سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری از تدوین سند چشم‌انداز این صندوق خبر داد و گفت: ارتقای کرامت بازنشستگان، افزایش بهره‌وری دارایی‌ها و ارتقای خدمات رفاهی ازجمله سیاست‌هایی است که در این سند مدنظر داریم.

به گزارش ایسنا، نعمت‌الله ترکی در اولین نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت یکصدمین سال تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، گفت: همکاران ما ملزم به تهیه سند چشم‌انداز شده‌اند. شفاف‌سازی عملکردی صندوق برای جامعه هدف حائز اهمیت است. نخستین هدف ما حفظ کرامت انسانی بازنشستگان و ترویج این مهم در جامعه است.

وی با بیان اینکه براساس قانون، دولت پشتیبان صندوق است تا اگر زمانی به مشکل خورد منابع لازم را تامین کند، گفت: بیش از ۷۵درصد منابع دولت از سوی دولت تامین می‌شود اما این امر نباید به رویه تبدیل شود. به دنبال مولدسازی دارایی‌ها هستیم تا بتوانیم سهم سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی را در تامین منابع افزایش دهیم.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری افزود: با تعدد و تنوع صندوق‌های بازنشستگی در کشور مواجهیم. بیش از ۱۹ صندوق داریم که چالش‌هایی ایجاد کرده‌اند و پیشنهاداتی برای اصلاح قوانین در برنامه هفتم توسعه داشته‌ایم.

ترکی با بیان اینکه بخشی از منابع صندوق از محل کسورات شاغلین تامین می‌شود، گفت: در گذشته نسبت شاغل به بازنشسته هفت به یک بود اما اکنون این معادله برعکس شده و ضریب پشتیبانی در صندوق به کمتر از یک رسیده است. وی افزود: میانگین سن بازنشستگی حدود ۵۰ سال است و پیشنهاد ما در برنامه هفتم توسعه این بود که به ۶۰ سال برسد.

ترکی به تعهدات این صندوق اشاره کرد و گفت: نخستین تعهد ما پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران است. حقوق‌ها باید به موقع پرداخت شود تا دغدغه و نگرانی نداشته باشند. ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق پرداخت می‌کنیم. یکی از تعهدات ما همسان‌سازی بود. در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اما دغدغه بازنشستگان این است که همسان‌سازی در سنوات بودجه‌ای نیاید و به عنوان قانون دائمی دنبال شود که خواسته به حقی است و ما آن را در قالب برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده‌ایم.

وی افزود: یکی دیگر از دغدغه‌های بازنشستگان، بیمه تکمیلی است. چالش‌ها و مشکلاتی در حوزه درمانی وجود داشت و شرکت بیمه مطالباتی داشت.

ترکی اضافه کرد: ما معوقات حوزه بهداشت و درمان را احصاء و ۳۷۰۰ میلیارد تومان بابت معوقات درمان را به علاوه کسور مهر و آبان ماه بازنشستگان و سایر اسناد را پرداخت کرده‌ایم و بابت این تاخیر که بازنشستگان را در دریافت خدمات درمانی دچار مشکل کرده بود عذرخواهی می‌کنم. معوقاتی باقی مانده که تسویه آن نیز در دستورکار است و به زودی انجام می‌شود.