معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از شیوه یارانه پرداختی به کالاهای اساسی گفت: افراد پولدار، بیشتر از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

داریوش ابوحمزه در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما اظهار داشت: بررسی‌ها و گزارش‌های وزارت بهداشت و مرکز آمار نشان می‌دهد که میزان مصرف گوشت سفید در بین دهک سوم جامعه روزانه ۶۴ گرم است در حالی‌که مقدار مصرف روزانه دهک دهم جامعه ۱۲۴ گرم است.وی افزود: در مصرف لبنیات نیز سهم دهک سوم روزانه ۱۲۰ گرم است و دهک دهم جامعه ۲۱۹ گرم است.ابوحمزه ادامه داد: هدف از اختصاص یارانه‌ها این بوده که حمایت‌ها را طوری متمرکز کنیم که سهم اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین جامعه از این یارانه‌ها بیشتر باشد در حالی‌که آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد، غیر از این است.

معاون وزیر رفاه افزود: در جامعه‌ای که به لحاظ درآمدی، قرار است اقشار پایین‌دست را بیشتر حمایت کند، می‌بینیم که دهک‌های بالا بیشتر از این یارانه‌ها برخوردار می‌شوند.

ابوحمزه اظهار داشت: مکانیزم تزریق یارانه‌ها به گونه‌ای است که معلوم نیست این یارانه‌ها لزوماً به انتهای زنجیره برسد به گونه‌ای که شواهد میدانی و همچنین گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نیز این موضوع را ثابت می‌کند. ضمن اینکه لزوماً این یارانه‌ها به دهک‌های پایین جامعه نمی‌رسد و اگر به دست مصرف‌کننده برسد، سهم افراد پولدار بیشتر است.

معاون وزیر رفاه با عنوان این مطلب که مسیرهای متعددی برای نشت یارانه‌های تزریقی وجود دارد، گفت: منطق کار ایراد دارد و به هدف نمی‌رسد و اصلاً نمی‌توان با نظارت این مشکل را حل کرد. از سال ۹۷ که این برنامه شروع شد، این ایرادات وجود داشت.ابوحمزه تاکید کرد: اگر می‌خواهیم منابع کشور به هدر نرود، طبیعتاً باید منطق آن را اصلاح کنیم.