سخنگوی دولت در تبیین برنامه دولت برای مبارزه با فقر مطلق اعلام کرد که در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیس‌جمهور دستورهای لازم را در سطوح مختلف و در زمان‌بندی مشخص جهت رفع فقر دادند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در آغاز نشست خبری خود با اشاره به اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیمات مهمی در زمینه کاهش و کنترل قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی اتخاذ شده، اظهار کرد: در خصوص کنترل برخی کالاها ازجمله برنج مصوب شد برنج هندی به ۲۰هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد گوساله هم به ۱۰۰هزار تومان کاهش یابد.

 وی افزود: همچنین ۴هزار و ۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌ها با تخفیف ۲۰ تا ۵۰درصد ازجمله در حوزه پوشاک عرضه خواهد شد. در حوزه لوازم خانگی شاهد کاهش ۵ تا ۱۳درصدی بوده‌ایم.

بهادری جهرمی اظهار کرد: تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق تأکید کرد: در جلسه اخیر شورای عالی رفاه گزارشی در این زمینه ارائه شد و رئیس‌جمهور دستورات لازم را در سطوح مختلف و در زمان‌بندی مشخص جهت رفع فقر دادند که این برنامه و زمان‌بندی در سه سطح است.

وی افزود: درباره سطح فقر مطلق رئیس‌جمهوری گفتند قابل پذیرش نیست که کسی شب سر گرسنه بر بالین بگذارد و برای آنها باید برنامه فوری‌تری انجام شود. همچنین برای آن افرادی هم که وضعیت مناسب ندارند همزمان برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دستور کار قرار گرفته و برای کارمندان و کارگران شریفی که کف دریافتی دارند نیز اقداماتی انجام خواهند گرفت.

بهادری جهرمی با اشاره به دیگر اقدامات دولت درباره رفع فقر مطلق، گفت: هزینه آب، برق، گاز برای سطوح و دهک‌های پایین که الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند رایگان شده است. در زمینه مسکن مهر هم زمین‌های رایگان به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی تحویل خواهد شد. همچنین توزیع بسته‌های نقدی و غیرنقدی ادامه خواهد داشت.

بهادری جهرمی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه هشت فرمان رئیس‌جمهور به خودروسازان تاکید کرد: دولت چک سفیدامضا به خودروسازان نداده است. دستورات رئیس جمهور مبتنی بر تصمیمات کارشناسی است. هشت دستور رئیس‌جمهوری زمان‌بندی‌های مختلف دارد و دولت مصمم به انجام این تصمیمات از سوی خودروسازان است و در این زمینه مماشات نخواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان پیشرفت طرح ملی نهضت مسکن اظهار کرد: علاوه بر ثبت‌نام تقریبا یک میلیون واحد زمین لازم تامین و یک میلیون و ۴۰۰هزار واحد هم جایابی شده است. بیش از ۳ و نیم میلیون نفر در طرح ملی نهضت مسکن ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین عملیات اجرایی ۵۷۰هزار واحد آغاز شده و ۳۶۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز اختصاص یافته است. هم منابع  و هم طول دوره بازپرداخت وام به 20 سال افزایش یافته است.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه ارز ترجیحی، تصریح کرد: باید مصوبه مجلس نهایی و راهکارهای جایگزین بررسی شود. آنچه مسلم است اینکه اصلاح یارانه‌ها باید به نفع مردم و راهکارهای جایگزین نیز باید در راستای حمایت از مردم باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه دستمزد کارگران در سال آینده نیز تاکید کرد: دغدغه معیشت همه اقشار، خصوصا کارگران مورد توجه دولت است. سازوکار تعیین دستمزد کارگران مطابق قانون در هیأتی متشکل از نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت تعیین می‌شود. جلسات در این زمینه به صورت مستمر در حال انجام است. امیدواریم طی چند روز آینده این موضوع نیز تعیین تکلیف شود.