نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور روز چهارشنبه (۲۰ مهرماه) به میزبانی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه برگزار شد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، علیرضا محجوب در این نشست به عوامل شکل‌گیری حوادث اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: بستر اساسی مشکلات پیش‌آمده ناشی از موج نارضایتی است که عمدتا از سیاست‌های نادرست حوزه اقتصادی از گذشته تاکنون سرچشمه می‌گیرد. وی با اشاره به وقوع جنگ واقعی اقتصادی علیه ملت ایران تصریح کرد: در یک وضعیت فوق‌العاده‌ حساس قرار داریم. این مسأله پیش‌پاافتاده نیست چون همگان در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر این کشتی سوراخ شود، همه غرق خواهیم شد. نوسانات ارزی در دو دولت اخیر در کشور و این نابه‌سامانی‌های اقتصادی فضایی را برای میدان‌داری جریانات مختلف فراهم می‌کند.

محجوب با بیان اینکه تقاضای ارز باید در کشور محدود و توسط دولت اداره شود، افزود: علت نارضایتی مردم به مسائل معیشتی و اقتصادی برمی‌گردد و بازگشت به شرایط تثبیت در بازار ارز زمان‌بر خواهد بود. باید بازار ارز مدیریت و التهابات ارزی کنترل شود.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه با اشاره به افزایش ۵۸درصدی دستمزد برای حداقل‌بگیران و 38درصدی برای سایرین در سال جاری گفت: روش احتساب دستمزد ماه‌ها طول کشید تا به شورای عالی کار و سازمان تامین اجتماعی تفهیم و اجرایی شد گرچه برخی معوقات در پرداخت‌ها وجود دارد و امیدواریم مراجع ذیربط بدانند که نباید بدحسابی در پرداخت‌ها اتفاق بیفتد.

وی افزود: درباره ۲۵درصد باقیمانده در حوزه همسازی حقوق نیز امیدواریم حسب وعده‌های داده شده با عبور از بحران مالی، این مهم نیز عملیاتی شود و به تاخیر نیفتد. یقینا جامعه بازنشستگی که ضعیف‌ترین دریافت کنندگان حقوق هستند باید از مزیت اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بهره ببرند.

محجوب با اشاره به تحرکاتی که مجلس و دولت در خصوص قراردادهای موقت کارگری انجام داده‌اند، گفت: جلسات مستمری نیز در گذشته و در حال حاضر توسط خانه کارگر برگزار شده و امیدواریم در اجرایی شدن مصوبات تعللی ایجاد نشود.

مطالبات صنفی کارگران، رنگ و بوی سیاسی نخواهد گرفت

در ادامه این نشست، معاون دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اینکه بیان مطالبات صنفی کارگران به سیاسی‌کاری تبدیل نخواهد شد، گفت: جامعه کارگری در اتفاقات اخیر اسیر بازی‌های سیاسی نخواهد شد.

صادقی: دولت در پرداخت مطالبات تامین اجتماعی جدی باشد و کار را شوخی نگیرد چرا که تعلل در چنین موضوعی منجر به وقوع بحران‌های اجتماعی خواهد شد

حسن صادقی اظهار کرد: فضایی که در پی اتفاقات اخیر در کشور به وجود آمده باید مدیریت شود. نباید دچار احساسات زودگذر شویم و یادمان برود که نیروهای انقلاب و پایبند به آرمان‌های نظام اسلامی هستیم و باید در جهت آرام کردن فضای کشور حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات کشور ناشی از سوء‌مدیریت نشات گرفته از نگرش اقتصادی است، گفت: اقتصادی که می‌توانست آرامش را در کشور حاکم کند به سمت دستوری شدن حرکت کرد و طبیعی است که چنین اتفاقاتی به وقوع می‌پیوندد.

معاون دبیرکل خانه کارگر خواستار عمل به تعهدات دولت در خصوص مطالبات جمعیت 3.3میلیون نفری خانواده بازنشستگان شد و افزود: دولت در پرداخت مطالبات تامین اجتماعی جدی باشد و شوخی نکند چرا که تعلل در چنین موضوعی منجر به وقوع بحران‌های اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تشکیلات خانه کارگر پژواک و صدای جامعه کارگری است، گفت: جامعه کارگری ۴۳ سال است که همواره وفادار به نظام اسلامی بوده و در تمامی صحنه‌ها حضور معناداری از وفاداری خود به نمایش گذاشته است و با رصد هوشیارانه تحرکات کشور، ضمن پیگیری مطالبات صنفی هیچگاه در زمین دشمن بازی نخواهند کرد.

