چند روز پیش سازمان تامین اجتماعی در گزارشی اعلام کرد که این سازمان در سال گذشته در ۴۵هزار و ۹۰۴ مورد حادثه ناشی از کار، ضمن ارائه خدمات درمانی و بازتوانی برای بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، تعهدات قانونی کوتاه‌مدت و بلندمدت را حسب شرایط و الزامات قانونی در مورد حادثه‌دیدگان انجام داد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، در گزارش سازمان تامین اجتماعی قید شده است که این آمارها تنها مربوط به مواردی از حوادث ناشی از کار است که برای برقراری حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی به تأمین اجتماعی ارجاع شده و آمار واقعی تعداد حوادث ناشی از کار که به دلایل مختلف بخشی از آنها هرگز از سوی کارگر یا کارفرما گزارش نمی‌شوند، بیشتر از این آمار است.

اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی که بعد از یک سال تعلل، شانزدهم فروردین ماه به صحن علنی مجلس رفت تا به بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی پایان دهد، همچنان روی میز مجلس خاک می‌خورد

طبق این گزارش، علت بروز ۸۱درصد از این حوادث، بی‌احتیاطی گزارش شده و ۹۶درصد از حادثه‌دیدگان مرد و ۵۴درصد آنان مجرد بوده‌اند. بیشترین فراوانی نوع حادثه نیز مربوط به «ضرب‌خوردگی، سقوط کردن و لغزیدن و بریدگی و قطع اعضا» به ترتیب با ۲۵، ۱۶ و ۱۰درصد بوده است.

همچنین بنا بر آماری که بارها از سوی مسئولان وزارت کار اعلام شده است، بخش ساختمان با وجود آنکه کارگران این بخش از حمایت‌های کافی بیمه‌ای برخوردار نیستند و بنابراین آمار حوادث این بخش به طور واقعی در گزارش تامین اجتماعی منعکس نمی‌شود، با دارا بودن حداقل 40درصد از حوادث شغلی، پیشتاز بخش‌های مختلف اقتصادی است، چنانچه «علی حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز بیست و ششم دی ماه سال گذشته در نشست ویژه کمیسیون اجتماعی مجلس که در اهواز برگزار شد، گفت: ۴۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بین کارگران ساختمانی است و در راستای کاهش حوادث ناشی از کار، کارفرمایان و پیمانکاران باید تایید صلاحیت حفاظت و ایمنی را از حوزه معاونت روابط کار دریافت کنند.

با این اوصاف توجه به بیمه اجتماعی کارگران این بخش، کاملا مشهود است ولی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی که بعد از یک سال تعلل، شانزدهم فروردین ماه به صحن علنی مجلس رفت تا بعد از تصویب، به بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی پایان دهد، همچنان روی میز مجلس خاک می‌خورد. این اصلاحیه آن زمان با مخالفت یکی از نمایندگان مجلس به صحن علنی مجلس بازگشت تا بعد از حل مشکل کمتر از یک ماه مجددا به صحن علنی مجلس بازگردد. از آن تاریخ تا امروز پنج ماه می‌گذرد اما همچنان این اصلاحیه پشت درهای صحن علنی مجلس مانده است.

کارگران ساختمانی بازیچه  هیات رئیسه مجلس شده‌اند

«اکبر شوکت»، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی درباره آخرین وضعیت اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: ما بازیچه دست هیأت رئیسه مجلس شده‌ایم! به‌رغم اینکه کمیسیون اجتماعی مجلس چند ماه پیش در خصوص مشکلات وارده بر طرح، جوابیه فرستاده است اما همچنان هیأت رئیسه مجلس، به خصوص شخص آقای قالیباف، مانع ورود این اصلاحیه به صحن علنی مجلس می‌شوند.

شوکت می‌گوید: هفته گذشته برای پیگیری موضوع به کمیسیون اجتماعی رفتم و متوجه شدم اعضای این کمیسیون از به تعویق انداختن هفته به هفته ورود این طرح به صحن علنی مجلس ناراضی هستند.

او می‌گوید: طبق اخباری که نمایندگان مجلس به ما رسانده‌اند، شخص آقای قالیباف مرتب این طرح را به بخش‌ها و افراد مختلف ارائه می‌کند تا نظر آنها را راجع به این طرح بداند، در حالی‌که طبق قانون، تنها کمیسیون اجتماعی صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را دارد که آنها نیز خیلی وقت است طرح را برای ورود به صحن علنی مجلس آماده کرده‌اند.

شوکت: شخص قالیباف مرتب طرح بیمه کارگران ساختمانی را به بخش‌ها و افراد مختلف ارائه می‌کند تا نظر آنها را راجع به این طرح بداند، در حالی‌که طبق قانون، تنها کمیسیون اجتماعی صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را دارد

بهانه‌های واهی برای تعلل  در تصویب بیمه کارگران

به گفته این فعال کارگری، کمیسیون اجتماعی، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان مخالف و موافق همه طی جلساتی طرحی آماده کرده‌اند و راجع‌ به زوایای مختلف آن صحبت کرده‌اند و به متن نهایی رسیده‌اند. این طرح دو بار وارد صحن علنی مجلس شده و هر دو بار به بهانه‌های واهی به کمیسیون اجتماعی مجلس برگشته است.

این فعال کارگری می‌گوید: طی دو سال گذشته بیمه ۳۰۰هزار کارگر ساختمانی و خانواده‌هایشان قطع شده است و متاسفانه ما هر روز شاهد فوت تعدادی از این کارگران هستیم. شوکت می‌گوید: اگر هیأت رئیسه مجلس موافقت کند این طرح باید بعد از حدود دو سال به صحن بیاید و تعیین تکلیف شود. وقتی این اتفاق نمی‌افتد یعنی هیأت رئیسه مجلس مخالف آن است.

عده‌ای به دنبال شکست اصلاحیه بیمه کارگران ساختمانی هستند

به گفته وی، ایرادی که روز شانزدهم فروردین ماه به اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی وارد شد در همان صحن هم می‌توانست برطرف شود اما طرح برگشت خورد و دو هفته بعد از آن این ایراد در کمیسیون اجتماعی برطرف شد. پنج ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز این طرح به صحن علنی مجلس برنگشته است.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: اصلاحیه ماده ۵ به لحاظ مالی بررسی شده و در صحن علنی از نظر موارد مالی در ۱۶ فروردین ماه رأی آورده است. تنها موردی که در آنجا به آن ایراد وارد شد، مغایرت بخشی از اصلاحیه با قانون اساسی بود که آن هم اصلاح شد اما اینکه مجددا در برخی از محافل در خصوص مسائل مالی بیمه کارگران ساختمانی صحبت می‌شود، به نوعی بازگشت به عقب و تمایل برای به تعویق انداختن تصویب این طرح است.

شوکت می‌گوید: زمزمه‌هایی می‌شنویم که برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند رأی‌گیری ۱۶ فروردین ماه قبول نیست و مجددا باید در صحن علنی مجلس رأی‌گیری شود. تمام اینها نشان می‌دهد عده‌ای به جد به دنبال‌ عدم به نتیجه رسیدن این طرح هستند.

این فعال کارگری می‌گوید: هیأت رئیسه مجلس باید تکلیف خود را روشن کند که آیا حامی کارگرانی که سال‌ها تحت ظلم قرار گرفته‌اند هست یا خیر؟