رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را فریز کنیم و همسان‌سازی انجام ندهیم و در مقابل برای بازنشستگان کشوری و لشگری که منابع آنها از دولت تعیین می‌شود، شاهد اجرای همسان‌سازی باشیم.

به گزارش ایلنا، فتح‌الله بیات در پاسخ به این سوال که آیا مهار تورم برای بهبود معیشت کارگران کافی‌ست، گفت: یکی از نکات اساسی در بحث مربوط به حقوق و دستمزد، مهار تورم است که می‌تواند تاثیر به‌سزایی روی قدرت خرید داشته باشد.

وی با اشاره به لزوم ترمیم دستمزد در نیمه دوم امسال افزود: متاسفانه دستمزدی که سالانه تعیین می‌شود بعد از یک ماه به دلیل افزایش نرخ تورم و بالا رفتن قیمت‌ها نمی‌تواند هزینه‌های خانواده‌های کارگری را پوشش دهد. اگر حقوق و دستمزد هم مثل قیمت‌ها شناور بود و با توجه به افزایش نرخ تورم تغییر می‌کرد، این مشکل حل می‌شد.

بیات ادامه داد: از آنجا که باید نظم خاصی بر فرآیند تعیین دستمزد حاکم می‌شد، نمایندگان کارگران گفتند حداقل سالی دو بار افزایش حداقل حقوق داشته باشیم. ما هم در نیمه اول سال و هم نیمه دوم سال شاهد رشد قابل توجهی در قیمت‌ها هستیم. به همین دلیل در هر دو نیمه سال باید جلسه‌ای با حضور نمایندگان کارگر و کارفرما و دولت در شورای عالی کار تشکیل شود تا دستمزدها مطالبق با تورم افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تاکید کرد: لذا هم مهار تورم و هم افزایش حقوق و دستمزد طبق نرخ تورم و سبد معیشت، باید در دستور کار قرار بگیرد. این موضوع در ماده ۴۱ قانون کار برای شاغلان و در ماده ۹۶ برای بازنشستگان کارگری دیده شده است.

بیات با اشاره به حقوق بازنشستگان و لزوم اجرای همسان‌سازی حقوق گفت: همسان‌سازی امری اجتناب‌ناپذیر است. نمی‌توانیم بیش از این بین بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و کشوری و لشگری تبعیض قائل شویم.