کارگران نقشی در اداره اموال خود ندارند

مراسم تودیع و معارفه مدیران فعلی و پیشین شستا به جلسه‌ای داغ بدل شد که در آن وزیر فعلی به مدیریت قبلی این نهاد و وزارتخانه در دوره ربیعی تاخت و در مقابل، لطفی از افرادی سخن گفت که در دوره ربیعی، دستشان از شستا کوتاه شد و همین عده، موجبات استیضاح و برکناری ربیعی را فراهم آوردند. شریعتمداری از زیان‌ده بودن شستا گفت و لطفی از سودآوری مجموعه، به شرط کوتاه شدن دست قدرتمندان.

بلاتکیفی در مدیریت بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری کشور که از قضا متعلق به کارگران است، همچنان این مجموعه عظیم را آزار می‌دهد. هنوز یک سال از حضور مرتضی لطفی در راس مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) نگذشته بود که کوران حوادث استیضاح علی ربیعی وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی را رقم زد و با حضور محمد شریعتمداری در راس این وزارتخانه، پایه‌های صندلی مدیریتی وی لق شد. شریعتمداری نیز به وعده خود به نمایندگان مجلس عمل کرد و به قلع و قمع نزدیکان وزیر سابق در این وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن پرداخت و با توجه به قدرت اقتصادی شستا، تغییر مدیریتی در این شرکت را در دستور کار قرار داد و در گام نخست، لطفی را برکنار و رضوان‌فر را به جای او نشاند تا نشان دهد برنامه‌های سابق این وزارتخانه و لاجرم، افراد آن، جایی در قاموس کاری وی ندارند.

دیروز هم به رسم مالوف، مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و فعلی شستا برگزار شد اما آنچه در این بین مورد غفلت قرار گرفت این بود که با توجه به اینکه شستا جزو زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان، پس از درگذشت مرحوم نوربخش، همچنان با سرپرست اداره می‌شود، چه کس یا کسانی به نیابت از مدیران تامین اجتماعی (هیات مدیره و هیات امنای این سازمان) و کارگران و کارفرمایان، تصمیم به جابجایی در این نهاد قدرتمند اقتصادی گرفته است؟

عرضه بنگاه‌داری نداریم

شریعتمداری، دیروز دلیل تغییر و تحول در شستا را بی‌کفایتی مدیریتی در سودده کردن این مجموعه بزرگ اقتصادی دانست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: بنگاه‌داری در این مجموعه تا امروز زیان‌ده بوده است و رئیس‌جمهور هم تاکید کرده که این کار ادامه پیدا نکند.

وی در ادامه گریزی به دعوای چند ساله وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زد و خطاب به مدیران سابق وزارتخانه گفت: شما می‌خواهید به نقطه‌ای برسیم که دفترچه‌های تامین اجتماعی در وزارت بهداشت پذیرفته نشود؟ این چه دعوای حیدری - نعمتی است که راه افتاده؟ ما دعوایی با وزارت بهداشت نداریم. از وزارت بهداشت خدمت می‌گیریم و باید پولش را بدهیم که روشن است و اگر آنها نیز از ما خدماتی می‌گیرند باید پولش را بدهند.

وی همچنین به فشارهای وزارت نفت برای تغییر در مدیریت شستا اشاره کرد و گفت: آقای لطفی اعلام کرد که آقای زنگنه، وزیر نفت با ادغام هلدینگ پتروشیمی و خلیج‌فارس مخالفت کرده است. حق هم دارد. باید همه هلدینگ‌های صندوق بازنشستگی و شستا با یکدیگر هماهنگ باشند. چرا باید پراکنده کار کنیم؟ اگر یک مجموعه پتروشیمی بزرگ داشته باشیم، تحریم‌ها هم نمی‌توانند تاثیر کنند.

