به دلیل عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی، مطالبات مراکز طرف قرارداد دانشگاهی از این سازمان به تعویق افتاده و همین موضوع باعث عدم پذیرش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در برخی مراکز درمانی دولتی شده است.

به گزارش «توسعه ایرانی»، چند روزی است که بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی با مراجعه به برخی مراکز درمانی وزارت بهداشت متوجه می‌شوند که بیمه آنها در این مراکز اعتباری ندارد و از پذیرش آنها خودداری می‌شود درحالی‌که این عدم پذیرش فقط با یک نامه‌ای که پشت شیشه چسبانده شده، رخ می‌دهد. این در حالی‌ست که وزارت بهداشت مدعی است به صورت کتبی هیچ نامه یا دستور اداری برای عدم پذیرش بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به بیمارستان‌های خود ارسال نکرده و این عدم پذیرش تخلف محسوب می‌شود.

البته تأمین اجتماعی چندین ماه به مراکز درمانی دانشگاهی وزارت بهداشت بدهکار است اما این امر دلیلی برای عدم پذیرش و سردرگمی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در مراکز دولتی نمی‌شود چرا که بیمه‌شده حق بیمه خود را هر ماه پرداخت می‌کند و انتظار ارائه دریافت خدمات مناسب را نیز دارد. از سوی دیگر چنانچه دولت بدهی خود را به تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، پرداخت کند در این صورت تأمین اجتماعی نیز می‌تواند بدهی مراکز درمانی را بپردازد و و این مشکل برطرف شود.

«علی دهقان‌کیا» رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر تأمین اجتماعی به بخش خصوصی دو ماه بدهکار است و مراکز طرف قرارداد دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز از این سازمان طلبکارند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی و مراکز طرف قرارداد آن مربوط به دولت است و این در حالی است که تأمین اجتماعی بیش از ۴۵۰هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و چنانچه دولت بدهی خود را به تامین اجتماعی پرداخت نکند، سازمان نمی‌تواند به بیمه‌شدگان خدمات مناسب و به موقع ارائه کند.

رئیس کانون بازنشستگان تهران تصریح کرد: مراکز طلب و پول خود را به‌روز از تامین اجتماعی می‌گیرند اما این سازمان برای دریافت مطالباتش باید سال‌ها منتظر باشد و در آخر نیز با سود مربوط به ۱۰-۱۵ سال قبل بدهی خود را دریافت کند.

وی یادآور شد: براساس مصوبه مجلس در سال جاری دولت قرار بود ۹۰هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهد اما متأسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه منابع تامین اجتماعی کافی نیست و حتی برای پرداخت حقوق بازنشستگان نیز با مشکل روبه‌روست، اظهار داشت: مشکل بعدی بحث درمان بازنشستگان است. مدیرعامل سازمان توجه خاصی نسبت به قراردادهای منعقد شده داشته باشد تا بتواند با رایزنی با دولت و مسئولان این مشکل را برطرف کند تا هر چه سریع‌تر بتوان مطالبات بخش خصوصی را پرداخت کرد.

روح‌الامینی: عملکرد ضعیف مدیران تامین اجتماعی در مدیریت و تهاتر مطالبات و بدهی‌ها باعث شده که در مسیر انجام وظایف واحدهای درمانی، مشکلات زیادی ایجاد و فشار زیادی به مردم و بیماران وارد شود

بیمه‌شدگان: ترجیح می‌دهیم با دردهای خود بمیریم

رئیس کانون بازنشستگان تهران افزود: اختلافی که بین تأمین اجتماعی و دولت وجود دارد نباید به مردم و بیمه‌شدگان کشیده شود و آنها دچار مشکل شوند چرا که تمامی حق بیمه‌ها از بیمه‌شدگان در سال‌های خدمت پرداخت شده است. بنابراین انتظار داریم هر چه سریع‌تر این موضوع با رایزنی دولت برطرف شود.

