تامین اجتماعی سر بازنشستگان کلاه گذاشت

بازنشستگان تامین اجتماعی از احکام صادره حقوقی در فروردین ماه رضایت ندارند و معتقدند وعده‌های پیشین مدیران سازمان محقق نشده است. قبل از صدور این احکام، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی وعده داده بود با افزایش حقوق و اجرای متناسب‌سازی، دریافتی بازنشستگان حداقل‌بگیر ۱۳۰درصد افزایش خواهد یافت اما به باور بازنشستگان، این وعده اجرایی نشده است. «ملیحه نصراللهی» بازرس کانون عالی بازنشستگان کارگری کشور و نایب رئیس کانون بازنشستگان رشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تاکید دارد نمایندگان بازنشستگان همه تلاش خود را انجام دادند اما این سازمان تامین اجتماعی بوده که خلف وعده کرد و همه قول و قرارها را زیر پا گذاشت

      سازمان تامین اجتماعی وعده داده است که احکام حقوقی بازنشستگان در اردیبهشت اصلاح می‌شود. چه اصلاحات باید لحاظ شود تا بازنشستگان رضایت داشته باشند؟

 

امیدوارم در اردیبهشت ماه اصلاحات، واقعی باشد. مسئولان سازمان تامین اجتماعی ادعا می‌کنند که کانون عالی بازنشستگان در تنظیم فرمول‌ها و صدور احکام دخالت داشته ولی باید بگویم آنچه در جلسات مطرح شد، فرایند دیگری بود و خروجی آن نباید این احکام می‌شد. به عنوان مثال، بحث افزایش مزایا را در مقوله رفع تبعیض با بازنشستگان کشوری و لشگری قرار داده و آن را جزو افزایش دریافتی بازنشستگان محسوب کرده‌اند در حالی‌که این اصلاً منطقی نیست. مزایا شامل همه بازنشستگان نمی‌شود. من که یک خانم بازنشسته هستم و حق همسر به من تعلق نمی‌گیرد، از افزایش مزایا بهره‌مند نمی‌شوم. در واقع درست عکس وعده‌هایی که داده بودند، عمل کردند. حدوداً ۶۰درصد بازنشستگان کشور، فرزند تحت تکفل ندارند پس افزایش حق فرزند به آنها تعلق نمی‌گیرد. باید پرسید این مبالغی که برای پرداخت فروردین در نظر گرفته بودند و گفتند ۹ هزار میلیارد اعتبار منظور کرده‌ایم، کجا رفت؟ خواسته اصلی ما این است که مستمری افزایش یابد نه اینکه مزایا را بالا ببرند. مزایا به ۶۰درصد بازنشستگان تعلق نمی‌گیرد چون فرزند تحت تکفل ندارند و اگر همسرشان فوت کرده باشد، دیگر حق همسر هم نمی‌گیرند. این تازه برای آقایان است و خانم‌ها اصلاً مزایا نمی‌گیرند. اکثر فرزندان بازنشستگان ازدواج کرده‌اند و از تکفل آنها خارج شده‌اند پس عملاً این افزایشی که مطرح کرده‌اند، روی هواست. ضمن اینکه بارها قول و وعده اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی را دادند و همه دستگاه‌های نظارتی هم آن را تایید کردند، مجلس هم تایید کرد و ۸۹هزار میلیارد تومان اعتبار داد ولی عملاً در صدور احکام این را ندیدیم.

  منظورتان متناسب‌سازی دور دوم است که اعتبار آن در بند (و) تبصره دو لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شد. این متناسب‌سازی در احکام فروردین اصلاً نیامده است؟

در احکام نیامده است. این‌قدر موضوع را پیچیده کردند که ما خودمان که در کانون عالی هم بودیم، متوجه عملکردشان نشدیم. فقط آنچه در عمل دیدیم با وعده‌هایی که داده بودند از زمین تا آسمان تفاوت داشت و همین امر موجب بروز نارضایتی گسترده بازنشستگان شده است.

