شماری از کارگران روزمزدی مجتمع پتروشیمی جم در عسلویه خواستار برخورداری از قرارداد کار هستند.

به گزارش ایلنا، این کارگران که تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری تامین نیرو در این مجتمع مشغول کارند، در توضیح مطالبات خود گفتند: حدود ۷۰۰نفر از کارگران پتروشیمی جم را کارگران واحد خدمات، فضای سبز، تعمیرات و فنی (شامل جوشکاری و برش‌کار) تشکیل می‌دهند. برخی از این کارگران همانند کارگران شهرداری هر ماه مقطعی (۱۰ تا ۲۰ روز) کار انجام می‌دهند و به همین دلیل وضعیت شغلی مشخصی ندارند.

یکی از کارگران با اشاره به اینکه کارگران روزمزدی پتروشیمی جم به دنبال تبدیل وضعیت استخدامی خود به قراردادی هستند، گفت: حقوقی که یک کارگر روزمزدی دریافت می‌کند به نسبت همکاران قراردادی کفاف زندگی‌اش را نمی‌دهد.

او گفت: با وجود تشابه نزدیکی که میان حرفه ما کارگران روزمزدی با برخی نیروهای قراردادی و حتی دائمی در پتروشیمی وجود دارد، متاسفانه دستمزدهایی که به ما کارگران روزمزدی پرداخت می‌شود به ازای کارکرد (روزانه ۳۵۰هزار تومان) است و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سایر کارگران پیمانکاری قراردادی یا ثابت (که حقوق و بیمه آنها به صورت ماه ۳۰ روزه محاسبه می‌شود) نیست.

او گفت: یک کارگر روزمزدی در هر ماه ممکن است ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ روز کامل کار کند. بنابراین کارفرمای شرکت پیمانکاری براساس همان میزان کارکرد حقوق و بیمه کارگر را پرداخت می‌کند و این روش سال‌هاست به همین منوال ادامه داشته است.

این کارگر پیمانکاری پتروشیمی جم با بیان اینکه بارها مسائل شغلی خود را با مسئولان و مدیران پتروشیمی جم مطرح کرده‌ایم اما جوابی نشنیده‌ایم، افزود: لایه‌لایه کردن نیروی کار و تفاوت در مزد در بخش‌های مختلف پتروشیمی جم که کارگران آن زیر نظر چندین شرکت پیمانکاری مشغول کارند، به چشم می‌خورد.

وی اظهار داشت: امنیت شغلی برای کارگران روزمزدی که آن هم اکثرا بومی منطقه عسلویه‌اند به هیچ‌وجه وجود ندارد اما در صورت پیگیری مطالبات صنفی خود به راحتی از سوی کارفرمای شرکت پیمانکاری کنار گذاشته می‌شویم.