یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه هزینه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی مطابق طرح جهش تولید و تامین مسکن ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: یک خانواده با سطح درآمدی متوسط باید بدون در نظر گرفتن تورم سال‌های آتی حدود ۳۰ سال درآمدهای خود را پس‌انداز کند تا موفق به خرید مسکن شود.

به گزارش ایسنا، اصغر مخلوقی اظهار کرد: در بازه سال‌های ۱۳۹۴ الی ۱۳۹۸ سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار واحد مسکن در کشور تولیدشده که سهم بخش خصوصی در این بین بیش از ۹۲درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه اجرای این طرح جهش تولید و تامین مسکن بسیار زیاد است و باید از راهکارهای قانونی و منطقی این پروژه تامین مالی شود، گفت: هزینه‌ برآورد شده برای این طرح، هزار هزار میلیارد تومان در سال است که بانک‌ها مکلف به اعطای ۲۰درصد اعتبارات خود به این طرح هستند.

این کارشناس مسکن گفت: با توجه به پایان برنامه ششم توسعه، نیاز است مشکلات و موانع تامین مسکن بررسی شود. با تحول در ساختارها و سازوکارها، بهبود چشمگیر معیشت، رفاه، رونق اقتصاد و برخورداری یکایک مردم از فرصت‌های اجتماعی، باید بسترسازی و تضمین شود.

وی با انتقاد از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن گفت: عملکرد دولت تدبیر و امید خسارات فراوانی به این بخش وارد کرد. رها کردن بخش تولید و توجه صرف به تحریک تقاضا بدترین رویکردی بود که از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ در بخش مسکن کشور به وقوع پیوست. در سال ۱۳۹۲ متوسط تولید سالانه مسکن، در حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد بوده که در حال حاضر به حدود ۳۰۰هزار واحد کاهش یافته است. این موضوع منجر به کسری سالانه حداقل ۵۰۰هزار واحد مسکن طی هشت سال اخیر شده است. به عبارت دیگر، دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به کار کرده که بازار مسکن با کسری چهار میلیونی روبه‌رو شده است.

به گفته مخلوقی، افزایش قیمت ناشی از عدم تناسب بین عرضه و تقاضا، فشار بی‌سابقه‌ای را بر متقاضیان واقعی مسکن وارد کرده است. بسیاری از مردم، دیگر توان ورود به بازار مسکن را ندارند. به طور مثال در شهر تهران یک خانواده با سطح درآمدی متوسط باید بدون در نظر گرفتن تورم سال‌های آتی در حدود ۳۰ سال درآمدهای خود را پس‌انداز کند تا موفق به خرید مسکن شود. این فعال صنعت ساختمان یادآور شد: بی‌توجهی به بخش تولید مسکن، باعث خروج بسیاری از فعالان و سازندگان در این حوزه شده است. این افراد یا خانه‌نشین شده‌ یا به برخی از کشورهای همسایه مهاجرت کرده و در آنجا اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن می‌کنند. در حال حاضر، مطابق آمارهای موجود، هزینه تولید یک مترمربع واحد مسکونی در مقایسه با شروع به کار دولت تدبیر و امید، حداقل ۷ برابر شده است. در سال ۱۳۹۲ متوسط هزینه ساخت یک مترمربع آپارتمان در حدود ۱.۲ میلیون تومان بوده که این رقم در حال حاضر به حدود ۷ میلیون تومان به ازای هر مترمربع (به صورت میانگین) افزایش یافته است.