  حالا توقع‌تان از اصلاحات چیست و اصلاحات باید چگونه باشد تا این نارضایتی برطرف شود؟

ما خواسته‌هایمان را کاملاً مدون و در جلسات گفته‌ایم. برای نهاد‌های رسمی به صورت مکتوب اعلام کرده‌ایم؛ هم برای مجلس، هم مدیرعامل سازمان و هم شخص وزیر کار. خواسته‌ها را به اختصار نمی‌شود گفت ولی واقعیت این است که اساس محاسبات‌شان اشتباه بوده است. در صدور احکام، مبنا را فروردین ۹۹ قرار داده‌اند در حالی‌که ما در مردادماه یک مرحله افزایش داشته‌ایم و این افزایش را اصلاً ندیده‌اند!

  مشکل فقط محدود به میانه‌بگیران است یا در احکام حداقل‌بگیران هم مشکل وجود دارد؟

برای حداقل‌بگیران هم همین مشکل وجود دارد. برای آنها هم مستمری اسفندماه یعنی بعد از افزایش مرداد، مدنظر قرار نگرفته و حقوق فروردین سال قبل را مبنای افزایش قرار داده‌اند. برای همه سطوح مستمری‌بگیران این اشکال هست. این اشتباه نمی‌دانم سهوی است یا عمدی ولی منطقی نیست که ادعا می‌کنند برنامه و سیستمی که محاسبه می‌کرده، سهواً اشتباه کرده است. پای هر رایانه‌ای، یک کاربر نشسته و این کاربر است که برنامه را به کامپیوتر می‌دهد. مگر می‌شود کامپیوتر خودش اشتباه کند الا اینکه برنامه‌ای که به آن داده شده، از اساس اشتباه بوده باشد. احتمال دیگری وجود ندارد.

  ولی در اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی اعلام شده که اصلاحات اردیبهشت ماه قرار است فقط برای میانه‌بگیران اعمال شود.

همین هم مورد اعتراض است. قول داده بودند که مرحله دوم متناسب‌سازی در فرودین اجرایی می‌شود ولی انگار کلاً فراموش کرده‌اند. علامت سوال بزرگ اینجاست؛ آن یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی که قرار بوده در حقوق‌ها لحاظ شود و اسفند ماه هم پرداخت شد، آن پول را بابت چی دادند و آن رقم در حقوق فروردین کجا رفت؟ اینها سوالاتی است که مرتب بازنشستگان مطرح می‌کنند. الان درصد کمی از بازنشستگان سواد محاسباتی ندارند. خوشبختانه اکثر بازنشستگان ما تحصیل‌کرده هستند. اینها خودشان می‌نشینند، محاسبه می‌کنند و می‌بینند محاسبات آنها با وعده‌های داده شده و با احکام صادرشده همخوانی ندارد. ما چهارشنبه در تهران جلسه کانون عالی داشتیم و  پنجشنبه احکام روی سیستم واحد مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی آمد. خیلی‌ها همان موقع شروع کردند به تماس گرفتن و ما مورد هجمه قرار گرفتیم. بازنشستگان واقعاً حق داشتند.

اکثر بازنشستگان تامین اجتماعی تحصیل‌کرده هستند. اینها خودشان می‌نشینند، محاسبه می‌کنند و می‌بینند محاسبات آنها با وعده‌های داده شده و با احکام صادرشده همخوانی ندارد

  چقدر امید دارید که اردیبهشت مشکلات حل شود و مابه التفاوت نیز پرداخت شود؟

به شخصه با توجه به اینکه دفعات بسیاری خلف وعده شده و مسبوق به سابقه است، خیلی خوش‌بین نیستم. قبل از هر چیز می‌خواهم بپرسم چرا اردیبهشت؟ چرا نباید روش درست را زودتر پیاده کنند و وعده اردیبهشت می‌دهند؟ اردیبهشت هم تا تکان بخوریم بحث انتخابات مطرح می‌شود. طبق سابقه قبلی، این دولت می‌رود و دولت بعدی که بیاید می‌گوید دولت قبلی وعده داده و به من مربوط نیست! الان بازنشستگان آتش زیر خاکستر هستند. ما در دل بازنشستگان هستیم و می‌بینیم. در دنیای پیشرفته امروز و با این ابزار مدرن فناوری، اگر سازمان نتواند قول‌های خود را عملی کند و در مقابل اعتراضات، وعده یک ماه بعد را بدهد، جای تعجب بسیار دارد.

شفاف بگویم، دیگر مردم نمی‌توانند با «وعده» زندگی کنند. از دو ماه قبل در بوق و کرنا کردند که می‌خواهیم همسان‌سازی کنیم و می‌خواهیم افزایش حقوق را عملی کنیم اما نتیجه چه شد؟ مگر وعده تنها کفایت می‌کند؟ طی این دو ماه آنچه که باید بابت تورم در زندگی مردم می‌آمد، آمده است. بازنشستگان در همین دو ماه که اینها به وعده دادن گذرانده‌اند، افزایش هزینه‌های زندگی را با پوست و استخوان خود لمس کردند. حالا آقایان آمده‌اند و می‌گویند اشتباه فناوری بوده و در اردیبهشت اصلاح می‌کنیم! ما هنوز در فروردین هستیم و هنوز تا آخرین روز این ماه، خیلی‌ها ازجمله خود من که آخر لیست الفبایی قرار داریم، حقوق نمی‌گیریم. خود من واقعاً نمی‌دانم چقدر قرار است به حقوقم اضافه شود، روی سایت هم که احکام دیگر نیست و آنها را برداشتند.

تامین اجتماعی، افزایش مزایا را در مقوله رفع تبعیض با بازنشستگان کشوری و لشگری قرار داده و آن را جزو افزایش دریافتی بازنشستگان محسوب کرده‌اند در حالی‌که این اصلاً منطقی نیست چون شامل 60درصد بازنشستگان نمی‌شود

  چرا احکام را از روی سایت تامین اجتماعی برداشتند؟

دلیلش این است که من بازنشسته از احوال حقوقی خودم مطلع نشوم و پیگیر نشوم. این کار یکی از ضعف‌های مدیریتی سازمان بوده که قضیه را به مراتب حادتر کرده است. همین مساله اعتراض بازنشستگان را تشدید کرده و همه اینها موجب التهاب بیشتر است.

  در این میان به کانون عالی بازنشستگان هم انتقادات بسیاری صورت گرفت و این تشکل عالی، مورد هجمه بازنشستگان قرار گرفت. پاسخ شما چیست؟

واقعاً کانون عالی تمام تلاش خود را کرد تا حق بازنشستگان گرفته شود اما این سازمان بود که به قول و قرارها و وعده‌هایی که در جلسات دادند، پشت کرد. متاسفانه روند کار طوری پیش رفت که موجب حمله به کانون عالی شد. بازنشستگان می‌گویند شما نماینده ما بودید ولی نتوانستید از حقوق ما دفاع کنید. این در حالی‌ست که کانون عالی با جان و دل تلاش کرد و متاسفانه سازمان در عمل از همه قرارها تخطی کرد. خود آقای «سالاری» مدیرعامل تامین اجتماعی و آقای «شریعتمداری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها اعلام کردند ما با کانون عالی توافق کردیم. آخر کدام توافق؟

کانون عالی گفت کلاه گشاد سر بازنشستگان بگذارید؟ ما روز چهارشنبه با رضایت از جلسه آمدیم بیرون و گفتیم خدا را شکر همه چیز درست شد و دارند حقوق‌ها را می‌دهند و افزایش خوبی صورت گرفته اما نمی‌دانستیم که قرار است این‌طور خلف وعده کنند. جمعه صبح واقعا شگفت‌زده شدیم و دیدیم وای بر ما، همه چیز را فراموش کرده‌اند و ما را دور زده‌اند. سوگند می‌خورم که به عنوان هیأت مدیره کانون عالی در راستای دستیابی به خواسته‌های برحق بازنشستگان، با هیچ احدی معامله نکرده‌ایم و خدا را شاهد می‌گیرم تک‌تک اعضا با تمام توان در تلاش هستند تا نتیجه قابل قبول حاصل شود. این را بازنشستگان عزیز مطمئن باشند.