خدمات سازمان تامین اجتماعی از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای بیمه‌شدگان رایگان نیست.

به گزارش ایلنا، خدمات الکترونیکی و طرح ۳۰۷۰ که از سال ۱۳۹۹ به عنوان یکی از خدمات نوین سازمان تامین اجتماعی اجرایی شد، از ابتدای سال ۱۴۰۱ برای بیمه‌شدگان رایگان نخواهد بود.

طبق این گزارش، حذف دفترچه درمانی سرآغاز طرح ۳۰۷۰ بود اما پس از آن خدماتی مانند پرداخت هزینه‌های اروتز و پروتز، خرید خدمت سربازی، کفالت، درخواست بازنشستگی، کمک هزینه ازدواج، ثبت هزینه مراسم ترحیم و... هم از طریق درگاه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی ارائه شدند. تا سال گذشته، افرادی که امکانات لازم جهت بهره‌گیری از این خدمات چون کامپیوتر شخصی یا اسکنر را نداشتند، می‌توانستند با مراجعه به کارگزاران رسمی تامین اجتماعی در سراسر کشور این خدمات را رایگان دریافت کنند. با این حال، سازمان تامین اجتماعی با طرح این موضوع که برای ارائه این خدمات کارگزاران سازمان تامین اجتماعی باید هزینه از مردم دریافت کنند یا اگر کسی تمایل ندارد از طریق کافی نت‌ها خدمات را دریافت می‌کند، امکان رایگان بودن این خدمات را برداشته است.به گفته مدیران کارگزاری‌ها، فقط در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی به واسطه برون‌سپاری امور ۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. این در حالی است که کارگزاری‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کردند که در نتیجه به ورطه نابودی کشیده خواهند شد.

بنا بر این، تصمیم سازمان موجب می‌شود که در شرایط سخت اقتصادی، پرداخت هزینه برای خدمات رایگان به وجود آید و کارگزاری‌ها ناچارا این هزینه‌ها را از بیمه‌شدگان دریافت کنند اما توامان بیکاری و تعدیل نیرو در کارگزاری‌ها تشدید می‌شود به همین دلیل، کارگزاری‌ها از دولت می‌خواهند که در این موضوع دخالت کند و مانع چنین تصمیم‌هایی در سازمان تامین اجتماعی شود.