روز پنجشنبه دومین جلسه شورای عالی اشتغال تشکیل شد و ابراهیم رئیسی از تلاش‌های دستگاه‌ها به ویژه وزارت کار برای افزایش آمار ایجاد اشتغال در طول ماه‌های گذشته ابراز خرسندی کرد.

به گزارش «توسعه ایرانی»، رئیس‌جمهور در این جلسه گفت که بسترها و ظرفیت‌های بسیاری برای ایجاد اشتغال در کشور وجود دارد که در صورت فعال شدن، می‌تواند مشکل اشتغال را برطرف کند.

رئیسی تاکید کرد: اگر ظرفیت‌های دولت در کنار بخش خصوصی و نهادهای انقلابی قرار گیرد، ایجاد بیش از یک میلیون فرصت شغلی در سال دور از دسترس نیست.وی افزود: پروژه‌های نیمه‌تمام ازجمله ظرفیت‌هایی است که ایجاد زمینه تکمیل آنها علاوه بر ایجاد اشتغال می‌تواند هم سرمایه‌های سرگردان مردمی را جذب کند و هم باعث ایجاد اشتغال به شکل مستقیم و غیرمستقیم شود. اگر برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بخواهیم صرفاً به منابع دولتی تکیه کنیم، شاید ده‌ها سال دیگر هم این پروژه‌ها به پایان نرسند اما جذب سرمایه‌های مردم می‌تواند در مدت کوتاهی همه این پروژه‌ها را به ثمر برساند.

رئیسی با اشاره به هدف‌گذاری رشد ۸درصدی اقتصاد برای سال ۱۴۰۱، اظهارکرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها ۴،۵درصد این رشد باید از طریق سرمایه‌گذاری محقق شود. برای جذب سرمایه‌گذاری اول باید روی جذب سرمایه‌های داخلی تمرکز کنیم تا سرمایه‌های خارجی نیز تمایل به ورود به کشور پیدا کنند.رئیس‌جمهور در ادامه با تأکید دوباره بر اینکه ایجاد اشتغال صرفاً مسئولیت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست، تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی باید برای ایجاد اشتغال احساس وظیفه و مسئولیت کنند و دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها باید بخشی از مجموعه را متولی پیگیری و اجرای سیاست‌های ایجاد اشتغال کنند.

از مواجهه با خانواده‌های بیکاران، رنج می‌برم

رئیسی با بیان اینکه مواجهه با مردمی که از مشکل بیکاری فرزندانشان گلایه دارند، به شکل ویژه انسان را رنج می‌دهد، خاطر نشان کرد: با وجود ظرفیت‌های فراوان و چشم‌گیر اشتغال‌آفرینی در کشور انصاف نیست که با چنین آماری از بیکاری در کشور مواجه باشیم.

وی گفت: همه دستگاه‌ها زمان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایجاد اشتغال را کوتاه کنند و با هم‌گرایی با نهادهای کشور به شکل انقلابی و جهادی برای رفع مشکل اشتغال تلاش کنند.

رئیسی با تأکید بر اینکه هیچ‌کس نباید در کشور به خاطر نداشتن ضامن از اشتغال محروم شود، افزود: راه‌اندازی سامانه جامع کاریابی، می‌تواند بستری مناسب برای تعامل کارفرمایان و کارجویان باشد، اما باید به شدت مراقب باشیم که فعالیت این سامانه حرکتی امیدبخش باشد و مردم پس از مدتی از آن ناامید نشوند.

عبدالملکی: در موضوع یارانه‌ها اینکه به چند دهک‌ چه یارانه‌هایی پرداخت شود، منوط به آیین‌نامه‌های بعدی است. اینکه یارانه به صورت کالایی باشد، تصریح نشده و ما در دولت موافق پرداخت یارانه نقدی به مردم هستیم

حرکت ماشین اشتغال  دولت سیزدهم آغاز شده است

در همین زمینه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ماشین اشتغال دولت سیزدهم حرکت خود را آغاز کرده، گفت: فعالیت زیست‌بوم ملی اشتغال، ایجاد حدود ۲۱۷هزار فرصت شغلی جدید طی ۳ماهه گذشته و توافق با ۲۶ دستگاه‌ برای ایجاد یک میلیون و ۸۵۰هزار شغل طی ۱۸ ماه از اقدامات دولت مردمی برای اشتغال است.

حجت عبدالملکی در تشریح نتایج دومین جلسه شورای عالی اشتغال گفت: در جلسه روز پنجشنبه شورای عالی اشتغال که ۱۳ مصوبه داشت، تحلیلی از وضعیت بازار کار و اشتغال و بیکاری کشور ارائه کردیم که این تحلیل، سیاست‌های خاصی را به عنوان خروجی‌های اصلی در اختیار ما قرار می‌داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در این جلسه مروری بر عملکرد بخش اشتغال دولت سیزدهم داشتیم، گفت: زیست‌بوم ملی اشتغال، یک نظام‌واره است که نحوه تعامل بخش‌های مختلف کشور برای ایجاد اشتغال را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در طول سه ماه گذشته حدود ۲۱۷هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شده، گفت: در ۶ ماه گذشته آن، تقریباً ۲۰۰هزار فرصت شغلی ثبت شده بود.

