یک معلم و کارشناس حوزه آموزش و پرورش به برخی زوایا و ابعاد مصوبه رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد رتبه‌بندی با شکل فعلی، از مسیرش خارج و بیشتر به یک نوع ترمیم و بهسازی حقوق تبدیل شده است.

محمدرضا نیک‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از زمان مطرح شدن نظام رتبه‌بندی معلمان، سال‌ها گذشته و حدود ۱۰سال است که درباره آن صحبت شده ولی جدی گرفته نشده بود و به بهانه‌های مختلف از اجرای آن شانه خالی کرده‌اند.

وی افزود: در نهایت لایحه رتبه‌بندی اسفندماه سال گذشته به مجلس رسید که با توجه به فشارها و چالش‌هایی که میان مجلس و دولت وجود داشت، به‌رغم آنکه بنا بود از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی شود اما تصویب آن تا ماه گذشته به طول انجامید.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین بخش رتبه‌بندی در حوزه مالی طبق تصمیم مجلس، تراز شدن حقوق معلمان تا ۸۰درصد حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بود، گفت: قرار بود معلمان به پنج رتبه تقسیم شوند و مشابهت‌های اسمی با پنج عنوان در دانشگاه نیز درنظر گرفته شد و بر این اساس دریافتی معلم در هر پایه به ۸۰درصد دریافتی استاد دانشگاه در همان پایه می‌رسید.

نیک‌نژاد ادامه داد: در نهایت آن هم‌تزاری ۸۰درصدی را نگه داشتند اما طرح را از محتوا خالی‌ کردند و گفتند برابری ۸۰درصدی حقوق با مربی دانشگاه. در واقع می‌خواهند معلمان را با کمترین پایه دانشگاه بسنجند و گویی این‌گونه حقوق‌ها را در خود جامعه معلمان همسان‌سازی می‌کنند.

وی درباره علت اعتراضات معلمان در هفته‌های اخیر پیرامون رتبه‌بندی گفت: بدنه معلمان قبول ندارند که بودجه‌ای برای آموزش و پرورش وجود ندارد. شاهدیم که بودجه برای بخش‌های دیگر هست اما وقتی به آموزش و پرورش می‌رسد می‌گویند بودجه نیست. در سطح جامعه هم خبر ندارند که افزایش حقوق‌هایی که درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود یا اتفاق نمی‌افتد یا دروغ است یا در سطحی نیست که از آن سخن می‌گویند. به عنوان مثال یک مرتبه افزایش فوق‌العاده برای معلمی با ۳۰ سال سابقه و دارای مدرک فوق‌لیسانس ۴۰۰هزار تومان شده بود، در حالی‌که مانور تبلیغاتی روی آن بسیار زیاد بود.

این معلم و کارشناس حوزه آموزش و پرورش افزود: اعلام کردند که حقوق معلمان را به ۸۰درصد پایه حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها می‌رسانند اما آن را تا سطح مربی کاهش دادند. اینها ناراحت‌کننده است. درباره زمان اجرای رتبه‌بندی هم که قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرا شود تغییراتی به وجود آمد. من معلم معترض‌ام، زیرا از یک‌سو جامعه این تفکر را دارد که معلم‌ها مرتب افزایش حقوق دارند و دولت و مجلس هم روی آن مانور می‌دهند. چرا جامعه را مقابل ما قرار می‌دهند؟ می‌گویند ولی انجام نمی‌دهند.