بازنشستگان تامین اجتماعی به خصوص بازنشستگان سخت و زیان‌آور از زمان اجرای طرح همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق‌ها، از فرمول‌های سازمان تامین اجتماعی برای انجام کار ابراز نارضایتی کردند. بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور می‌گویند دریافتی ما بسیار پایین است و به نظر می‌رسد 10سال سابقه ارفاقی سخت و زیان‌آور که با توجه به ماهیت سخت کار، ارفاقی نیست و استحقاقی است؛ در فرمول‌ها لحاظ نشده است. سایر گروه‌های مستمری‌بگیر ازجمله بازماندگان و ازکارافتادگان نیز از میزان افزایش همسان‌سازی رضایت ندارند. در این میان، مطالبه‌گری گسترده بازنشستگان، منجر به برگزاری جلسات مجدد و وعده‌هایی مبنی بر تجدیدنظر در همسان‌سازی در آذرماه شد. بازنشستگان به‌رغم نارضایتی فراوان، در انتظار آذرماه و مکانیسم تجدیدنظر هستند و امیدوارند با محاسبات مجدد، دریافتی آنها عادلانه افزایش یابد.

از آنجا که تامین اجتماعی صندوقی است که از دولت بودجه برای همسان‌سازی نمی‌گیرد و همه این فرمول‌ها براساس آورده‌های خود سازمان، اعمال و اجرایی می‌شود، امکان مالی تجدیدنظر در فرمول‌ها برای سایر بازنشستگان و مستمری‌بگیران وجود ندارد

نوزدهم آبان ماه «مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست خبری خود در پاسخ به اینکه آیا سازمان برنامه‌ای برای ترمیم همسان‌سازی به خصوص برای بازنشستگان سخت و زیان‌آور دارد و آیا اعتبار لازم برای ترمیم همسان‌سازی فراهم شده و آیا در آذرماه این کار انجام می‌شود؟ گفت: جلساتی با کانون بازنشستگان کل کشور و استان‌ها برگزار کردیم. صورتجلسه هم کرده‌ایم که طرح متناسب‌سازی در آذرماه اجرا شود. ما آمادگی داریم تا هر فرمولی که مدنظر آنهاست را اجرا کنیم ولی این افراد به همان فرمول مرداد ماه رضایت دادند.

این اظهارات، تاحدودی موجب نگرانی بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور شد. این بازنشستگان در تماس‌های مکرر خود از کانون‌های بازنشستگی می‌پرسند آیا به راستی قرار نیست فرمول‌ها تغییر کند و همچنان همان فرمول‌های ناکارآمد مردادماه، بدون تغییر باقی می‌ماند؟

اصلاحات در آذرماه اجرایی می‌شود

«علی دهقان‌کیا»، رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران که به نمایندگی از جانب بازنشستگان در جلسات متعدد با تامین اجتماعی شرکت داشته، در ارتباط با نگرانی‌های کارگران به ایلنا می‌گوید: قرار است تغییراتی در آذرماه ایجاد شود. این تغییرات براساس انتقادات بازنشستگان و خواسته‌های نمایندگان آنها در دستور کار قرار گرفته است. بازنشستگان منتظر تجدیدنظر و اصلاحات در آذرماه باشند. اصلاحات قرار است از اول آذرماه اجرایی شود.

دهقان‌کیا می‌گوید: در مرداد ماه، متناسب‌سازی اجرایی شده ایراداتی داشت که قرار است این ایرادات در آذرماه مرتفع شود. یکی از این ایرادات این بود که افزایش متناسب‌سازی جزو حقوق قرار نگرفته بود و جداگانه آمده بود. ما با این تمایز مخالف بودیم و نمی‌خواستیم متناسب‌سازی جداگانه بیاید. خواسته ما این بود که متناسب‌سازی جزو حقوق پایه باشد تا سال بعد، افزایش سالانه به آن تعلق بگیرد. این خواسته محقق شده و قرار است آذر ماه عملیاتی شود. بحث بعدی، مربوط به بازنشستگان سخت و زیان‌آور است که محاسباتی که انجام داده بودند، مورد انتقاد بازنشستگان واقع شد.

رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران می‌گوید: در مرداد ماه، برای 10 سال ارفاقی، 4درصد را محاسبه کرده بودند و به طور متوسط، سابقه این بازنشستگان حدود یک سال و نیم افزایش یافته بود. این محاسبات، مورد اعتراض بازنشستگان قرار گرفت که این اعتراض، منطقی هم بود. باید ۴درصد سال‌های بیمه‌پردازی بازنشستگان محاسبه می‌شد نه ۴درصد 10سال ارفاقی. اگر یک بازنشسته ۲۰سال کار کرده، 4درصد این ۲۰ سال باید محاسبه شود یا اگر ۲۵ سال کار کرده، چهار درصد ۲۵ سال باید محاسبه شود که این چهار درصد از سال ۹۲ برابر ۸درصد شد. حالا قرار شده همه اینها محاسبه شود و اصلاحات و تغییرات از اول آذرماه اجرایی شود.

حساب بازنشستگان سخت و زیان‌آور که 10 سال سابقه ارفاقی دارند، جداست. این گروه از مستمری‌بگیران علاوه بر اینکه سال‌ها (۲۰ یا ۲۵ سال) بیمه به سازمان پرداخته‌اند، چهار درصد هم اضافه بابت سختی کار به سازمان پرداخت کرده‌اند

دهقان‌کیا اضافه می‌کند: تفاوتی که در فرمول‌ها ایجاد شده، به این شکل است و کانون‌ها نسبت به این فرمول‌های جدید ابراز رضایت کرده‌اند. مدیرعامل هم منظورشان همین اصلاحات بوده است. نامه‌ای که اخیراً به معاون فنی و درآمد سازمان داده‌اند، نشان می‌دهد که مصوبه این تغییرات، هم در مدیریت سازمان و هم در هیات امنای سازمان مصوب شده و مدیرعامل هم دستور اجرای آن را از یکم آذرماه داده است.

تجدیدنظر شامل سایر گروه‌های مستمری‌بگیر نمی‌شود

با این حساب، دریافتی بازنشستگان سخت و زیان‌آور از آذر ماه افزایش خواهد یافت اما آیا این تجدیدنظر شامل سایر گروه‌های مستمری‌بگیر هم خواهد شد؛ گروه‌هایی مانند ازکارافتادگان و بازماندگان که از دریافتی خود رضایت کامل ندارند. دهقان‌کیا در این رابطه می‌گوید: افزایش همسان‌سازی برای همه گروه‌ها جزو حقوق پایه خواهد شد اما دریافتی سایر گروه‌ها ترمیم نمی‌شود. از آنجا که تامین اجتماعی صندوقی است که از دولت بودجه برای همسان‌سازی نمی‌گیرد و همه این فرمول‌ها براساس آورده‌های خود سازمان، اعمال و اجرایی می‌شود، امکان مالی تجدیدنظر در فرمول‌ها برای سایر بازنشستگان و مستمری‌بگیران وجود ندارد. در واقع سازمان اعتبار کافی ندارد تا مطالبات همه گروه‌ها را برآورده کند.

وی اضافه می‌کند: دولت به ما پولی بابت همسان‌سازی نمی‌دهد و حتی کمکی هم نمی‌کند. همسان‌سازی براساس پول خود بیمه‌شده‌ها اجرایی شده، بنابراین کسانی که 10 سال سابقه بیمه‌پردازی داشته‌اند باید براساس همان 10 سال، از متناسب‌سازی بهره ببرند. کسی که ۲۵ سال یا ۳۵ کار کرده، متناسب با همین سابقه کارش، مشمول همسان‌سازی می‌شود. حالا این وسط، حساب بازنشستگان سخت و زیان‌آور که 10 سال سابقه ارفاقی دارند، جداست. این گروه از مستمری‌بگیران علاوه بر اینکه سال‌ها (۲۰ یا ۲۵ سال) بیمه به سازمان پرداخته‌اند، چهار درصد هم اضافه بابت سختی کار به سازمان پرداخت کرده‌اند. این چهار درصد یا هشت درصد نیز باید محاسبه شود که در مجموع چند سال می‌شود و به سابقه عادی آنها اضافه شود.

دهقان‌کیا در پایان تاکید می‌کند: همه این اصلاحات (قرار گرفتن اضافات همسان‌سازی در حقوق مستمری‌بگیران و اصلاحات مربوط به بازنشستگان سخت و زیان‌آور)  مصوب و نهایی شده و از روز اول آذرماه اجرایی خواهد شد بنابراین نباید بازنشستگان سخت و زیان‌آور نگران باشند. در آذر، همسان‌سازی جزو حقوق مستمری‌بگیران خواهد بود و دریافتی بازنشستگان سخت و زیان‌آور نیز افزایش خواهد یافت.