در روزهای گذشته ابلاغیه افزایش ۲۱درصدی حداقل دستمزد کارگران شاغل، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر شد اما به گفته «علی خدایی» عضو کارگری شورای عالی کار، کانون‌های بازنشستگان می‌توانند بر سر رقم بالاتر از این، از دولت مطالبه‌گری کنند.

به گزارش ایلنا، این فعال کارگری تاکید می‌کند: کانون‌های بازنشستگی کارگران می‌توانند افزایش عادلانه و مکفی حداقل مستمری بازنشستگان را ابتدا از هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و سپس از دولت، مطالبه‌گری کنند. به گفته وی، هیچ الزامی برای محدود ماندن افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به ۲۱درصد تعیین شده برای افزایش حداقل دستمزد در شورای عالی کار وجود ندارد. اشاره خدایی به ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی است که تاکید می‌کند: «حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نباید از حداقل دستمزد کارگری مصوب شورای عالی کار کمتر باشد». در این ماده قانونی، هیچ محدودیتی برای میزان افزایش مستمری بازنشستگان تعریف نشده و فقط کف این افزایش برابر با میزان افزایش حداقل حقوق کارگران، مشخص شده است و بنابراین خدایی اعتقاد دارد اگر کانون‌های بازنشستگی به درستی از دولت مطالبه‌گری کنند، در صورت همراهی دولت، حداقل مستمری می‌تواند بیشتر از حداقل دستمزد و لااقل به اندازه حداقل مستمری بازنشستگان سایر صندوق‌ها افزایش یابد.

خدایی اضافه می‌کند: کانون‌های بازنشستگی کارگران بازنشسته که از بازنشستگان حق عضویت دریافت می‌کنند، می‌توانند افزایش مستمری و همچنین اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را از دولت مطالبه کنند. این کار، وظیفه کانون‌هاست و نباید تمام بار آن را بر دوش نمایندگان کارگری در شورای عالی کار بیندازند. وی با اشاره به الزامات «عدالت مزدی» ادامه می‌دهد: عدالت حکم می‌کند که حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به اندازه حداقل مستمری بازنشستگان صندوق‌های لشگری و کشوری اضافه شود و همان‌طور که دولت برای آن بازنشستگان، همسان‌سازی را اجرایی کرده است، برای اجرای همسان‌سازی کارگران بازنشسته نیز آستین بالا بزند. به گفته خدایی، نباید میان دریافتی کارگران بازنشسته که ۶۵درصد بازنشستگان کشور را تشکیل می‌دهند و سایر بازنشستگان، تفاوت و تبعیض وجود داشته باشد.