نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس با کلیات لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری با 200 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 233 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

به گزارش «توسعه ایرانی»، هر چند این مصوبه با رای قاطع نمایندگان مجلس به تصویب رسید، اما نگاهی به سخنان موافقان و مخالفان این مصوبه نشان می‌دهد که همگی متفق‌القول بر وخامت وضعیت اقتصادی مردم پس از حذف ارز 4200 تومانی اذعان دارند و خوب می‌دانند که افزایش 900هزار تومانی یا یک میلیون تومانی حقوق و مستمری‌ها، تاثیر چندانی بر زندگی بازنشستگان و کارکنان دولت نخواهد داشت.

مردم از فقر گلایه ندارند

در همین زمینه احد آزادی‌خواه در موافقت با این لایحه گفت: در حال حاضر مردم از فقر گلایه ندارند بلکه از فرق، تفاوت، تبعیض و دوگانگی ناراحت هستند و ارائه لایحه متناسب‌سازی حقوق راهکار خوبی برای رفع این تبعیض‌هاست. اینکه گفته می‌شود این لایحه مشکل حقوقی کارکنان را حل می‌کند درست نیست بلکه معلمان طرح مهرآفرین، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، بازنشستگان، ایثارگران، جانبازان، کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، قضات و اعضای هیات علمی را نیز شامل می‌شود. همچنین براساس آن کمک هزینه اولاد و حق عائله‌مندی افزایش می‌یابد.

نماینده ملایر در مجلس افزود: مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی 30درصد افزایش خواهد داشت.

سیدناصر موسوی لارگانی نیز در موافقت با کلیات لایحه مذکور گفت: شاید این لایحه نتواند رضایت‌مندی کامل را فراهم کند اما امیدواریم که با پیشنهادات موثر و رأی مثبت نمایندگان به این لایحه، بتوان بخشی از تبعیض‌ها را رفع کرد.

نماینده فلاورجان در مجلس افزود: به‌رغم اینکه در نیمه اول سال جاری ارز 4200 تومانی حذف شد اما شاهد افزایش 10درصدی حقوق کارکنان بودیم و قدرت خرید مردم به ویژه کارکنان کاهش یافت. در این رابطه مردم از تبعیض در پرداخت حقوق گلایه‌مند هستند. این لایحه جامع و کامل نیست و درصدی به حقوق‌ها اضافه می‌کند اما توجه به افزایش حقوق و مزایا و متناسب‌سازی باید مورد توجه قرار گیرد که امیدواریم با توجه ویژه به افزایش حقوق در بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه بتوان این حمایت‌ها را افزایش داد.

نادران: قرار بود بعد از یکسان‌سازی نرخ ارز، قیمت کالاهای اساسی از شهریور 1400 افزایش پیدا نکند، یارانه نقدی پرداخت نشود و کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت و پایه پولی و حجم نقدینگی کشور نیز افزایشی نداشته باشد

هیچ تناسبی بین هزینه و درآمد کارمندان و بازنشستگان نیست

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نیز در موافقت با این لایحه گفت: می‌خواهیم در مورد وضعیت اقتصادی بازنشستگان تصمیم بگیریم. اگرچه این لایحه تمامی مشکلات اقتصادی بازنشستگان را رفع نمی‌کند اما در حال حاضر این قشر با مشکلات زیادی مواجه بوده و توان انجام کار دوم و سوم را ندارد و افزایش 10درصدی حقوق هیچ مشکلی از مشکلات بازنشستگان را حل نمی‌کند.

نماینده تربت‌جام در مجلس ادامه داد: اینکه ما هر زمان که می‌خواهیم بخش از مشکلات اقتصادی بازنشستگان و کارمندان را حل کنیم به یاد مشکلات اقتصادی کشور می‌افتیم، منصفانه نیست. درست است که باید مشکلات زنان سرپرست خانوار، کشاورزان و کارگران را هم مورد توجه قرار داد اما هیچ تناسبی بین هزینه و درآمد کارمندان به ویژه بازنشستگان نیست و باید به آنها نیز توجه کرد. البته ایرادات را نیز می‌توان با ارائه پیشنهادات موثر توسط نمایندگان حل کرد.