صادقی در ادامه، تعیین تکلیف ۲۵درصد معوقه سال ۱۴۰۰ جامعه بازنشستگی، پرداخت کامل معوقات تا پایان سال، افزایش تعهدات بیمه مکمل را ازجمله مطالبات بازنشستگان دانست و افزود: بیمه تکمیلی فعلی مورد رضایت کارگران و بازنشستگان نیست و دوجانبه به کارگر ضربه می‌زند در حالی‌که باید جهت حفظ منافع بهره‌بردار تدوین و تنظیم شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بانک رفاه متعلق به کارگران است و سهام آن در بورس نیز باید به جامعه کارگری تعلق گیرد، افزود: دولت را باید مجاب کرد که سهم سالانه سازمان تامین اجتماعی را در ردیف بودجه پرداخت کند. براساس ارزیابی‌های به عمل آمده سهم سازمان در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۶۳میلیارد تومان است و اگر این سهم در ردیف بودجه جاری کشور دیده شود سازمان تامین اجتماعی دچار کمبود منابع مالی و بحران نخواهد شد و می‌تواند متناسب‌سازی حقوق را اعمال و اجرایی کند.

محجوب: علت نارضایتی مردم به مسائل معیشتی و اقتصادی برمی‌گردد و بازگشت به شرایط تثبیت در بازار ارز زمان‌بر خواهد بود. باید بازار ارز مدیریت و التهابات ارزی کنترل شود

در بخش دیگری از این نشست، دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه نیز گفت: خانه کارگر ساوه در راستای عمل به وظایف ذاتی خود خدمات متنوعی را به جامعه هدف ارائه می‌دهد. داوود میرزایی افزود: افزون بر ۱۴هزار خانوار کارگری تحت پوشش خدمات صنفی و آموزشی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه هستند.

وی افزود: 69هزار و 400 بیمه‌شده اصلی و 19هزار و 500 بازنشسته در ساوه تخت پوشش خدمات بیمه تامین اجتماعی هستند و ضریب پوشش بیمه‌ای شهرستان  ۷۴.۵درصد است.

وی درباره برگزاری نشست دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور نیز گفت: برگزاری نشست سالانه دبیران اجرایی خانه‌های کارگر سراسر کشور به دلیل شرایط کرونایی متوقف شده بود که اولین جلسه پس از شرایط کرونایی در ساوه تشکیل شد.

میرزایی با اشاره به اینکه ساوه قطب صنعت و جامعه کارگری کشور است، افزود: با توجه به التهاباتی که در کشور به وجود آمده است این نشست با هدف روشنگری جامعه کارگری به منظور مقابله با ترفندهای دشمنان تشکیل شد تا آرامش در فضای کار و تولید حاکم شود و اجازه ندهیم که مشکلات از کف خیابان به واحدهای صنعتی و تولیدی کشیده شود و کارگران به ابزاری برای معاندین انقلاب تبدیل شوند.

وی پیگیری مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگی را از دیگر اهداف برگزاری این نشست دانست و افزود: مهمترین مطالبات جامعه کارگری امنیت شغلی و برچیدن قراردادهای موقت است. امضا کردن افزون بر ۲۵ قرارداد موقت برای یک کارگر بازنشسته زیبنده نیست و کارگری که امنیت شغلی و آرامش نداشته باشد قطعا بهره‌وری بالایی نخواهد داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه با اشاره به اینکه تعیین تکلیف وضعیت قراردادها به نفع کارگر و کارفرما خواهد بود، افزود: متاسفانه قراردادهای موقت موجب شده که کارگران امیدی به آینده کاری خود نداشته باشند و چون امنیت شغلی ندارند شاهد بالا رفتن سن ازدواج در بین جامعه کارگری و تک‌فرزندی و بسیاری از مشکلات دیگر هستیم.