معاون امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتبار مورد نیاز صندوق‌های بازنشستگی را سالانه بالغ بر 80هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: همسان‌‌سازی حقوق بازنشستگان در سه صندوق تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد با وجود هزینه بالا برای دولت اجرایی شد.

حجت‌الله میرزایی گفت: تامین اجتماعی ۶۰هزار میلیارد تومان و صندوق بازنشستگی کشوری ۲۰هزار میلیارد تومان مورد نیاز است.

وی ادامه داد: تنها محل اتکای این صندوق‌ها، دریافت مطالباتشان از دولت است. تاکنون دولت فقط ۳۲هزار میلیارد تومان از مطالبات تامین اجتماعی و ۱۲هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری را پرداخت کرده است.

معاون وزیر تعاون با بیان اینکه کشور با دو بحران کرونا و تحریم مواجه است، افزود: اگر هر کشور با یکی از این بحران‌ها روبه‌رو شود مشکلات فراوانی برایش ایجاد می‌شود با این حال مردم و بنگاه‌های اقتصادی ایران با صبوری و شکیبایی از چهار سال قبل شدیدترین تحریم‌ها را تحمل کردند.

وی ادامه داد: از حدود یک‌سال قبل نیز بحران کرونا بسیاری از مشاغل و کسب و کارها را تعطیل کرده لذا وظایف ما به عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی نسبت به گذشته صدچندان و پیچیده‌تر شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هیچ مسئولیتی مهمتر از کمک به رفع آلام مردم و رفع مشکلات آنان نداریم. اگر در شرایط عادی راهی برای مردم نمی‌گشودیم، مردم خود راهی را باز می‌کردند اما شاید امروز دیگر راهی برای مردم باقی نمانده باشد لذا در این شرایط مدیران توانمند باید در شرایط سخت کنونی راهگشا باشند.

وی افزود: در شرایط کنونی گرفتار قوانین و مقرراتی هستیم که کار را محدود کرده است. باید با جسارت راهگشا بود و اگر به عنوان مثال بنگاهی در استان نیاز به تسهیلاتی دارد، باید تامین کنیم و با تساهل و تسامح راه را برای خدمت به مردم هموار کنیم. اگر بانکی با وجود قوانین یکسان وام تخصیص می‌دهد اما بانک دیگر سخت‌گیری می‌کند نشان‌دهنده آن است که این سخت‌گیری‌ها از سوی شخص است.

میرزایی خواستار هم‌افزایی شرکت‌های تابعه این وزارتخانه شد و ادامه داد: شرکت‌های پگاه، هما، آسمان و فولاد خراسان و امثال آن با توجه به درآمدزایی و اشتغال‌آفرینی گسترده، ثروت ملی هستند. اگر نتوانند کار کنند و کارگران آنها بیکار شوند مردم با هزینه بیشتر کالای مصرفی خود را تامین کرده و مشکلات ناشی از بیکاری نیز بیشتر می‌شود، بنابراین برای یک مدیر قابل تقدیر است که با تدابیر مناسب کاری کند که کارگری اخراج نشود ولو با سود کمتر موسسه خود را اداره کند.