان و هم تعیین مشوق‌های بیمه‌ای و مالیاتی در سراسر کشور مندرج در طرح مذکور این نگرانی را رفع می‌کند.

این نماینده مجلس یادآور شد: هم‌اکنون به ازای هر مترمربع 80هزار تومان اخذ می‌کنند که در پی آن در روستاها تقریبا رقم کاهش پیدا می‌کند و در کلانشهرها این عدد دو برابر و برای 100 متر بنا این رقم 16 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که برای این ساختمان 6 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بنابراین پوشش بیمه‌ای کارگران فعال در این ساختمان‌ها هم موافق با اصل 3 قانون اساسی مبتنی بر عدالت اجتماعی است، هم از حوادث ناشی از کار که در این حرفه فراوان وجود دارد، پیشگیری می‌کند، کما اینکه سالانه بیش از هزار فوت و بیش از 50 نفر قطع نخاع ناشی از این حرفه در سراسر کشور گزارش می‌شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود که این قانون در ماه آینده اجرایی شود، تاکید کرد: امیدواریم با تصویب این قانون بلافاصله تمام کارگران ساختمانی در یک فرآیند یک روزه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.