وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برای همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنشستگان انتظار ۱۴ ساله‌ای وجود داشت، گفت: حقوق بازنشستگان کشوری به طور متوسط ۷۷درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد شریعتمداری در دهمین جلسه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید به موضوع سالمندان توجه ویژه‌ای داشتیم، گفت: تلاش کردیم تا در حوزه تعیین معیشت با توجه به رشد قابل توجهی از جمعیت بازنشسته کشور هم بازنشستگان کشوری و لشکری قدم‌های خوبی برداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی برای ۳.۵ میلیون جامعه کارگری بازنشسته کشور به پرداخت‌های تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۲ برابری رسیده است و پرداخت‌های ما به این جامعه از ۲۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که اینها قدمی رو به جلو برای جامعه سالمندی بود و در راستای تامین معیشت و تامین زندگی عزتمند آنها صورت پذیرفت.

وی گفت: در حوزه آینده‌نگری زندگی سالمندانی که در روستاها زندگی می‌کنند نیز صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان قدم‌های خوبی را برداشته است. در شروع فعالیت این دولت فقط ۶۵۰هزار خانوار روستایی تحت پوشش این صندوق بودند اما با تصمیم اخیر رئیس جمهور افزایش یک میلیون و ۲۰۰هزار خانوار تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان را شاهد هستیم و با توجه به اینکه بخشی از افراد در این خیل عظیم از این جمعیت سالمندی در روستاها زندگی می‌کنند و برای ماندن در این روستاها و رفع نگرانی آنها برای دوره سالمندی دچار نگرانی بودند دولت پرداخت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع که سهم بیمه‌شده و بیمه‌گر است را تقبل کرد.

شریعتمداری گفت: رشد جمعیت سالمندی در کشور ما رشد قابل ملاحظه‌ای است طوری که براساس آمار در دوره محدودی از ۵ درصد به ۱۰درصد رشد پیدا کرده و تا سال ۱۴۲۰ ممکن است به ۲۰درصد هم برسد. در دیگر کشورها این اتفاق در دوره ۱۰۰ ساله رخ داده و نشان می‌دهد باید برنامه‌ریزی روشن و دقیقی در جهت ایجاد شرایط مطلوب برای ادامه زندگی فراهم آوریم و همچنین برای جلوگیری از پیری جمعیت شرایط مطلوب برای فرزندآوری و باروری خانوارها قدم‌های مثبت و اساسی برداریم. دولت باید این شرایط را فراهم کند.