عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: اشخاصی که ۳۰ سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان بیمه‌گر پرداخت کرده باشند، می‌توانند تقاضاى مستمرى بازنشستگى کنند.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در مورد طرح بازنشستگی بدون شرط سنی گفت: این طرح به امضای تعدادی از نمایندگان رسید مبنی اینکه اشخاصی که ۳۰ سال تمام کار کرده و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان بیمه‌گر پرداخت کرده باشند، می‌توانند تقاضاى مستمرى بازنشستگى کنند. به فرض مثال افرادی که ۳۵ سال و حتی بیشتر سابقه بیمه دارند اما به دلیل کم بودن سن نمی‌توانند بازنشسته شوند، با ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با هر سنی می‌تواند از بازنشستگی برخوردار باشد. تبصره ۱ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی تاکید می‌کند افرادی که ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارند و در صورتى که سن مردان ۵۰ سال و سن زنان ۴۵ سال تمام باشد، می‌توانند تقاضاى دریافت مستمرى بازنشستگى کنند.

نماینده فلاورجان در مجلس افزود: در این اصلاحیه تاکید شده اگر فردی بخشی از خدمت خود را در مشاغل سخت و زیان‌آور طی کرده باشد، در سنین بسیار پایین‌تری آن 30 سال سابقه را پر خواهد کرد زیرا هر سال سابقه خدمت در مشاغل سخت و زیان‌آور معادل ۱.۵ سال فعالیت در مشاغل عادی محاسبه می‌شود و این بی‌عدالتی خیلی واضح‌تر خود را نشان می‌دهد. برای حل این معضل و رفع این بی‌عدالتی پیشنهاد می‌شود شرط سنی مندرج در تبصره ۱ ماده ۷۶ قانون تأمین اجتماعی حذف شود و به افرادی که کف ۳۰ سال سابقه شغلی را دارند، اجازه داده شود بدون در نظر قرار دادن سن آنها مشمول خدمات بازنشستگی شوند.

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از مزایایی این طرح مشمول حال بیکاران می‌شود که بر مبنای آن زمینه حضور نیروهای تحصیل‌کرده در بازار کار مهیا می‌شود. زمانی که شرایط برای کاهش سن بازنشستگی فراهم است می‌تواند گزینه و فرصت مناسبی برای ورود نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و تازه نفس به بازار کار باشد که از بیکاری رنج می‌برند. این اصلاحیه بار مالی برای دولت نخواهد داشت.