نمایندگان تشکل‌های صنفی کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی، روز گذشته در یک نشست خبری مشترک، از وضعیت بد معیشتی گروه‌هایی سخن گفتند که نمایندگی آنها را برعهده دارند. نماینده بازنشستگان از خم شدن کمر این قشر زیر بار زندگی گفت و نماینده کارگران، به انتقاد از عملکرد دولت در حوزه توجه به معیشت گروه‌های کم‌درآمد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران، در این نشست خبری، وضعیت معیشتی بازنشستگان در شرایط حال حاضر را بسیار وخیم توصیف کرد.

علی دهقان‌کیا گفت: در آخر سال ۹۸ سبد هزینه خانوار ۴ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان بود و امروز به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

وی با اعلام اینکه در ابتدای سال ۹۹ برای بازنشستگان کشوری و لشکری افزایش حقوق و متناسب‌سازی انجام شد، افزود: انتظار داشتیم دولت بدهی خودش به تامین اجتماعی را بپردازد تا سازمان تامین اجتماعی هم بتواند از آن محل، متناسب‌سازی را یک مرتبه دیگر انجام دهد.

دهقان‌کیا ادامه داد: باید به همان میزان افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم افزایش می‌یافت.

وی با اعلام اینکه ۶۰درصد بازنشستگان تامین اجتماعی، حداقلی‌بگیر و ۱۴درصد زیرحداقلی‌بگیر هستند، گفت: سبد هزینه خانوار در ۹ ماهه اول سال با توجه به افزایش دو برابری تورم در تمامی اجناس باید دو برابر افزایش یابد و توقع ما این است که جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد زودتر تشکیل شود. دولت قانون‌گریزی کرده و ماده ۴۱ قانون کار را مبنی بر افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم اجرایی نمی‌کند در حالی که در پایان سال گذشته ۵۰درصد حقوق شاغلین خود را افزایش داد و برای بازنشستگان لشکری و کشوری نیز دو بار متناسب‌سازی شد.

خدایی: چرا از حقوق ۳ میلیون تومانی کارگران مالیات کم می‌کنند اما از پزشکان و طلافروشان و... نمی‌توانند مالیات بگیرند. کجای دنیا این‌گونه است که از افرادی که زیر خط فقر هستند مالیات نیز می‌گیرند

دهقان‌کیا افزود: ظاهراً بدنه وزارتخانه آمادگی تشکیل جلسات شورای عالی کار را ندارد در حالی که پارسال در همین زمان، کمیته‌های شورای عالی کار فعال شده بودند. انتظار ما این است که دولت بدهی خود را پرداخت کند تا بتوانیم متناسب‌سازی را به معنای واقعی انجام دهیم.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تهران تصریح کرد: بدهی دولت تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان است. در پی تصویب ۲۶ قانون تحمیلی به تأمین اجتماعی ۳ میلیون و ۲۰۰هزار نفر بر سفره تأمین اجتماعی اضافه شدند طوری که ۷درصد حق بیمه را خود و مابقی را باید دولت پرداخت می‌کرد که آن را انجام نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه بدهی جاری دولت به تأمین اجتماعی ماهانه سه هزار و ۵۰۰میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: بدهی قطعی شده تأمین اجتماعی از سال ۸۳ تا ۹۵ حدود ۹۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که دولت از این رقم ۵۸هزار و ۵۹۵ میلیارد تومان کم کرد و دلیلش این بود که بدهی تأمین اجتماعی با بهره مرکب محاسبه شده در حالی که نباید این‌گونه باشد.

دهقان‌کیا گفت: اگر دولت بدهی خود را به موقع پرداخت می‌کرد ما می‌توانستیم در جایی دیگر سرمایه‌گذاری کنیم و در حال حاضر صاحب بیش از یک تریلیون و ۴۰۰هزار میلیارد تومان بودیم در حالی که امروز از ۳۰۰هزار میلیارد تومان بدهی ما، ۸۸۰هزار میلیارد تومان کم شده است.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تهران افزود: براساس قانون بدهی دولت به تأمین اجتماعی باید به‌روزرسانی شود در حالی که دولت این موضوع را اجرایی نمی‌کند و به آن پای‌بند نیست. براساس بند «ن» تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۰ محاسبه بدهی تأمین اجتماعی با بهره ساده در نظر گرفته شده که ما به شدت با آن مخالفیم و اگر این اتفاق رخ دهد با عکس‌العمل جامعه کارگری مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: از شورای عالی کار انتظار داریم با توجه به افزایش دوبرابری نرخ تورم، سبد هزینه خانوار را تنظیم و مبلغ واقعی حقوق را در نظر بگیرد چرا که بسیاری از بازنشستگان در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند.

دهقان‌کیا به وضعیت نامناسب بیمه تکمیلی درمان و خروج ۷۹ قلم دارو از شمول بیمه اشاره و تصریح کرد: هزینه درمان از سال گذشته تاکنون دو تا سه برابر افزایش یافته در حالی که ۷۹ قلم از داروهای ما را از شمول بیمه خارج کردند و ما عملاً درمانمان را از دست داده‌ایم. در خصوص ثبت‌نام وام ضروری بازنشستگان اقدامات خوبی انجام شده طوری که طی ماه گذشته ۷هزار نفر از بازنشستگان برای دریافت وام اقدام کردند و همچنین کمک تأمین اجتماعی برای پرداخت سرانه بیمه تکمیلی سه هزار تومان بود که امسال در قرارداد جدید به ۲۱هزار تومان افزایش یافته است.

