هفته گذشته، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که افکار عمومی را جریحه‌دار کرد؛ فیلمی چند دقیقه‌ای که نشان می‌دهد برای برخی کارفرمایان و پیمانکاران، کارگر فقط ابزاری است برای کسب سود بیشتر.

به گزارش ایلنا، در این ویدئو، پیمانکار شهرداری علی‌آباد کتول با بیل به دنبال یک کارگر می‌افتد و او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. صدای ناله‌های کارگر به آسمان بلند است و پیمانکار مربوطه او را تا داخل ساختمان تعقیب می‌کند و در همین حین با بیلی که در دست دارد، ضربه‌های مدام به پشت کارگر بینوا می‌زند.

این نوع برخورد خشونت‌بار با کارگری که شاغل در یک مجموعه است، به راستی مایه تاسف است. در این کلیپ کوتاه، کارفرما در هیات «ارباب» ظاهر می‌شود و سعی دارد رعیت متخلف را به ضرب چوب تنبیه کند. اما چرا چنین برخوردهایی هنوز وجود دارد و جایگاه و شان کارگران تا آنجا پایین آمده که یک پیمانکار جزء در یک شهرداری، به ضرب و شتم کارگر می‌پردازد و چطور به این راحتی «احترام کارگری» زیر پا گذاشته می‌شود؟

البته بعد از بروز حادثه، شهردار علی‌آباد توضیحاتی ارائه کرد که به نظر عذر بدتر از گناه می‌آید. شهردار علی‌آباد کتول گفت: شایعه اخراج کارگر صحت ندارد اما هر دو نفر یعنی پیمانکار و هم کارگر فعلا تعلیق شده‌اند تا ماجرا کامل و به صورت دقیق بررسی شود.

کوهستانی گفت: این کارگر پیش از این هم چند بار بی‌نظمی‌ها و غیبت‌هایی داشته که کارفرما به او اخطار داده است. او می‌گوید: در آن روز هم در پی غیبتی بدون هماهنگی که داشته توسط کارفرما تعلیق شده اما مجدد به شهرداری مراجعه کرده و گویا برای گرفتن مطالباتش با پیمانکار مجادله لفظی داشته و پس از بالا گرفتن درگیری، به همسر پیمانکار که در محل حضور داشته حمله کرده و به صورت او سیلی زده است. سپس برادر پیمانکار نیز با بیل به کارگر حمله کرده و آن فیلمی که در فضای مجازی دست به دست شده بخشی از درگیری را نشان می‌دهد.

البته سال قبل نیز حاشیه‌هایی در ارتباط با پیمانکار همین شهرداری منتشر شد. وی واکسن کرونای پاکبانان را به دیگران تخصیص داده بود و پاکبانان بینوا نتوانستند واکسن بزنند!

«احسان سهرابی» مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این رابطه می‌گوید: تازه غم سیلی خوردن کارگر هتل در شیراز را فراموش کرده‌ایم که باز مورد اخیر خبرساز شده است. این کلیپ غم سنگینی برای کارگران کشور به همراه آورد. باید بدانیم هر گونه تخلفی که بر فرض متوجه کارگر باشد، قرار نیست که چون پیمانکار حقوق‌اش را پرداخت می‌کند، هر حقی برای خود متصور باشد و هر برخوردی را روا بداند.

به گفته وی، در تبصره ماده ۲۷ قانون کار تکلیف مباحث درون کارگاهی و اختلافات مشخص شده و مواردی که از صلاحیت کمیته انضباط کار خارج است، تکلیف ارشادی شده است، بنابراین کارفرما حق هیچ نوع برخورد با کارگر را ندارد حتی برخورد لفظی چه برسد به بیل کشیدن به روی کارگر!

مشاور حقوقی کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور می‌افزاید: توهین و ضرب شتم مذکور، اهانت به ستون فقرات جامعه است. پیشنهاد می‌دهم تشکل‌های کارگری استان گلستان ضمن حمایت از کارگر مضروب، ایشان را جهت تنظیم شکوائیه از طریق مراجع قضایی ارشاد کنند و موضوع را تا انتها پیگیری کنند، ضمن اینکه توضیحات و توجیهات شهردار علی‌آباد کتول نیز به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. کمال تاسف دارد که یک شهردار، چنین دیدگاهی نسبت به مسائل روابط کار داشته باشد. هر کاری کارگر کرده، چنین برخوردهایی به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست.