عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی، درباره روند واگذاری سهام ۳۲هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی که مربوط به سال ۹۹ بود، توضیحاتی ارائه داد.

اکبر شوکت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به جلسه هفته گذشته کارگران با رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: هفته گذشته به همراه نمایندگان تعدادی از تشکل‌های کارگری با رئیس‌جمهور دیدار داشتیم و یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های ما این بود که هر چه سریع‌تر موضوع واگذاری سهام ۸۹هزار میلیارد تومانی به تأمین اجتماعی مشخص شود چرا که حقوق فروردین بازنشستگان تحت پوشش سازمان همراه با متناسب‌سازی آنها بدون آنکه اعتباری به ما داده شود، پرداخت شده و هفته آینده موعد پرداخت حقوق اردیبهشت ماه نیز سر می‌رسد.

شوکت با تأکید بر اینکه سال گذشته ۱۶هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شد، گفت: قرار بود ۳۲هزار میلیارد تومان سال گذشته به سازمان تأمین اجتماعی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شود اما تا پایان سال این اتفاق رخ نداد و مجبور شدیم اموال خود را بفروشیم.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی گفت: متأسفانه با این شیوه اجرای همسان‌سازی، بار مالی بزرگی بر دوش سازمان تأمین اجتماعی گذاشته می‌شود که در سال‌های آینده نیز همچنان ادامه خواهد داشت و مبلغ آن چندین برابر می‌شود در حالی‌که سازمان توان پرداخت چنین اعتباری را بدون اعطای سهام یا اعتبار دولتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: صندوق‌های لشکری و کشوری برای همسان‌سازی از کمک و اعتبار دولت استفاده کرده‌اند اما تأمین اجتماعی هنوز پس از گذشت یک سال از اجرای مرحله اول متناسب‌سازی، ریالی اعتبار دریافت نکرده است.

وی با تأکید بر اینکه حقوق بازنشستگان باید افزایش پیدا کند، گفت: به هیچ‌وجه مخالف افزایش حقوق‌ها نیستیم اما تنها راه اجرای درست، آن است که افزایش حقوق‌ها بر روی پایه حقوق بیاید یعنی به جای آنکه حق بُن، خواربار و مسکن را جداگانه افزایش دهیم، همه اینها را روی پایه بیاوریم و در مجموع پرداختی همین باشد و فقط مؤلفه‌ها تغییر کند. همچنین باید افزایش‌ها از راه درست اجرایی شود چرا که در غیر این صورت به طور حتم طی چند سال آینده سازمان تأمین اجتماعی با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و باید به مرور تمام دارایی‌های خود را بفروشد.

شوکت از واگذاری سهام ۳۲هزار میلیارد تومانی متناسب‌سازی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: پس از گذشت یک سال، به تازگی مراحل واگذاری سهام طی شده و سهام شرکت‌های مختلفی به تأمین اجتماعی واگذار خواهد شد.

به گفته وی، در این بسته سهام شرکت‌های مختلف و متنوعی دیده شده و یک‌سری شرکت‌ها خوب هستند.