طبق پیش‌بینی‌ها قرار است ۱۰۰هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برای کارگران ساخته شود و کارگرانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند در اولویت قرار دارند.

به گزارش ایسنا، کارگران از محروم‌ترین و آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه به شمار می‌روند و بخش اعظمی از هزینه‌های سبد معیشت آنها را هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها شامل می‌شود و از این رو مسکن از دغدغه‌های اساسی آنها به شمار می‌رود. آن‌طور که رئیس اتاق تعاون ایران می‌گوید: ساخت ۱۰۰هزار واحد مسکونی ارزان‌‌قیمت در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای کارگران برنامه‌ریزی شده و مراحل اولیه ثبت‌نام در استان‌ها در دست اقدام است.

بهمن عبدالهی می‌گوید: قرار است در فاز نخست برای آن دسته از کارگرانی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، ۱۰۰هزار واحد مسکونی ساخته شود و این طرح قابلیت افزایش تا ۲۰۰هزار واحد مسکونی را دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های مختلف باید اسامی متقاضیان فاقد مسکن را در سامانه مربوطه ثبت کنند، می‌افزاید: تاکنون ۲۲ استان کشور برای تامین زمین ارزان یا رایگان و احداث مسکن کارگری اعلام آمادگی‌ و ۸۵هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته عبدالهی، سال گذشته برای این طرح ۲۲۰میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته و مقرر شد باقیمانده توسط متقاضی تامین شود و در قانون بودجه سال جاری این مبلغ به ۳۰۰میلیون تومان افزایش یافت.

آمارها نشان می‌دهد که در شهرک‌های صنعتی دست‌کم بین ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار نفر مشغول کار هستند و به دلیل مشکلاتی که در بحث رفت و آمد و طی کردن مسافت طولانی تا محل کار دارند، تامین مسکن ارزان برای آنها امری ضروری است. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار، ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی را اقدامی راهگشا در جهت رفع دغدغه کارگران و خانه‌دار شدن آنها می‌دانند.