دهقان‌کیا: ۶۰درصد بازنشستگان تامین اجتماعی، حداقلی‌بگیر و ۱۴درصد زیرحداقلی‌بگیر هستند، در حالی که دولت در پایان سال گذشته ۵۰درصد حقوق شاغلین خود را افزایش داد و حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری نیز دو بار متناسب‌سازی شد

عملکرد دولت درباره معیشت کارگران قابل دفاع نیست

در ادامه این نشست خبری، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار هم گفت: عملکرد دولت درباره معیشت کارگران طی دو سال گذشته قابل دفاع نیست.

علی خدایی درباره تعیین دستمزد ۹۹ کارگران و بازنشستگان، افزود: متأسفانه طرف دولتی اصرار بر افزایش ۱۵درصدی مزد داشت و معتقد بود تورم باید مهار شود و در حالی که ما با آن مخالف بودیم، بدون موافقت کارگران، دستمزد به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در سال جاری نیز چندین بار خواستار تشکیل جلسه شورای عالی کار برای بازنگری در مزد ۹۹ بودیم اما متأسفانه این اتفاق رخ نداد و در حالی‌که براساس قانون باید هر ماه یک بار جلسه شورای عالی کار برگزار شود، از ابتدای سال تاکنون فقط سه بار جلسات شورای عالی کار برگزار شده که دو جلسه مربوط به دستمزد سال ۹۹ بود.

خدایی درباره تعیین سبد هزینه‌های کارگران نیز افزود: فرمولی برای استخراج هزینه‌های سبد زندگی مشخص شده که البته قیمت‌های آن، نرخ میادین میوه و تره‌بار است و واقعی نیستند و با این حساب هزینه‌های معیشت سال ۹۹ حدود ۴ میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود، با این حال در شورای عالی کار مزد تعیین شده برای خانوار با بُعد ۳ نفره به دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان نیز نرسید.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران درباره سبد هزینه‌های ۱۴۰۰ تأکید کرد: با همان ارقام و محاسبات سال گذشته، برای سال ۱۴۰۰، سبد هزینه‌های خانوار که آن را تعیین کرده‌ایم به ۷ میلیون و ۴۸۲هزار تومان می‌رسد که البته باید مورد توافق با کارفرمایان و دولت نیز قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بارها اعلام کرده‌ایم که آموزش از سبد هزینه‌های معیشت خانوار حذف شده، گفت: در حال حاضر نیز متأسفانه اقلام خوراکی و آشامیدنی از سبد معیشت حذف شده که این موضوع زنگ هشداری برای مسئولان است.

خدایی با اشاره به اینکه عملکرد دولت در خصوص معیشت کارگران طی دو سال گذشته قابل دفاع نیست، گفت: وضعیت افزایش دستمزد قابل پیش‌بینی نیست اما می‌توان گفت که دستمزد واقعی چقدر باید باشد و فاصله ریالی بین سبد معیشت سال گذشته و امسال باید مبنا و ملاک تعیین حقوق کارگران در سال آینده قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۱۵میلیون نفر به طور مستقیم متأثر از دستمزدهای تعیین‌شده زندگی می‌کنند، گفت: ۳.۵میلیون بازنشسته و ۱۱.۵میلیون بیمه‌شده کارگری در تأمین اجتماعی داریم که با احتساب خانواده‌هایشان حدود ۵۰میلیون نفر می‌شوند.

خدایی افزود: قانون ما مترقی‌ترین قانون است اما اجرای آن دست غیرمترقی‌ترین انسان‌های دنیا افتاده است.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای کار با اشاره به اینکه خط فقر ۱۰میلیون تومان اعلام شده، گفت: چرا از حقوق ۳ میلیون تومانی کارگران مالیات کم می‌کنند اما از پزشکان و طلافروشان و...، نمی‌توانند مالیات بگیرند. کجای دنیا این‌گونه است که از افرادی که زیر خط فقر هستند نیز مالیات می‌گیرند.

وی افزود: در سال جاری ۳۲هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت شد در حالی که بخشی از این پرداختی، واگذاری شرکت‌هایی مانند هپکو اراک بوده که قابلیت فروش و تبدیل به پول را ندارند. دولت شرکت‌هایی را به تأمین اجتماعی بابت تعهدات خود واگذار کرده که مورددار هستند.

خدایی گفت: متناسب‌سازی حق اولیه بازنشستگان بود که امسال اجرایی شد و افتخاری برای دولت محسوب نمی‌شود و به هیچ عنوان جای تقدیر و تشکر از کسی وجود ندارد.

وی تأکید کرد: تأمین اجتماعی از ابتدای سال تاکنون ۱۵هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان حق بیمه از بیمه‌شدگان خود دریافت کرده، در حالی که افزایش حق مسکن و حق بُن بازنشستگان را پرداخت نمی‌کند.