بیست و نهم تیرماه رئیس مجلس در نامه‌ای رسمی خطاب به رئیس دولت، اصلاح دو مصوبه را خواستار شد؛ افزایش مستمری بازنشستگان و کمک هزینه مسکن کارگران. در این نامه، مهلت دولت یک هفته ذکر شده بود اما اکنون با گذشت بیش از هشت روز از این نامه، هیچ‌کدام از این مصوبات اصلاح نشده است.

به گفته «فرامرز توفیقی» از نمایندگان کارگری در شورای عالی کار، احیای حق مسکن ۶۵۰هزار تومان یک الزام است و دولت باید ابلاغیه اجرایی آن را صادر می‌کرد.

او می‌گوید: دولت نباید کارگران و بازنشستگان را با عدم تمکین به قانون، معطل نگه دارد. حدود و ثغور وظایف اجرایی قوه مجریه در قانون مشخص است. اگر این حدود و مرزها رعایت نشود، آسیب‌های بسیار برای کارگران و بازنشستگان خواهد داشت. امسال اولین سال در بیش از 40سال گذشته است که به‌رغم گذشت پنج ماه از سال، هنوز تکلیف مزایای مزدی کارگران مشمول قانون کار مشخص نشده و بازنشستگان نیز همچنان در بلاتکلیفی و نگرانی به سر می‌برند. توصیه ما به دولت این است که از کارشناسان خبره و دلسوز یاری بگیرد و هرچه زودتر به نامه رئیس مجلس که همان اجرای قانون است، تمکین کند.

توفیقی اضافه می‌کند: مگر عمل به مصوبه شورای عالی کار در مورد حق مسکن، یک الزام نیست، پس چرا از اجرای آن عدول می‌شود؟ دولت حتی متن روشن قانون را نادیده می‌گیرد.

این فعال کارگری اضافه می‌کند: قانون و عمل به قانون، دیگر بحث و تبصره نمی‌خواهد. مجلس امروز باید مقتدرانه به میدان بیاید و راساً حق مسکن ۶۵۰هزار تومانی کارگران را ابلاغ کند. در عین حال باید رئیس مجلس در ارتباط با مستمری بازنشستگان، فرمان اجرای همان پیشنهاد قبلی سازمان تامین اجتماعی را صادر کند.

به گفته وی، به‌رغم اینکه الزامات قانون بودجه در زمینه لزوم بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ اجرایی نشده، همان ۱۰۰هزار تومان حق مسکن از کارگران دریغ می‌شود آن هم در شرایطی که هر روز با جهش‌های قیمتی مواجه هستیم.

توفیقی می‌گوید: وقتی در زمینه مسکن، درمان و آموزش، گامی در جهت اجرای الزامات قانون اساسی برداشته نشده، لااقل به قوانین بالادستی مزدی عمل کنند. به بازنشستگان غیرحداقل‌بگیر افزایش ۳۸درصدی را بپردازند و برای کارگران کمک هزینه مسکن مصوب شورای عالی کار را احیا کنند. امیدوارم هرچه زودتر به قانون بازگردند و شرایط را برای طبقه کارگر سخت‌تر نکنند. امروز کارگران شاغل و بازنشسته، از نظر معیشت یکی از دشوارترین دوران‌ها را می‌گذرانند.