مدیر روابط‌عمومی شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان، آزاد شدن حفره گازی را موجب وقوع حادثه خفگی چهار کارگر پیمانکاری در معدن زغال‌سنگ هجدک راور این استان عنوان کرد.

اکبر سلطانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: گاز حفره زغالی با برداشت از معدن در این حادثه تخلیه و موجب انفجار شد که متاسفانه جان چند نفر از کارگران را گرفت.

وی اظهار داشت: برداشت از معادن زغال‌سنگ موجب تخلیه حفره گازی نزدیک به سطح و انفجار شده، به‌نحوی که بین لایه‌های زغالی، گاز CO تجمع می‌کند و با برداشت زغال‌سنگ این گاز آزاد می‌شود و موجب کشته‌شدن چهار کارگر پیمانکاری شده است.

وی با تاکید بر اینکه کارگران جان‌باخته نیروهای شرکت زغال‌سنگ منطقه کرمان نیستند، گفت: این شرکت برخی معادن را به پیمانکار واگذار می‌کند و آنان نیز تمامی امور ازجمله مانیتورینگ و ایمنی را برعهده دارند و شرکت هیچ تعهدی درباره تامین ایمنی معادن واگذار شده به پیمانکار ندارد.

سلطانی ادامه داد: پیمانکار نیز در این حادثه امور مربوط به ایمنی را به‌صورت مطلوب رعایت کرده اما این‌گونه حوادث در تخلیه گاز حفره‌های زغالی معادن زغال‌سنگ حادثه‌ای طبیعی تلقی می‌شود و به‌ندرت پس از دهه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این حادثه در هفت متری دهانه معدن زغال‌سنگ منطقه هجدک شهرستان راور رخ داده و در عمق نبوده است.

در همین زمینه، نماینده کرمان و راور در مجلس با اشاره به حادثه در معدن ذغال‌سنگ هجدک راور که به کشته شدن چهار نفر از کارگران این معدن منجر شد، تاکید کرد که خفگی ناشی از انسداد مسیر خروجی معدن، عامل فوت حادثه‌دیدگان بوده است. محمدمهدی زاهدی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه‌ملت، ضمن تسلیت به خانواده حادثه‌دیدگان معدن ذغال‌سنگ هجدک راور گفت: متاسفانه در پی وقوع این حادثه تعداد 4 نفر از کارگران این معدن جان خود را از دست دادند و یک نفر هم مصدوم شده و به بیمارستان انتقال داده شده است.

نماینده کرمان و راور در مجلس با اشاره به دلایل وقوع این حادثه ادامه داد: براساس اطلاعاتی که از فرماندار راور و رئیس معدن ذغال‌سنگ هجدک کسب کردم، به دنبال بررسی‌های صورت گرفته توسط بازرسان اداره کل استان کرمان، علت وقوع این حادثه رها شدن سنگ بزرگی بوده که در ورودی معدن وجود داشته و باعث انسداد مسیر شده است، به همین دلیل ورود اکسیژن به معدن قطع شده و به خفگی کارگران این معدن منجر شده است.

وی تصریح کرد: کارگران فعال در این معدن در قالب دو تیم سه نفره و دو نفره وارد این معدن شده بودند که از گروه دو نفره، یک نفر زخمی شده و در بیمارستان تحت مداوا قرار دارد که دعا می‌کنیم هر چه سریعتر سلامتی خود را به دست آورد و یکی هم متاسفانه جان خود را از دست داده است و گروه دیگر هم هر سه نفر فوت کردند.

این نماینده مجلس یادآور شد: هم‌اکنون در حال پیگیری وضعیت خانواده کارگران فوت شده این معدن هستیم که مسئولان بعد از این در جهت تامین هزینه‌های زندگی از آنها حمایت کنند.

نماینده کرمان و راور در مجلس تاکید کرد: آنچه باید در خصوص کار کردن در معدن بدان توجه شود، این است که لازم است در زمینه استخراج معدن از فناوری‌های نوین استفاده شود چرا که روش‌های کنونی سنتی بوده و خطراتی را به همراه دارد.

بازمانده حادثه همچنان بستری است

لازم به ذکر است حال تنها کارگر مصدوم حادثه معدن زغال‌سنگ هجدک شهرستان راور، مساعد است و پس از گذشت دو روز از وقوع این حادثه، او همچنان در بخش اورژانس بیمارستان باهنر کرمان تحت مداوا قرار دارد.

به گزارش ایلنا، حادثه‌دیده مردی ۳۹ ساله است که  بلافاصله بعد از حادثه ریزش معدن به خارج از معدن  انتقال یافت و اقدامات اولیه درمانی برای بهبود وی انجام شد.

در همین زمینه، یکی از کارگران معدن زغال‌سنگ هجدک با انتقاد از سخنان مدیر روابط‌عمومی شرکت معادن زغال‌سنگ کرمان گفت: وی در مصاحبه‌ای که از یکی از رسانه‌های رسمی کشور منتشر شده، گفته است کارگران جان‌باخته، نیروهای شرکت زغال‌سنگ منطقه کرمان نیستند و طرف قرارداد با پیمانکارند بنابراین شرکت هیچ تعهدی در خصوص تامین ایمنی معادن واگذار شده به‌پیمانکار ندارد که جای تاسف دارد.

رئیس معدن هجدک به دادستانی احضار شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان راور نیز از احضار رئیس معدن هجدک به همراه پیمانکار و سرپرست کارگاه به دادستانی خبر داد و گفت: با مقصران احتمالی حادثه معدن هجدک راور برخورد قضایی خواهد شد.

به گزارش رکنا، «ابوالفضل فرحبخش» اظهار کرد: تاکنون دلایلی ازجمله آزاد شدن حفره گازی و همچنین رانش زمین مطرح شده که هیچ‌کدام دلیل قطعی نیست و در این رابطه تحقیقات آغاز شده و دو گروه از بازرسین از تهران و مرکز استان به محل حادثه اعزام شدند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه مسئول فنی معدن نیز در بین جان‌باختگان این حادثه قرار دارد، افزود: پیکر ۴جان باخته این حادثه که ۳ نفر از آنان کارگر معدن بوده‌اند تحویل خانواده‌هایشان شده است.