میزان ساعت کاری شاغلان ازجمله شاخص‌‌های کلیدی بازار کار به شمار می‌رود که براساس استانداردهای بین‌المللی در تمام کشورها مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد. میزان ساعات کار متاثر از عوامل متعددی است که ازجمله آنها می‌توان به دستمزد، وضع معیشت افراد، فرهنگ کار و میزان اشتغال کشور اشاره کرد.

به گزارش «توسعه ایرانی» و براساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بررسی ساعت کاری هفتگی شاغلین در بخش‌های عمده اقتصادی نشان‌دهنده این است که میانگین ساعت کاری معمول در هفته برای شاغلین در بخش خدمات بیشترین میزان و در بخش کشاورزی کمترین میزان را دارد. در سال 98 میانگین ساعت کاری هفتگی افراد شاغل در بخش خدمات 45ساعت و 18دقیقه، برای بخش صنعت 44ساعت و 42 دقیقه، برای ساختمان 40ساعت و 24 دقیقه و برای کشاورزی 37 ساعت و 12دقیقه بوده است. این در حالی‌ست که میانگین ساعت کاری هفتگی طی سال‌های 92 الی 98 در همه بخش‌های اقتصادی با کاهش مواجه بوده است و بیشترین کاهش به بخش کشاورزی و کمترین کاهش به بخش خدمات اختصاص داشته است.

طبق این گزارش، در سال گذشته بیش از ۹ میلیون و ۴۴۴هزار و ۸۷۸ نفر از شاغلین زن و مرد ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند که ۸ میلیون و ۸۱۵هزار و ۷۲۷ نفر از این گروه از شاغلین، مرد و ۶۲۸هزار و ۴۸۵ نفر از این شاغلین، زن بوده‌اند.

مطابق آمارهای به دست آمده از طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۸ شاغلینی که به طور معمول ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته کار کردند با ۳۸.۹درصد بیشترین سهم را نسبت به سایر شاغلین داشتند. در حال حاضر میانگین ساعت کار معمول در هفته در کشورها بین ۴۰ تا ۴۴ ساعت است و این شاخص نشان می‌دهد که سهم زیادی از شاغلین بیش از استاندارد کار می‌کنند.

مقایسه ساعت کاری هفتگی مردان و زنان شاغل در سال گذشته حاکی از آن است که شاغلین مردی که در هفته ۴۹ ساعت و بیشتر کار کردند با ۴۴.۲درصد بیشترین سهم را نسبت به سایر شاغلین مرد داشتند، در حالی که زنان شاغل که به طور معمول بین ۴۱ تا ۴۸ ساعت در هفته کار کردند با ۲۵.۴درصد از بیشترین سهم نسبت به سایر زنان شاغل برخوردار بودند.

مطابق آمار ارائه شده از بررسی توزیع شاغلان بر حسب ساعات کاری در سال‌های ۹۲ تا ۹۸، در بخش تولیدی و غیرتولیدی، میانگین ساعت کاری معمول در هفته برای شاغلین در بخش تولیدی همواره کمتر از غیرتولیدی است.

مقایسه میانگین ساعت کار معمول هفتگی در بخش تولیدی و غیرتولیدی در سال 98 نشان می‌دهد که میانگین ساعت کاری در بخش غیرتولیدی به میزان 3ساعت و 12دقیقه بیشتر از بخش تولیدی است.