در شرایطی که حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری از مهرماه افزایش می‌یابد، بازنشستگان حداقل‌بگیر کارگری امیدی به بهبود وضعیت معیشت حداقل در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال ندارند.

به گزارش ایلنا، «محمدعلی براتی» از فعالان صنفی کارگری، با تاکید بر اینکه قبل از تصویب این لایحه نیز تبعیض میان دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری‌بگیران دولت وجود داشت و حالا این تبعیض به مراتب بیشتر می‌شود، می‌گوید: مدرک فوق‌دیپلم دارم و 30 سال سابقه کار ولی با این حال حداقل‌بگیر هستم و با کمتر از ۷ میلیون تومان حقوق ماهانه زندگی‌ام را اداره می‌کنم اما یک بازنشسته دولت که هم سطح و هم مدرک من است، حداقل سه تا چهار میلیون تومان از من بیشتر می‌گیرد. با لایحه اخیر دولت، این تفاوت بیشتر هم می‌شود.

او ادامه می‌دهد: دولت ۵۵هزار میلیارد تومان برای افزایش حقوق کارمندان دولت اعتبار تامین کرده اما هنوز ۹۰هزار میلیارد تومان قانون بودجه را به تامین اجتماعی نپرداخته که یک تضاد عجیب و غریب است. نمایندگان مجلس نیز به دولت هشدار نمی‌دهند که اول به تکلیف قانونی خود در قبال ۶۵درصد از بازنشستگان کشور عمل کند و بعد به فکر یک لایحه جدید و اعتبار آن بیفتد.

براتی می‌گوید: ۲۵درصد متناسب‌سازی سال قبل هنوز اجرایی نمی‌شود. اگر در کشور پول نیست چرا برای خواص خاصه‌خرجی می‌شود و اگر هست چرا مستحقان واقعی نادیده گرفته می‌شوند؟ اگر باقیمانده متناسب‌سازی سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، لااقل چند صد هزار تومان به حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر کارگری افزوده می‌شود. وقتی قرار نیست دولت به ترمیم مزد کارگران شاغل و بازنشسته تن بدهد، لااقل همان ۲۵درصد متناسب‌سازی را که از سال گذشته طلبکاریم، اجرایی کنند.

او تاکید می‌کند: با ۲۵درصد متناسب‌سازی نیز حقوق ۷ میلیون تومانی بازنشستگان حداقل‌بگیر به خط فقر نمی‌رسد چون در روزهای گذشته باز هم با موج تورمی جدید مواجه شدیم و وزارت بازرگانی راساً قیمت گوشت مرغ را افزایش داد. وقتی هیچ راهکار جبرانی برای حمایت از حداقل‌بگیران ندارند و وقتی ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را اجرا نمی‌کنند، لااقل بگویند یک خانواده مستاجر بازنشسته با یک یا دو فرزند چطور با ۷ میلیون تومان مستمری ماهانه زندگی کند.