عضو هیأت حل اختلاف کارگری درباره اینکه بیشترین میزان شکایت کارگران در هیأت‌های حل تشخیص چه موضوعی است، گفت: بیشترین گلایه کارگران درباره پرداخت ناقص حق بیمه یا عدم پرداخت بیمه یا درباره حقوق است.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت: تناقضی که سال‌های سال است در حوزه روابط کار در کشور وجود دارد، آمارهایی است که به صورت رسمی در شرایط مختلف اعلام می‌شود اما برای مردم ملموس و محسوس نیست.

وی با بیان اینکه یکی از شکایات کارگران در هیأت‌های تشخیص، بحث حقوق معوق و کمتر از حداقل قانونی است، گفت: بحث عدم پرداخت حق بیمه یا پرداخت ناقص و نبود قرارداد کتبی ازجمله مواردی است که کارگران را به هیأت‌های تشخیص می‌کشاند. معمولاً‌ کارفرمایان در چند ماه اول کارگران را بیمه نمی‌کنند که این مسأله باعث دلخوری نیروی کار و شکایت آنها به هیأت حل اختلاف است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری و اشتغال با واقعیت‌های جامعه همخوانی ندارد و به همین دلیل برای مردم قابل درک نیست، گفت: آمارهایی که از سوی مسئولان دولتی اعلام می‌شود با آنچه شرایط اجتماعی برای حضور مردم در بازار کار است، همخوانی ندارد. متأسفانه مشکلاتی که طی دو سال اخیر در کشور اتفاق افتاده بازار کار ایران را با مشکلات جدی مواجه کرده است. محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها برای بازار کار و شرایطی که کرونا در طی چند ماهه ایجاد کرده، بازار کار را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است.

این فعال بازار کار افزود: متأسفانه به دلیل عدم بانک اطلاعاتی جامع در کشور امکان ارزیابی دقیق تحولات در بازار کار قابل بررسی نیست. بحث دوم این است که تلاش دولت برای اینکه بتواند ساماندهی دقیقی برای مدیریت بازار کار در خصوص رسیدگی به مشکلات کارفرمایان و کارگران داشته باشد، با نواقصی جدی روبه‌رو است. دولت باید این انتقاد را بپذیرد که بازار کار کشور طی دو سال گذشته دچار مشکلات عدیده شده است. باید مشکلات بازار کار را به درستی رصد کنیم. این به نفع کشور است و باعث می‌شود که دولت درست برنامه‌ریزی کند.

حاج‌اسماعیلی افزود: اگر دولت درست برنامه‌ریزی کند هم مردم کمتر آسیب می‌بینند و هم اقتصاد کشور کمتر دچار ضرر و زیان می‌شود. زمانی که اطلاعات دقیق نداریم نمی‌توانیم درست مدیریت کنیم.

عضو هیأت حل اختلاف گفت: بخشی از بازار کار کشور به دلیل شیوع کرونا تحت تأثیر قرار گرفته و عده‌ای کار خود را از دست داده‌اند. آنها سردرگم هستند. نزدیک به یک میلیون نفر برای بیمه بیکاری اقدام کرده‌اند. این افراد به صورت رسمی شغل خود را از دست داده‌اند اما نکته مهم این است که تمام افرادی که شغل خود را از دست می‌دهند شغل رسمی ندارند که بتوانند برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند.

وی بیان کرد: به همین دلیل تعداد افراد بیکار دقیق نیست چرا که همه افراد شغل رسمی ندارند و امکان ثبت آمار برای آنها وجود ندارد. بازار کار ایران بازار کار خدماتی است. بیش از 50درصد از شاغلان در بخش خدمات هستند و بخش زیادی از کارگاه‌های خدماتی، شناسنامه ندارند. تمام مغازه‌ها در سطح شهر خدماتی هستند که کارگران آنها بیمه نیستند و کد کارگاهی ندارند.