به فاصله یک ماه از برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن سابق غذاخوری این وزارتخانه و در شرایطی که وزیر و همکارانش بر رقم خوردن پیشرفت‌های شگرف در زیرمجموعه‌شان تاکید دارند و بر این باورند که انتقادات مطرح به عملکردشان، ناشی از حرکات دشمنان برای حمله به آنها و زیر سوال بردن و کم اهمیت جلوه دادن دستاورد‌هایشان است، روز سه‌شنبه (سی‌ام فروردین) اتفاقی در این مجموعه رخ داد که چشم بسیاری را از تعجب گرد کرد!

به گزارش «تابناک»، تجمع اعتراضی کارکنان یک وزارتخانه در محوطه آن، اتفاقی نیست که یافتن رد و نشانی از آن ساده باشد و از این رو، آنچه در وزارت کار رخ داد، اگر بی‌سابقه نباشد، احتمالا به شدت کم‌سابقه و نادر است؛ اتفاقی که اگر بدانیم شعار‌های مطرح در تجمع پرسنل ستادی این وزارتخانه، فراخواندن وزیر و تقاضای رسیدگی وی به مشکلات معیشتی و حقوق و دستمزد معترضان بود، عجیب‌تر جلوه می‌کند. شعار دادن معترضین در حیاط وزارتخانه، درست جایی زیر اتاق وزیر در ساختمان!

تا همین جای ماجرا مشخص می‌شود که پرسنل وزارتخانه آنقدر از دیدن وزیر و شنیده شدن صدای اعتراضشان مایوس بوده‌اند که ترجیح داده‌اند با تجمع مقابل در ورود و خروج وزیر به ساختمان و سر دادن شعار، مجالی برای طرح اعتراضات صنفیشان بیابند و تاکید کنند که حقوق و رفاهیات تعلق گرفته به ایشان ناکافی است و با حذف اضافه‌کاریشان هم مخالفند؛ وضعیتی که ظاهرا هیچ گوش شنوایی برای مطرح کردنش نبوده که اگر بود، لزومی به تجمع احساس نمی‌کردند.

این اعتراض سوای بعد مطرح شده، از منظر دیگری هم قابل تامل است؛ اینکه نظام پرداخت در کشورمان ایرادات جدی دارد تا جایی که افزایش حقوق منجر به تعدیل نیرو می‌شود و تداوم وضعیت قبلی، بسیاری را به مرز فقر سوق داده و آسایش و آرامش را از ایشان سلب کرده است؛ وضعیت بغرنجی که نتیجه تصمیمات نادرست در بلندای زمان است و تنها متوجه دولت فعلی که عمرش به یک سال هم نرسیده، نیست.

نکته‌ای که در پی اعتراض پرسنل وزارت کار و زمانی که معترضان به سالن اجتماعات وزارتخانه رفتند و با وزیر دیدار کردند، از زبان عبدالملکی هم مورد تاکید قرار گرفت که گفت: پرداخت حقوق و دستمزد در دستگاه‌های اجرایی ناعادلانه است و شخص رئیس جمهور هم چندین بار در جلسات هیات دولت نسبت به ضرورت واریز عادلانه حقوق و دستمزد تأکید داشته و در این خصوص سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه نیز کارگروهی ویژه تشکیل داده‌اند.

تاکید عبدالملکی بر تلاش وافر برای افزایش بودجه وزارتخانه (احتمالا در بخش حقوق و دستمزد)، لزوم بهره‌مندی از تجربیات نیرو‌های بدنه وزارت (احتمالا در اعتراض به ورود افرادی از خارج بدنه وزارت کار) و همچنین تکرار نشست‌های وزیر با کارمندان به صورت دوره‌ای که قابل حدس است، علت طرح این تقاضا از طرف معترضان چه بوده است! از دیگر تصمیمات اتخاذ شده در نشست وزیر با معترضان بود.

واریز عجولانه پول به حساب معترضان

البته این اعتراض نتیجه دیگری هم داشت. به فاصله چند ساعت پس از این ماجرا، معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای خطاب به پرسنل ستادی این وزارتخانه اعلام کرد: «با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تشکر وِزه از پیگیری مستمر مدیریت بودجه و امور مالی جهت تخصیص بودجه 1401 و واریز آن به حساب وزارتخانه در روز سی فروردین، حسب دستور مقام عالی وزارت، کمک هزینه رفاهی ماه مبارک رمضان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) در روز چهارشنبه سی و یکم فرودین به حساب همکاران خدوم ستادی کارسازی شد».

وزارت مردم! و گرفتاری در رفع و رجوع مشکلات خود

فرجام ماجرایی که شاید آخرین جایی که انتظار وقوعش می‌رفت، وزارت کار بود؛ وزارتخانه‌ای که عبدالملکی آن را «وزارت مردم» می‌خواند و شعار‌های زیادی پیرامون آن سر می‌دهد اما اعتراض روز سه‌شنبه نشان داد که در شنیدن اعتراض پرسنلی که دیوار به دیوار مدیرانش در حال خدمت هستند، هم ناتوان بوده است؛ ناتوانی‌ که قرار است با تدابیر ویژه جبران شود و در آینده مشخص خواهد شد آیا در این مسیر موفق بوده یا خیر؟ هرچند بد نیست از عبدالملکی پرسید، آیا مشابه کمیته ویژه‌ای که در وزارتخانه تشکیل شده، در جای دیگری هم تشکیل خواهد شد یا قرار است ناشنیده‌های دور از ساختمان وزارت، ناشنیده بمانند؟!