به اعتقاد کارشناسان، با توجه به شتاب رشد جمعیت به ویژه جمعیت جوان جویای کار، گسترش شهرنشینی و عوامل متعددی همچون افزایش هزینه‌های زندگی، دستمزد، تورم، آموزش و مهارت، هزینه ایجاد شغل افزایش پیدا کرده است.

«علی حیدری» کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: برای ایجاد اشتغال در کشور نیازمند رشد اقتصادی هستیم و اگر اقتصاد از ثبات و رشد لازم برخوردار شود می‌توان به ایجاد اشتغال گسترده در کشور امیدوار بود.

وی، سرمایه‌گذاری برای ایجاد شغل در بخش‌هایی مثل صنعت و کشاورزی را بیشتر از بخش خدمات دانسته و می‌گوید: با توجه به معضل کم‌آبی، خشکسالی و گران بودن دسترسی به آب در کشور و همچنین بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه‌مدت اشتغالزایی گسترده‌ای را در بخش کشاورزی شاهد باشیم. این کارشناس حوزه کار، ایجاد شغل در بخش صنعت را نیز مستلزم سرمایه و هزینه بالا دانسته و گفت: عمده این بخش در انحصار دولتی است و شرایط و بسترهای خاص خود را برای اشتغالزایی دارد. برای ایجاد هر شغل در این بخش دست‌کم به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان نیاز است. حیدری معتقد است با توجه به شرایط اقتصاد کشور و افزایش نرخ سود وام‌های بانکی باید در بخش‌هایی متمرکز شد که هزینه کمتر و اشتغال پایدار بیشتری به دنبال دارد.