عبدالملکی افزود: با این حساب از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴۱۷هزار فرصت شغلی ایجاد شده و در سه ماهه آینده نیز پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰هزار فرصت شغلی ایجاد شود که نشان‌دهنده این است که زیست‌بوم و ماشین اشتغال دولت سیزدهم به آرامی در حال شتاب گرفتن است.

وی گفت: ۶۰۰هزار فرصت شغلی را برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و یک میلیون و ۲۵۰هزار فرصت شغلی را برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفتیم که تقسیمات استانی و بین‌دستگاهی و منابع آنها مشخص شده است.

وی با بیان اینکه خالص بیمه‌شده‌های سازمان تامین اجتماعی، ۱۳۰هزار نفر افزایش یافته، افزود: خالص اشتغال امسال پس از آمارگیری مرکز آمار ایران در اواخر زمستان اعلام خواهد شد.

رئیسی: همه دستگاه‌ها زمان تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای ایجاد اشتغال را کوتاه کنند و با هم‌گرایی با نهادهای کشور به شکل انقلابی و جهادی برای رفع مشکل اشتغال تلاش به عمل آورند

عبدالملکی با اشاره به اینکه حدود ۷ تا ۸ میلیون شغل غیررسمی داریم که بیمه ندارند و اطلاعات درستی از وضعیت این شغل‌ها نداریم، گفت: سامانه جامع اشتغال ایرانیان به تازگی کار خود را آغاز کرده و در حال تکمیل و پالایش این آمار است اما هنوز کامل نشده و تا آن زمان، اتکای ما برای تحلیل بازار کار به طرح‌های آمارگیری است که توسط مرکز آمار ایران انجام می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه ۱۷۱ عنوان برنامه اشتغال تدوین شده که اولویت آن بر فعالیت‌های تعطیل شده و نیمه‌تعطیل است، افزود: طراحی و تدوین اطلس الگوهای اشتفالزایی کشور با کمک ۷۱ دستگاه انجام شده است.

عبدالملکی گفت: تبدیل مجوز محور بودن به ثبت مشاغل خانگی مثل موسسات‌ فنی‌وحرفه‌ای از مصوبات دیگر جلسه‌ دوم شورای عالی اشتغال بود و مصوبات جلسه گذشته به طور متوسط ۳۰درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال وضعیت اشتغال بهتر خواهد شد.

وی به وجود بی عدالتی در اشتغال اشاره کرد و در این باره افزود: ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و در اولویت هستند اما برای آنهایی که اشتغال ناپایدار و غیررسمی دارند هم باید برنامه‌ریزی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با بیان اینکه دو میلیون و ۱۰۰هزار نفر ناامید از کار داریم که اگر چرخ اشتغال به گردش در بیاید متقاضی کار می‌شوند، ادامه داد: تامین مالی، اهدای تسهیلات در رسته‌های شغلی مختلف به شرط ارائه لیست بیمه‌شدگان و ایجاد اشتغال از کارهایی است که در تولید انقلاب ایجاد می‌کند.

عبدالملکی در بخش دیگری از این برنامه همچنین درباره پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی در بودجه نیز افزود: کاهش ورودی صندوق‌های بازنشستگی و به تبع کاهش هزینه‌های آنها نتیجه‌ افزایش سن بازنشستگی است و با توجه به اینکه امید به زندگی افزایش پیدا کرده و صندوق‌های بازنشستگی تحت فشار هستند، باید این اتفاق به تدریج انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین درباره موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی حداقل ۳۰درصد انحراف دارد و منافع آن به مردم نمی‌رسد و باید اصلاح شود و براساس لایحه بودجه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف خواهد شد اما عواید حاصل از آن در قالب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به شکل‌های مختلف توزیع می‌شود در نتیجه یارانه نقدی بخشی از مردم افزایش خواهد یافت.

عبدالملکی درباره بازتوزیع منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ ادامه داد: بخشی از این یارانه به سازمان‌های بیمه‌گر بابت دارو پرداخت خواهد شد و مقداری هم صرف تولید می‌شود.

وی افزود: در موضوع یارانه‌ها اینکه به چند دهک‌ چه یارانه‌هایی پرداخت شود منوط به آیین‌نامه‌های بعدی است و اینکه یارانه به صورت کالایی باشد، تصریح نشده و ما در دولت این نظر را نداریم. موافق پرداخت یارانه نقدی به مردم هستیم و بخش غیرنقدی به سازمان‌های خدمات‌رسان می‌رسد.