مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و اشتغال وزارت کار گفت: 2 میلیون و ۴۰۰هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰درصد آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، علاءالدین ازوجی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه در یک سال گذشته یک میلیون نفر بیکار شده‌اند، اظهار داشت: ۷۳۰هزار نفر از این تعداد بیمه بیکاری گرفته‌اند البته مبلغ کمی مانده است که آن نیز به‌زودی پرداخت می‌شود. وی با بیان اینکه دو میلیون و ۴۰۰هزار نفر بیکار در کشور وجود دارد که ۴۰درصد آنها را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود، افزود: سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار نفر ورودی جدید به بازار کار داریم. ازوجی ادامه داد: سیاست گذاری اشتغال وزارت کار براساس تبصره ۱۸ بودجه حفظ اشتغال، توسعه کسب و کار و برنامه‌های بهبود وزارت کار است و براساس این تبصره از سال ۹۶ تا ۹۹ سالانه ۴۵۰هزار شغل ایجاد شده است. مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و اشتغال وزارت کار گفت: با تغییری که مجلس در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ایجاد کرده، تولید ایجاد می‌شود اما مشکل اشتغال رفع نخواهد شد و دفتر اشتغال وزارت کار با این تغییرات مخالف است. براساس تبصره ۱۸ لایحه دولت دستگاه‌ها برنامه سه ساله‌ای در دست اجرا دارند، اما سازوکاری که مجلس برای تبصره ۱۸ ایجاد کرده برای سال‌های آینده است و چارچوب کار دستگاه‌ها را به هم می‌زند. وی افزود: سالانه ۵درصد به جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل اضافه می‌شود و تبصره ۱۸ مجلس این مشکل را رفع نمی‌کند و رویکرد حرکت دادن منابع تبصره ۱۴ به تبصره ۱۸ کاملاً درست است. «حجت ورمزیار» عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در این برنامه گفت: تبصره ۱۸ مصوب مجلس در مقایسه با لایحه دولت بهتر شده اما با آنچه که باید باشد فاصله دارد و باید مشخص شود چه ارزش افزوده‌ای برای کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: براساس مصوبه درباره این تبصره، ۵ درصد به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌یابد که مصوبه خوبی است.

وی ادامه داد: البته این طور نیست که در تبصره ۱۸ منابع بریزیم و اشتغال ایجاد شود بلکه باید زیرساخت‌های رفع مسأله اشتغال در عرصه‌های مختلف ایجاد شود.