وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به جزئیات ایجاد اشتغال با سرمایه‌های اندک یک تا دو میلیون تومانی، گفت: در راستای متناسب‌سازی رشته‌های دانشگاهی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت کار با همکاری یکدیگر بحث آمایش سرزمینی در رشته‌های شغلی را دنبال خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، حجت عبدالملکی اظهار کرد: وزارت کار در ارتباط با موضوع کار و اشتغال در کشور دو مسئولیت دارد؛ اول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف و دوم، تنظیم روابط کار بین کارفرمایان و کارگران. حقوق کارگر و کارفرما در این تعاملات حفظ می‌شود تا هم چرخه تولید بچرخد و هم درآمد و رفاه برای کارگر به وجود آید.

وی افزود: اشتغال و تولید دو روی یک سکه هستند و تولید در بخش صنعت، کشاورزی گردشگری، بهداشت و درمان، معدن و فناوری اطلاعات شکل می‌گیرد.

وزیر کار با بیان اینکه گرچه مسأله اشتغال در کشور حائز اهمیت است ولی بیکاری در کشور عمیق‌تر از آن است، گفت: در حال حاضر با چند گروه از جویندگان کار و بیکاران مواجهیم که در سیاست‌های اشتغال باید به آنها اعتنا کنیم. گروه اول که اولویت اصلی ما به شمار می‌روند، افراد فاقد شغل هستند که حتی یک ساعت هم در هفته کار انجام نمی‌دهند. گروه بعد از آن افراد ناامید از یافتن کار هستند که تصور می‌کنند گشتن برای کار فایده‌ای ندارد. گروه دیگر جوانان بیکار تازه فارغ‌التحصیل شده از دانشگاه هستند و علاوه بر اینها با گروه زنان سرپرست خانوار مواجه هستیم.

وی افزود: براساس برآوردهای ما حدود ۲میلیون نفر ناامید از یافتن شغل داریم که جزو جامعه بیکار محسوب می‌شوند و باید به آنها توجه کرد. همچنین ۲.۲میلیون نفر افراد دارای اشتغال ناقص داریم که ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته کار می‌کنند ولی این عده آن شغل شایسته که مدنظر ما باشد را ندارند لذا مسأله تحلیل بازار کار در کشور را نمی‌توان با عدد نرخ بیکاری جمع‌بندی کرد.

عبدالملکی به ایجاد اشتغال با سرمایه‌گذاری‌های پایین نظیر یک و دو میلیون تومان هم اشاره کرد و گفت: در حاضر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دنبال برگزاری یک نمایشگاه به عنوان مشاغل کم‌سرمایه‌بر هست و غیر از آن با فعال کردن برخی صنایع‌دستی مثل رنگ‌آمیزی سفال، پرورش کرم ابریشم و نوغان‌داری و فروش محصولات و مصنوعات چرمی یا تعمیر موبایل می‌توان مشاغل با سرمایه کم راه‌اندازی کرد.