دهقان‌کیا با اشاره به اینکه هزینه‌های درمانی افزایش زیادی یافته، گفت: بسیاری از بازنشستگانی که به کانون‌ها مراجعه می‌کنند به دلیل افزایش هزینه‌های درمانی و خدمات‌رسانی نامناسب عنوان می‌کنند که می‌خواهیم با این دردها بمیریم و توان پرداخت هزینه‌های درمانی را در مراکز نداریم. از دولت رئیسی انتظار داریم به این قشر و بازنشستگان توجه ویژه داشته باشد.

بدهی دولت به تامین اجتماعی ناشی از ضعف مدیریت است

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز موضوع بدهی دولت به تامین اجتماعی و تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی و درمان و دانشگاه‌های علوم پزشکی را ناشی از ضعف مدیریت دانست و گفت: وزیر کار در جلسات کمیسیون بهداشت قول داد تغییرات جدی و بهینه‌سازی را در مدیریت مجموعه شستا و زیرمجموعه‌ها اتخاذ و تاخیرات طولانی در پرداخت بدهی‌ها در دو سال گذشته را جبران کند.

عبدالحسین روح‌الامینی نجف‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: موضوع بدهی دولت به تامین اجتماعی و تامین اجتماعی به مراکز درمانی، موضوع جدیدی نیست و سال‌‎هاست با این مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: طی دو سال گذشته در جلسات متعددی با حضور مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی این موضوع بررسی شد. در نهایت بحث تهاتر این بدهی‌ها با مطالبات تامین اجتماعی به عنوان راهکار پیشنهاد شد.

بابایی کارنامی: دولت قوانین بودجه 1401 و 1400 را اجرا نمی‌کند. مصوب کرده بودیم که دولت باید یک سال 90هزار میلیارد تومان و یک سال 150هزار میلیارد تومان از محل سهام، در قالب تهاتر دیون خود به تامین اجتماعی بپردازد

نماینده تهران در مجلس افزود: عملکرد ضعیف مدیران تامین اجتماعی در مدیریت و تهاتر این مطالبات و بدهی‌ها باعث شده که در مسیر انجام وظایف واحدهای درمانی، داروخانه‌ای، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها مشکلات زیادی ایجاد و فشار زیادی به مردم و بیماران وارد شود در حالی‌که خدمات‌گیرندگان در زمان مناسب حق بیمه خود را پرداخت کرده و انتظار دارند که خدمات خوبی را دریافت کرده و دولت به تعهداتش در زمان مناسب عمل کند.

روح‌الامینی یادآور شد: این بدهی‌ها مشکلاتی را در چرخه درمان، تولید، توزیع و تامین داروها و ملزومات پزشکی برای صنایع مرتبط ایجاد کرده بود که با اجرای طرح دارویار و آزادشدن قیمت مواد اولیه دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی، دولت به بخشی از وظایفش که پرداخت مابه‌التفاوت بوده عمل کرد اما تامین اجتماعی همچنان بدهی طولانی مدتی را که از قبل انباشت شده بود تسویه نکرده و با تاخیر مجدد، منابع طرح دارویار را نیز نتوانسته پرداخت کند و در حال حاضر فاصله‌ای میان کیفیت ارائه خدمات بین سلامت که به خوبی وظایفش را انجام می‌دهد و بیمه تامین اجتماعی ایجاد شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: انصاف نیست بیمه‌شدگان تحت پوشش بیمه سلامت از خدمات راضی و کارگران و افراد تحت پوشش تامین اجتماعی از نحوه ارائه خدمات ناراضی باشند. متاسفانه بدقولی و بدعهدی‌ها باعث می شود که این چرخه نتواند به خوبی و در زمان مناسب کارش را انجام دهد. به طور قطع مشکل بدهی‌ها و مطالبات به ضعف مدیریت برمی‌گردد زیرا مساله جدیدی نبوده و نیست و نیاز است تغییرات مدیریتی در دستور کار قرار گیرد.