شریعتمداری ادامه داد: کسی که دغدغه مردم را ندارد باید کنار برود و اجازه بدهد کسانی بیایند که بخواهند کار کنند. ما هم برای کار سخت آمده‌ایم نه برای کار راحت. آقای رضوانی‌فر از مجموعه خود شستا انتخاب شده، جوان و صاحب اندیشه است و مهارت دارد. به افرادی این‌چنینی باید میدان بدهیم تا بیایند و مدیریت جهادی کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بار دیگر تلویحا به مخالفت دولت با مدیریت قبلی در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود: فولاد در این اشل تولید در دنیا مرده است. باید حتما مدیریت واحد در مجموعه‌های فولاد ایجاد کنیم. رئیس‌جمهور به درستی بر خروج از بنگاه‌داری تاکید کرده است. برخلاف برخی اظهارات یک ریال از اموال بیمه‌شدگان نمی‌تواند به جای دیگری برود. مگر می‌شود حق‌الناس را با بیت‌المال ترکیب و ادغام کنیم؟

شریعتمداری افزود: 6-7 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکاریم. جنگ و دعوایی نداریم. خدمات گرفته‌ایم باید پولش را بدهیم. بله ما مایلیم به عنوان کارفرما، خدماتی که می‌خواهیم دریافت کنیم، آنها هم ارائه دهنده‌اند. تیپیکو از وزارت بهداشت هزار میلیارد طلبکار است و آنها شش هفت هزار میلیارد از ما طلب دارند و همین را هم تهاتر و تسویه نکرده‌ایم و باید اینها حل شود.

لطفی: فردی را برای شرکت فناوران به ما معرفی کردند. مقاومت کردیم و شاید یکی از آسیب‌هایی که متوجه ربیعی شد، همین فرد بود. اجازه ندادیم و وی اکنون در بازداشت است و اعتراف کرده ۴۰میلیارد تومان از محل کار قبلی‌اش سوءاستفاده کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری سپه محل کار قبلی وی بود

وی با بیان اینکه آمده‌ایم جلوی تاراج دارایی‌ها را به طرق طبیعی و با شفافیت بگیریم، عنوان کرد: باید روند بنگاه‌های زیان‌ده اصلاح شود. ما مس و فولاد داریم و وزارت صنعت هم دارد. باید مشکلات این حوزه‌های مشترک را با یکدیگر حل و فصل کنیم. ورود و خروج به موقع از بنگاه‌ها با رعایت قواعد را باید انجام دهیم.

شستا سودده است

در مقابل این اظهارات، مدیرعامل سابق شستا با بیان اینکه در دوره ما یک مورد نارضایتی و اعتراض کارگری نداشتیم، گفت: تعدادی از شرکت‌ها زیان‌ده بودند که کمیته‌ای تشکیل دادیم و امروز شرکت چوکا و پارس الکترونیک به سوددهی رسیده‌اند.

مرتضی لطفی در مراسم تودیع‌اش از شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی گفت: مجموعه کارکنان شستا افراد پاک، خوش خلق، با تدبیر و خلاق‌اند. در این ایام شاهد تلاش شبانه‌روزی همه همکاران به‌رغم شرایط خاص اقتصادی بودیم.

وی خطاب به وزیر رفاه و در کنایه‌ای افزود: تقاضا دارم به تثبیت مدیریت ایشان کمک کنید. در برابر مداخلات فراوان به خصوص در انتصابات در ایامی که بنده حضور داشتم، از مدیرعامل جدید حمایت شود و قطعا ایشان می‌تواند منشاء خیر باشد.

مدیرعامل سابق شستا به اقدامات انجام شده در راستای اصلاحات ساختاری اشاره کرد و گفت: مجوز کاهش ۹ هلدینگ به پنج هلدینگ را دریافت کردیم و استراتژی پنج‌ساله بازنگری شده است. سه هلدینگ را ادغام کرده‌ایم و خوشبختانه بخشی از ساختمان‌ها و نیروها آزاد شده‌اند. همچنین در جهت ادغام شرکت‌هایی که فعالیت موازی داشتند نیز حرکت کرده‌ایم.

لطفی به خروج از بنگاه‌داری با رویکرد سهامداری اشاره کرد و ادامه داد: بنا داریم از محل درآمد حاصل از این بنگاه‌ها در شرکت‌های بزرگی که بازده مناسب دارند ورود کنیم. با سه‌هزار فعال اقتصادی در تعامل هستیم و کمیته سه‌جانبه‌ای را با استانداری و اتاق بازرگانی تشکیل دادیم و در این راستا تلاش می‌کنیم.

