رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در یک برنامه زنده اینستاگرامی درباره مطالبات کارگران و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایلنا، حسن صادقی گفت: متاسفانه به دلیل نوع نگاه مجالس قبل و دولت‌ها به تامین اجتماعی، شاهد نگرشی تحت عنوان کم‌لطفی در این حوزه بودیم که منتج به کاهش توانمندی اقتصادی تامین اجتماعی شد و بر تعهدات این سازمان نسبت به جامعه هدف خود به خصوص بازنشستگان اثر گذاشت.

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ و ۷۰ و ابتدای دهه۸۰ مزیت صندوق تامین اجتماعی به اندازه‌ای بود که تمام بازنشستگان و شاغلان آرزو می‌کردند تحت پوشش این سازمان باشند اما از نیمه دوم دهه ۸۰ شاهد تصویب قوانین حمایتی بودیم که بار تعهدات حاکمیتی را به این سازمان تحمیل کرد و این موضوع منتج به این شد که سازمان نتواند تعهدات خود را نسبت به جامعه هدف خود انجام دهد، لذا در سنوات مختلف تورم واقعی را اعمال نکرد تا اینکه امروز به وضعیتی دچار شدیم که بازنشسته تامین اجتماعی به نسبت کشوری و لشکری دریافتی کمتری دارد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار کرد: با حضور سالاری در سازمان تامین اجتماعی، تفکری حاکم شد تا دستی از بازنشستگان گرفته شود. سال‌ها به دنبال متناسب‌سازی و همسان‌سازی بودیم. امکان تطبیق همسان‌سازی در حوزه شاغلان نبود لذا ما به سمت متناسب‌سازی رفتیم؛ اقدامی که 13سال زمین مانده بود و کسی به سمت آن نمی‌رفت.

صادقی ادامه داد: لذا میزان سابقه افراد و بیمه‌پردازی آنها به عنوان تناسب مدنظر قرار گرفت. عملیاتی شدن این تناسب‌سازی، مزیت خوبی برای بازنشستگان داشت و مورد استقابل هم واقع شد اما اتفاقی که افتاد این بود که صندوق‌های کشوری و لشگری، متناسب‌سازی و همسان‌سازی را برای بازنشستگان تحت پوشش صندوق خود انجام دادند و این باعث شد به یک‌باره حقوق کف آنها دو برابر افزایش پیدا کند و این به نوعی تبعیض آشکار مزدی و حقوقی بود که صدای بازنشستگان تامین اجتماعی را درآورد و منتج به اعتراضاتی شد.

وی گفت: به دنبال این قضیه دولت و مجلس به این نتیجه رسیدند که تبعیض را برطرف کنند. برای رفع این تبعیض ابتدا ۳۲هزار میلیارد تومان را در بودجه سال ۹۸ مدنظر قرار دادند و آن را در سال ۹۹ اجرایی کردند.

معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر گفت: با این اوصاف در فروردین ماه امسال حداقل حقوق یک کارگر کف‌بگیر با دو فرزند، چهارمیلیون و 347هزار تومان می‌شود و اگر فرزندی نداشته باشد سه میلیون و 900هزار تومان می‌شود که این رقم در سال پیش یک میلیون و 918هزار تومان بود.

وی ادامه داد: میانگین‌بگیران تامین اجتماعی نیز با همسان‌سازی و ۲۶درصد افزایش حقوق و ۲۴۸هزار تومان مبلغ ثابت و حق مسکن و حق اولاد و حق همسر، حقوقشان به بالای شش میلیون تومان می‌رسد. صادقی در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به این سوال که کارگران چگونه باید مطالبات خود را بیان کنند، گفت: تشکلات قانونی ما باید برای گرفتن این مطالبات اقدام کنند و سردمدار مطالبات صنفی باشند. وقتی تشکل قانونی حرکتی انجام نمی‌دهد، کارگران مجبورند خود اقدام کنند. البته در این مقطع وقتی ما به دنبال نتیجه هستیم و نتیجه هم مشخص است، به نظر من آمدن به کف خیابان به نوعی تعارض با خواسته صنفی است. شاید بتوان گفت که در حال حاضر ما ۹۰درصد خواسته خود رسیده‌ایم و آن 10درصد را هم اگر سازمان برنامه و بودجه اقدامی انجام دهند، به آن خواهیم رسید.