دولت برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی، تصمیم عاجل بگیرد

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با انتقاد از بی‌توجهی دولت به اجرای قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای پرداخت دیون خود به تامین اجتماعی به تشریح دلایل مختلف انباشت بدهی این سازمان به مراکز درمانی و نقش شستا در بروز این مشکل پرداخت.

دهقان‌کیا: افزایش هزینه‌های درمانی باعث شده بسیاری از بازنشستگان به دلیل افزایش هزینه‌های درمانی و خدمات‌رسانی نامناسب عنوان کنند که می‌خواهیم با این دردها بمیریم چون توان پرداخت هزینه‌های درمانی در مراکز خصوصی را نداریم

علی بابایی کارنامی در گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره اینکه اگر بیمارستان‌های دولتی به دلیل انباشت بدهی تامین اجتماعی نتوانند خدمات بیمه‌ای به بیماران تحت پوشش خود ارائه دهند، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد، گفت: این مشکل از مدت‌ها قبل به دلیل افزایش بدهی دولت به تامین اجتماعی ایجاد شده است. این سازمان دو وظیفه مهم اعم از پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و پرداخت هزینه‌های درمان به طور مستقیم و غیرمستقیم را برعهده دارد اما نکته بسیار مهم این است که تامین اجتماعی به دلیل مشکلات مالی که دارد پرداخت حقوق مستمری‌بگیران را در اولویت قرار داده طوری‌که حتی یک ساعت نیز با تاخیر همراه نشود.

نماینده ساری و میاندرود در مجلس ادامه داد: دولت بیش از 100هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهی داشته و به تعهدات خود نیز عمل نمی‌کند کما اینکه ما در این سال‌ها پیرامون این موضوع بارها به دولت تذکر داده‌ایم و تاکید کردیم که باید دیون خود نسبت به این سازمان را صفر کند در غیر این صورت نمی‌توان انتظار داشت که تامین اجتماعی بتواند به تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید بندهای مختلف تبصره 2 قوانین بودجه 1401 و 1400 را اجرا کند چون مصوب کرده بودیم که دولت باید یک سال 90هزار میلیارد تومان و یک سال 150هزار میلیارد تومان از محل سهام و شرکت‌هایی که دارد در قالب تهاتر دیون خود به تامین اجتماعی بپردازد. همچنین مدیریت حاکم بر ساختار شستا که یکی از منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی است، نقش مهمی در بروز این مشکل دارد.

تاثیر بی‌تدبیری شستا بر انباشت بدهی‌های تامین اجتماعی

عضو ناظر مجلس در شورای عالی حقوق و دستمزد، تصریح کرد: متاسفانه شستا به دلیل بی‌تدبیری‌های 15 سال اخیر به جای اینکه با استفاده از قانون تجارت در بازار سرمایه به روش‌های مختلف اعم از فاینانس داخلی و خارجی و تهاتر با سرمایه‌گذاری مناسب بخشی از دغدغه‌های بنگاه‌های اقتصادی را با افزایش رشد سرمایه‌گذاری و بازده این بخش رفع کند با عدم توجه به این مهم باعث شده که در سال‌های اخیر شاهد این نقایص باشیم.

این نماینده مجلس یادآور شد: اگر این نقایص رفع نشود در سنوات آینده شاهد مشکلات مضاعفی در این حوزه خواهیم بود و این مشکل قطعا در حوزه پرداخت حقوق مستمری‌بگیران نیز اثرگذار خواهد بود و در پی آن مدیریت تامین اجتماعی به یکی از چالش‌های جدی آینده تبدیل خواهد شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: هم‌اکنون دولت باید هر چه سریعتر برای پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی تصمیم عاجلی بگیرد، ضمن اینکه مجلس و دولت باید طی نشستی برای جلوگیری از پیشروی دامنه این مشکل برنامه‌ریزی کنند.