بیش از ۹ ماه از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و این ویروس علاوه بر اینکه موجب مرگ بسیاری از مردم در دنیا شده و هزینه‌های سنگینی را در حوزه سلامت تحمیل کرد، آسیب‌های فراوانی نیز بر پیکره اقتصاد کشور وارد کرده و صنوف مختلف بر اثر پاندومی کرونا دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند.

با توجه به اینکه شرط اصلی برای کنترل شیوع این ویروس، کاهش حداکثر تعاملات اجتماعی و ماندن در خانه است، بنابراین بسیاری از کسب و کارهای اقتصادی تعطیل شده‌اند یا در شرف تعطیلی هستند طوری که طبق اعلام مرکز آمار در دو ماه نخست شیوع بیماری کرونا ۳۸درصد کسب و کارها فعالیتی نداشتند و در این میان، بخش خدمات بیشترین آسیب را متحمل شدند.

«اصغر آهنی‌ها» نماینده کارفرمایان در شورای عالی درباره تاثیر کرونا بر کسب و کارها و مشکلات پیش آمده به خبرگزاری ایرنا گفت: واحدهای صنفی در این دوران خسارات زیادی متحمل شدند و برخی از صنوف همچون هتل‌داری، غذاخوری، باشگاه‌های ورزشی و مواردی از این دست، بیشتر از کسب و کارهای دیگر که در مقطع زمانی خاص اجازه فعالیت داشتند، متضرر شدند.

وی اظهارداشت: صنایع کوچک تحت تاثیر شیوع کرونا و کاهش تعاملات اجتماعی بازار فروش خود را از دست دادند و با رشد بی‌رویه برخی قیمت‌ها تا مرز تعطیلی و ورشکستگی پیش رفتند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار افزود: در این دوران صنایع بزرگ مشکل زیادی نداشتند و چون مواد اولیه مورد نیاز خود را از بازار داخل داخلی تامین می‌کردند با مسائل جدی روبه‌رو نبودند.

وی افزود: برخی از شرکت‌های پتروشیمی و مواد معدنی حتی در مواقعی با افزایش چند برابری قیمت محصولات خود، سود قابل توجهی نیز کسب کردند و موجب افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز صنایع کوچک شدند.

آهنی‌ها با اشاره به تامین مواد اولیه برخی صنایع کوچک در داخل کشور، گفت: صنایع کوچک، مواد اولیه پتروشیمی، نفتی و فلزی خود را از طریق بورس کالا تامین می‌کنند و فروش آنها به صورت کلی است و در این دوران با رشد قیمت برخی‌ کالاها رقابت‌پذیری صنایع از بین رفته و این صنایع با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فعال بازار کار درباره دیگر مشکلات صنوف در این دوران گفت: پرداخت مالیات و حق بیمه از دیگر مشکلات واحدهای صنفی در دوران پاندومی کروناست و بخش خدمات‌رسان به صنوف بدون توجه به اینکه واحدهای صنفی در چه وضعیتی هستند مبالغی را اخذ می‌کنند که منطقی نیست.

وی تصریح کرد: در این شرایط سخت و در دوره‌ای که سیاست‌های پایه مالیاتی درست عمل نمی‌کنند، تولیدکننده به اقتصاد زیرزمینی روی می‌آورد و در نتیجه آن اقتصاد زیرزمینی شکل می‌گیرد چون سازمان‌های مالیاتی به سراغ افرادی می‌روند که شناسنامه اقتصادی دارند.

آهنی‌ها گفت: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا موجب شده به مواد اولیه دسترسی نداشته باشیم و در کنار این وضع با تحریم داخلی نیز مواجه هستیم که آثار سوء آن بیشتر بوده و ضروری است که در این خصوص در برخی سیاست‌ها، تجدیدنظر لازم صورت گیرد. این فعال بازار کار درباره سایر مشکلات کسب و کارهای کوچک گفت: بسیاری از واحدهای کوچک به دلیل تعطیلی‌های چندروزه و محدودیت تردد با رکود مواجه هستند و توان پرداخت اجاره‌بها یا پاس کردن چک‌های خود را ندارند. وی اظهارداشت: در این چند ماه گذشته حمایت همه‌جانبه و منسجمی از فعالان اقتصادی نداشتیم در حالی‌که که تمام دست‌اندرکاران باید کمک کنند تا واحدهای بزرگ و کوچک در این شرایط به فعالیت خود ادامه دهند.