معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: در حال حاضر سه میلیون نفر در کشور بیکار مطلق و جویای کار هستند.

به گزارش ایرنا، علی‌حسین شهریور در آیین معارفه مدیران کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل افزود: علاوه بر این ۱۰ میلیون نفر شاغل با درآمد بسیار کم و غیرکافی و ۴.۵ میلیون نفر هم دارای مشاغل غیررسمی و فاقد بیمه هستند.

وی ساماندهی بازار کار را مهمترین و بزرگترین دغدغه مجموعه وزارت کار برشمرد و اضافه کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مسئولیت تربیت و آموزش افراد جویای کار و توانمندسازی افراد برای احراز مشاغل فنی و حرفه‌ای را برای ورود به بازار کار برعهده دارد. براساس آمار موجود، ۴۵درصد مهارت‌آموزان مراکز فنی و حرفه‌ای کشور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند و این آمار نشان می‌دهد که مدرک‌گرایی و تحصیل صرف در مدرسه و دانشگاه منجر به اشتغال نمی‌شود.شهریور خواستار ایجاد نهضت مهارت‌آموزی در کشور شد و گفت: این امر مهمتر از نهضت سوادآموزی است چرا که بسیاری از باسوادان و حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بدون مهارت هم به علت ناآشنایی با یک رشته شغلی و نبود مهارت احراز یک شغل، بیکار هستند.

مدیرکل جدید آموزش فنی و حرفه‌ای استان اردبیل نیز در این آیین، نرخ بیکاری در این استان را بیش از ۱۲درصد و حدود 4درصد بیشتر از میانگین کشوری اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‎های موجود، این آمار برازنده استان اردبیل نیست.رحیم یونسی خواستار فعال‌تر شدن همه ظرفیت استان اردبیل برای کاهش نرخ بیکاری در این منطقه شد و بیان کرد: توانمندی و مهارت افراد در کسب شغل و تداوم اشتغال بسیار مهم است و بر این اساس، باید برای مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در استان بهای بیشتری داده شود.