شریعتمداری: شما می‌خواهید به نقطه‌ای برسیم که دفترچه‌های تامین اجتماعی در وزارت بهداشت پذیرفته نشود؟ این چه دعوای حیدری - نعمتی است که راه افتاده؟ ما دعوایی با وزارت بهداشت نداریم. از وزارت بهداشت خدمت می‌گیریم و باید پولش را بدهیم

وی به اعلام پنج آگهی عرضه عمومی از طریق جراید برای خروج از بنگاه‌داری اشاره و اظهار کرد: یک اقدام جدی دیگر ادغام پتروشیمی در هلدینگ خلیج‌فارس بود. متأسفانه به‌رغم پیگیری‌ها، اقای زنگنه امضا نکردند و از وزیر رفاه می‌خواهیم مجدد پیگیری کنند، چرا که این کار می‌توانست در افزایش سوددهی کمک کند.

مدیرعامل سابق شستا به تشکیل کمیته مستقل انتصابات اشاره کرد و گفت: برای اولین بار حضور بانوان در هیات مدیره‌ها را رقم زدیم و شش نفر از بانوان در این سمت قرار گرفتند. جوانگرایی را اعمال و میانگین سنی را ۱۰ سال کم کردیم طوری‌که بعد از انجام آزمایشات تئوری و عملی به ۱۲۰ نفر برای فعالیت با شستا مجوز داده شد.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات ۳۱درصد رشد داشتیم و امسال به ۷۰۵میلیون دلار رسیده است.

لطفی با بیان اینکه روی شفافیت و پاسخگویی تاکید داشتیم، گفت: ۸۵درصد دارایی‌های ما در بورس است و گواهی عرضه دارایی‌های چند شرکت دیگر را نیز در کدال داریم. در هشت ماهه اخیر ۳۹۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی پرداختی داشتیم و ۴۲۰۰ میلیارد تومان در اسفند گذشته اوراق منتشر کردیم که قرار بوده اصل و فرع آن را دولت بپردازد که تا امروز محقق نشده است.

مدیرعامل سابق شستا با بیان اینکه مدیریت بین‌الملل نداشتیم که این بخش را دایر کردیم، عنوان کرد: در دوره ما یک مورد نارضایتی و اعتراض کارگری نداشتیم. تعدادی از شرکت‌ها زیان‌ده بودند و کمیته‌ای تشکیل دادیم و امروز شرکت چوکا و پارس الکترونیک به سوددهی رسیدند. اصلاح ساختار نیروی انسانی نیز در شرکت‌هایی صورت گرفته است.

مدیریتی معرفی شد که در بازداشت است

وی در ادامه با بیان اینکه سعی کردیم حتی‌الامکان جلوی مداخلات از بیرون را بگیریم، اظهار کرد: به عنوان مثال یک نفر را از بیرون برای شرکت فناوران به ما معرفی کردند و بسیار هم مقاومت شد و شاید یکی از آسیب‌هایی که متوجه دکتر ربیعی شد، همین فرد بود. بالاخره اجازه ندادیم و اکنون در بازداشت است و اعتراف کرده ۴۰ میلیارد تومان از محل کار قبلی‌اش سوءاستفاده کرده است. صندوق سرمایه‌گذاری سپه محل کار قبلی وی بود.

لطفی ادامه داد: سعی کردیم شایسته‌سالاری را در اولویت قرار دهیم. نظام پرداخت حقوق و دستمزد سلیقه‌ای بود که آن را اصلاح و نظام‌مند کردیم تا همه افراد در چارچوب و ضوابط مشخصی حقوق دریافت کنند.

به گفته مدیرعامل سابق شستا، در شش ماه گذشته عملکرد هلدینگ‌های زیرمجموعه رشد سود خوبی نسبت به مدت مشابه داشتند و ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان فروش تجمیعی پیش‌بینی شده بود اما ۲۶هزار میلیارد تومان رشد حاصل شد و بیش از ۱۵۰درصد رشد داشتیم.