یک اقتصاددان می‌گوید: حتی در کشورهای سرمایه‌داری هم کشور را با مالیات اداره می‌کنند. در آنجا از تمام فعالیت‌هایی که سودشان بیشتر از تولید است، مالیات سنگین می‌گیرند تا سرمایه به سمت تولید برود. این‌گونه از تولید حمایت می‌کنند نه اینکه بر سر حداقل حقوق کارگران چانه بزنند.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رزاقی گفت: فاصله گرفتن از قانون اساسی و حاکم شدن تفکرات لیبرال در جامعه ما را به سمت فعالیت‌های دلالی سوق داده و تا سود حاصل از فعالیت‌های دلالی نسبت به فعالیت‌های تولیدی بیشتر است، نمی‌توان توقع افزایش رشد تولید را داشت.

به گفته‌ی او؛ مسیری که می‌رویم و وضعیتی که در آن هستیم هیچ ربطی به قانون اساسی و انقلاب ندارد و اگر قانون اساسی به خصوص اصول دوم، سوم، اصل ۴۳ و اصل ۴۴ آن به درستی اجرا می‌شد، به اینجا نمی‌رسیدیم.

رزاقی گفت: مسیری که از زمان ریاست‌جمهوری هاشمی رفسنجانی شروع شد، انحراف از قانون اساسی بود؛ مسیر سرمایه‌داری لیبرال که بعدها در دولت‌های دیگر ادامه پیدا کرد، در دولت روحانی به اوج خود رسید و در دولت رئیسی نیز خواسته یا ناخواسته همچنان ادامه دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: سرمایه‌داری لیبرال بر حداکثر سود و لذت و ثروت تاکید دارد. بنابراین هر تصمیمی که گرفته می‌شود بر این پایه استوار است. در چنین وضعی است که دلار ارزان به عده‌ای داده می‌شود تا کالای ارزان وارد کنند و به قیمت دلار آزاد بفروشند. همچنین در این وضعیت است که کالای ارزان از تولیدکننده خریداری می‌شود و با قیمت چند برابر به فروش می‌رسد و یا به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این مسیری است که حتی دولت و بانک‌ها هم آن را دنبال می‌کنند.

وی گفت: در دوره جنگ از تعاونی‌ها استفاده شده و اجازه داده نشد مردم فقیرتر شوند. اما الان طبق آمارها حدود ۶۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. چرا باید کارگران جزو فقرای این مملکت باشند؟

رزاقی ادامه داد: خط فقر ۱۰ میلیون تومان شده اما حقوق کارگران در بهترین وضعیت ۴ میلیون تومان است. تعداد بسیاری هم هستند که همین ۴میلیون تومان را دریافت نمی‌کنند. هستند کارگرانی که بیمه نیستند و از شدت ناچاری به کار با حقوق یک تا دو میلیون تومان رضایت می‌دهند. چگونه با این وضعیت می‌توان زندگی کرد؟

این کارشناس اقتصادی گفت: فضایی که در آن هستیم صرفا به نفع عده‌ای خاص است. افرادی که به قدرت نزدیک هستند از رانت استفاده می‌کنند و بیشترین سود و لذت را می‌برند و باقی مردم در تنگنا و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. حتی محکومیت مفسدان اقتصادی هم نتوانسته تاثیری در این وضعیت بگذارد.

رزاقی بیان کرد: کشور را بدون مالیات اداره می‌کنند. به جای آنکه با گرفتن مالیات مشکل کسری بودجه را رفع کنند، پول چاپ می‌کنند. چاپ پول تورم را بالا می‌برد و در نهایت اقشار ضعیف جامعه دچار مشکل می‌شوند.وی در پایان گفت: در دوران جنگ مردم تا این اندازه فقیر نبودند. امروز ۶۰میلیون فقیر داریم و حتی نهادهای حمایتی هم نمی‌توانند این تعداد را حمایت کنند. ما تجربه پرداخت کالابرگ در دوران جنگ را داریم چرا الان که بسیاری از مردم در وضعیت بحرانی قرار دارند این تجربه را تکرار نمی‌کنیم؟ دولت می‌تواند ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی را در اختیار افراد مورد اعتماد قرار دهد تا آنها کالا وارد کنند و بعد با کالابرگ آن را به دست مردم برسانند.

کارگران جزو فقرا هستند

رزاقی با اشاره به فعال بودن بخش تعاون در دوره دفاع مقدس گفت: در آن دوره از تعاونی‌ها استفاده شد و اجازه داده نشد مردم به شدت فقیر شوند. اما الان طبق آمارها حدود ۶۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی می‌کنند. چرا باید کارگران جزو فقرای این مملکت باشند؟!

وی ادامه داد: خط فقر ۱۰ میلیون تومان شده است اما حقوق کارگران در بهترین وضعیت ۴ میلیون تومان است. تعداد بسیاری هم هستند که همین ۴میلیون تومان را دریافت نمی‌کنند. هستند کارگرانی که بیمه نیستند و از شدت ناچاری به کار با حقوق یک تا دومیلیون تومان رضایت می‌دهند. چگونه با این وضعیت می‌توان زندگی کرد؟ این کارشناس اقتصادی گفت: فضایی که در آن هستیم صرفا به نفع عده‌ای خاص است. افرادی که به قدرت نزدیکند از رانت استفاده می‌کنند بیشترین سود و لذت را می‌برند و باقی مردم در تگنا و زیر خط فقر زندگی می‌کنند. حتی محکومیت مفسدان اقتصادی هم نتوانسته تاثیری در این وضعیت بگذارد. اینها هیچ ربطی به خط انقلاب ندارد.