متن جامعه و زندگی مردم نشان می‌دهد مردم شاکی هستند

حسن محمدیاری اما در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: این لایحه دارای امتیازات مناسبی ازجمله کمک به عائله‌مندی، جانبازان و همچنین مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی است اما براساس تبصره ذیل ماده 64 قانون مدیریت خدمات کشوری باید مطابق شاخص هزینه زندگی، ضرایب ریالی در لایحه بودجه سالانه پیش‌بینی و توسط مجلس مصوب شود. متاسفانه در ابتدای سال جاری این شاخص‌ها و ضرایب توسط دولت لحاظ نشد و مجبور شدند در نیمه راه با ارائه این لایحه بخشی از نواقص را مرتفع کنند.

نماینده طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس با اشاره به اینکه اگر قرار است متناسب‌سازی و شاخص‌های واقعی زندگی مردم لحاظ شود، اعداد پیش‌بینی شده مناسب نیست، ادامه داد: اینکه مبلغ 900هزار تومان به عنوان افزایش حقوق پیش‌بینی کنیم، با توجه به افزایش هزینه زندگی مردم رضایت‌بخش نیست.

میرکاظمی: افزایش قیمت‌های جهانی، جنگ اوکراین و روسیه و افزایش 57درصدی حقوق کارگران در شورای عالی کار، باعث شدیم که یک بازنگری جدی در متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری انجام دهیم

وی عنوان کرد: با نگاه به متن جامعه و زندگی مردم متوجه می‌شویم مردم شاکی هستند و افزایش تورم حتی مطابق با شاخص‌های ارائه شده توسط مرکز آمار ایران بیش از 40درصد است.

در ادامه لطف‌الله سیاهکلی نیز در مخالفت با کلیات این لایحه بیان کرد: مخالفت من با این لایحه به دلیل نقص‌های آن است که باید برطرف شوند اما اصل موضوع مورد تایید است. قرار بود دولت لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را ارائه کند اما چنین اتفاقی صورت نگرفت.

نماینده قزوین در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه این لایحه نمی‌تواند مشکلات موجود را برطرف کند، گفت: یکی دیگر از موضوعات و مشکلات این لایحه عدم رعایت عدالت در پرداخت‌هاست. به طور مثال اعضای هیات‌های علمی از کمترین رشد حقوق برخوردار هستند. قرار نیست در بودجه که در آن به کمترین درآمدها توجه داریم، جایگاه‌های علمی، افراد متخصص و پیشران‌ها را دچار مشکل کنیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه نگاه عدالت‌محور در این لایحه رعایت نشده، عنوان کرد: تفاوت پرداخت‌ها بین کارکنان دولتی، نیمه‌دولتی و حقوق‌بگیران فعلی بسیار زیاد است و مشکلات زیادی را در زمینه افزایش بهره‌وری و کاهش انگیزه ایجاد می‌کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در لایحه بودجه سال جاری قرار بود با حذف ارز 4200 تومانی و با افزایش درآمدهای دولت، قدرت خرید مردم نیز افزایش یابد، تصریح کرد: لایحه مذکور پاسخگوی نیازها نیست و تورم ایجاد شده با این‌گونه افزایش‌های اندک راه به جایی نمی‌برد. باید سقف تعیین شده برای پرداخت حقوق‌ها در لایحه بودجه سال جاری در این لایحه نیز مدنظر قرار بگیرد.

موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها ایجاد خواهد شد

الیاس نادران نیز در ادامه با مخالفت با کلیات لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری گفت: امروز قرار است درخصوص جابه‌جایی ده‌ها هزار میلیارد تومان تصمیم بگیریم که بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها تاثیرگذار است.

وی افزود: زمان بررسی لایحه بودجه 1401 قرار بود بعد از یکسان‌سازی نرخ ارز، قیمت کالاهای اساسی از شهریور 1400 افزایش پیدا نکند، یارانه نقدی پرداخت نشود و کالابرگ الکترونیکی به مردم پرداخت و پایه پولی و حجم نقدینگی کشور نیز افزایشی نداشته باشد. متاسفانه در مراکز تصمیم‌گیری خارج از مجلس این مصوبه ملغی شد و اکنون شاهد آثار تورمی آن در کشور هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دو گونه می‌توانیم در حوزه اقتصاد، تعادل برقرار کنیم، ادامه داد: یکی از آنها ایجاد تعادل در سطح قیمت‌های بالا و مسابقه برای افزایش قیمت‌ها و دیگری ایجاد تعادل در سطح پایین نرخ‌هاست. امروز این تصمیم که کمیسیون گرفته و پیش روی ما قرار داده به مراتب از نقض آنچه مصوب مجلس درخصوص یارانه‌ها بود، بدتر است.

