رامین اناری نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور

روز گذشته کلیات طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت در مجلس به تصویب رسید. تصویب کلیات طرح، گام اولی بود که به نحو احسن برداشته شد. این طرح با ۱۸۶ رأی وارد مجلس شد و کلیات طرح هم با ۱۹۴ رأی در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. البته مجلس به دوشوری بودن کلیات این طرح رأی دارد و قرار شد نواقص این طرح در کمیسیون اجتماعی برطرف شود و مجددا به صحن علنی مجلس بازگردد که این پروسه خیلی طول نمی‌کشد.

یکی از اهداف ما در این طرح، بریدن دست‌های واسطه‌ها و شرکت‌های پیمانکاری بود که خوشبختانه رأی بالایی گرفت. ما مسیر خود را پرقدرت در تصویب جزئیات این طرح ادامه خواهیم داد چون هر چند مجلس دیروز کلیات طرح را تصویب کرد ولی باید دید که در جزئیات چه اتفاقی خواهد افتد، چرا که جزئیات بسیار مهم‌تر است و از این به بعد باید ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.

تصویب کلیات یعنی حذف شرکت‌های پیمانکاری و جزئیات یعنی بررسی بندها و تبصره‌ها و تعیین اینکه چه کسانی قرار است مشمول این طرح شوند. روی این طرح تاکنون ۱۵۰ پیشنهاد آمده و این تعدد پیشنهادات باعث شده که طرح به صورت دوشوری شود و کمیسیون اجتماعی این پیشنهادات را بررسی و به صحن بیاورد که به نظر نمی‌رسد زمان زیادی طول بکشد و کمیسیون اجتماعی تنها باید پیشنهادات را بررسی و لحاظ کند.

درباره برخی از نگرانی‌ها هم باید گفت نباید فکر کنیم که نمایندگان مجلس از دوشوری اعلام کردن طرح به دنبال خریدن زمان هستند بلکه همان طور که گفتم تعداد پیشنهادات بسیار است و در جزئیات مشخص می‌شود که طرح ساماندهی برای کدام گروه‌ها و به چه شکلی قرار است اجرایی شود، سنوات مشخص می‌شود و مسائلی از این دست. به نظر می‌رسد نمایندگان سعی می‌کنند که این طرح شامل همه افراد شود. آنها سعی می‌کنند خصولتی‌هایی مثل مخابرات و بانک‌ها و... هم جزو این طرح شوند یا به عبارتی هر نیرویی که با واسطه یا بی‌واسطه از خزانه دولت تغذیه شود، شامل این طرح شود.

البته درخواست ما این است که این دو شوری بودن باعث نشود طرح به تعویق بیفتد. چیزی که ما می‌دانیم این است که پیمانکاران بندهایی را به مجلس دادند و اعتراضاتی نسبت به این طرح داشتند و ما نگران عملیات فرسایشی در ادامه مسیر هستیم. البته همان طور که در ابتدای مطلب گفتم اکثر نمایندگان به این طرح رأی دادند و این امیدوارکننده است ولی به هر حال ما مقداری نگران این پروسه زمانی هستیم چون مخالفان این طرح در کمین نشسته‌اند.

در پایان باید امیدوار بود که بررسی جزئیات و بازگشت طرح به مجلس در همین ماه انجام شود. تصویب کلیات این طرح قدم بسیار بزرگی بود که انجام شد چون ما نگران بودیم کلیات در صحن علنی مجلس تصویب نشود.

 

 

نماینده محلات در مجلس افزود: عملا هیچ سقف معافیت مالیاتی برای کسانی که درآمدهای میلیاردی دارند نباید در نظر گرفته شود.