هفت کارگر قراردادی مجتمع فولاد گیلان به دنبال پیگیری خواسته‌های خود از کار تعلیق شدند اما کارفرما معتقد است این کارگران در اعتراضات اخیر مانع فعالیت کارخانه شده و باید تعیین تکلیف شوند.

به گزارش ایلنا، ۷ نفر از کارگران مجتمع فولاد گیلان واقع در شهرک صنعتی رشت به دلیل پیگیری مطالبات خود توسط کارفرما تعلیق شدند. نماینده این افراد گفت: نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل، دستمزد حداقلی و اضافه‌کار، مسکوت ماندن برخی مزایا وحذف برخی دیگر بارها اعتراض کرده‌ایم تا به حق و حقوق خود برسیم. به همین دلیل چهارشنبه هفته گذشته دست به اعتراض زدیم که در نتیجه آن کارفرما اقدام به تعلیق کار هفت نفر از همکاران‌مان کرد.

وی با بیان اینکه کارفرما با این استدلال که این ۷ کارگر اعتراضات را هدایت می‌کنند، از ورود آنها به کارخانه ممانعت کرده، گفت: سوابق کاری این تعداد کارگر ۵ تا ۱۵ سال است و همگی نگران وضعیت شغلی و معیشتی خود هستند.

«نوید سیار ثابت» قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان با تایید تعلیق کاری هفت کارگر در این واحد تولیدی به ایلنا گفت: این اتفاق به دنبال اعتراضات هفته گذشته کارگران در این مجتمع تولیدی رخ داد و ۷ کارگر مربوطه به نحوی عاملی برای توقف فعالیت خطوط تولیدی مجتمع شدند. او با بیان اینکه مجتمع فولاد گیلان یک بنگاه اقتصادی بزرگ است که حدود ۱۳۰۰ کارگر از تولیدات آن ارتزاق می‌کنند، گفت: خطوط تولیدی در مجتمع فولاد گیلان به‌صورت پیوسته است و چند اپراتور به‌صورت شیفتی در یک اتاقک مشغول کنترل خطوط هستند. این کارگران در روز اعتراض با قفل کردن درهای اتاق کنترل، مانع تغییر شیفت و جایگزین شدن اپراتور بعدی شدند و در نتیجه اختلال، خطوط تولیدی کارخانه متوقف شد.

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان گفت: این ۷ کارگر به کمیته انظباطی مجتمع معرفی شده‌اند که اعضای این کمیته انظباطی شامل نماینده کارگران و کارفرماست و یک نفر نیز به انتخاب سرپرستان در کمیته عضویت خواهد داشت. تصمیمات کمیته با اکثریت آرا به این ترتیب اتخاذ شد که تا مشخص شدن ابعاد پرونده این ۷ کارگر، موقتا این کارگران تعلیق از کار شوند.

او با بیان اینکه امیدوارم اعتراض کارگران صنفی بوده باشد و منشاء خارجی نداشته باشد، افزود: اگر این اعتراضات ریشه داخلی دارد مسئولین ذیربط باید به این پرونده رسیدگی کنند. اگر منشاء اعتراضات صرفا صنفی است مجموعه به سهم خودش گذشت خواهد کرد اما کارگرانی که مانع فعالیت تولید کارخانه شده و خسارت وارد کرده‌اند، باید تعیین تکلیف شوند.

به گفته وی، حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در کشور وابسته به تولیدات مجتمع فولاد گیلان هستند که اگر چرخ این صنعت به هر دلیلی متوقف شود امنیت شغلی و معیشتی حدود ۲۰هزار کارگر در این واحدها تهدید خواهد شد.

قائم‌مقام مدیرعامل مجتمع فولاد گیلان با بیان اینکه کارگران در چارچوب قانون و منافع خود باید پیگیر مطالبات صنفی خود باشند، درباره بازگشت به‌کار کارگران تعلیقی گفت: در صورتی به بازگشت کارگران تعلیقی فکر خواهیم کرد که شاهد اعتراض دوباره کارگری نباشیم و به این بهانه خطوط تولیدی کارخانه نیز متوقف نشود.