نادران با تاکید بر اینکه در لایحه پیش رو، اقشار خاصی مورد حمایت قرار گرفته‌اند و اما عامه مردم محروم شده‌اند، عنوان کرد: در این لایحه کارگران مشمول تامین اجتماعی، بیکاران، زنان سرپرست خانوار و افرادی که مورد حمایت‌های اجتماعی قرار نمی‌گیرند، دیده نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با این مصوبه موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌شود و سنگ‌بنایی می‌گذاریم که مجبور می‌شویم در ابتدای سال 1402 مجدداً همه حقوق، دستمزد، بازنشستگی و مستمری را حداقل 20درصد افزایش دهیم، ادامه داد: آیا این محاسبه شده است که بودجه سال آینده چندصد میلیارد تومان از این جهت بار مالی ایجاد می‌کند.

میرکاظمی: مقصر گرانی، جنگ اوکراین و روسیه است

در جریان بررسی لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری «مسعود میرکاظمی» رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که پس از تصویب بودجه در افزایش قیمت‌های جهانی و جنگ اوکراین و روسیه رخ داد و همچنین افزایش 57درصدی حقوق کارگران در شورای عالی کار، نیازمند این شدیم که یک بازنگری جدی در متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با وجود تحقق 70درصدی منابع، لایحه متناسب‌سازی تقدیم مجلس شده، افزود: لازم است طی جلسه غیرعلنی برای نمایندگان توضیح دهیم که در شرایط فعلی به چه صورتی کشور را اداره می‌کنیم. در حال حاضر 15هزار میلیارد تومان اوراقی را تسویه می‌کنیم که قبلا استفاده شده و رقم آن تا پایان سال بیشتر نیز خواهد شد.

میرکاظمی اضافه کرد: با وجود همه مشکلات و فشارهایی که روی ما وجود دارد این ترمیم انجام شده لذا خواهش من از نمایندگان این است که سقف ارائه شده به مجلس تحت هیچ شرایطی افزایش پیدا نکند. چیزی که کمیسیون به صحن مجلس ارائه داده با وجود اینکه بیانات به نحو دیگری است اما در نوشته به شکل دیگری آمده که سقف را بالا می‌برد، به همین دلیل خواهش من این است که این لایحه به کمیسیون ارجاع شده و با این شرط که به سقف، رقمی اضافه نشود اصلاح شود.

به معلم می‌گویند امتحان بده  بعدا پول بگیر

در ادامه «حمیدرضا حاجی‌بابایی» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز عنوان کرد: در لایحه‌ای که دولت ارائه داده بود این طور آمد که رقم 900هزار تومان به بازنشستگان و یک میلیون تومان به کارمندان شاغل اضافه شود و پیش‌بینی دولت در منابع نیز به ما تا امروز اعلام نشده بود. کمیسیون برنامه و بودجه به نحوی روی اعداد و ارقام صحبت و بحث کرد که نه مشکلی برای دولت ایجاد شود و هم اینکه متناسب‌سازی برای بازنشستگان و کارمندان ایجاد شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کمیسیون بودجه مصوب کرد به میزانی که دولت کمک کرده سقف افزایش پیدا کند و فقط 3هزار میلیارد تومان اختلاف‌نظر در خصوص کمیته امداد و ایثارگران وجود دارد که مجلس می‌تواند این موضوع را بپذیرد یا نپذیرد.

وی با اشاره به بند مربوط به معلمان طرح مهرآفرین نیز گفت: مجلس در این موضوع نیز از قانون بودجه خود دفاع کرده است. در قانون بودجه 38هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان مصوب شد و هیچ اسمی از آزمون آورده نشده بود و متأسفانه به معلمی که 16 سال سابقه و 48 سال سن دارد عنوان می‌شود که امتحان بده و بعد پول بگیر در حالی‌که در اینجا تأکید شده این پول بدون اینکه روی اعصاب معلمان بروید به آنها پرداخت شود.